• kokoskärlek med bubblor

Jätteläskig vinylmatta i lägenhet vi funderar på. Vad göra?

Startat lite trådar innan om våra eventuella lägenhetsköp
    Fortsätter tjata:
    Hittat (ytterligare en..) fin lägenhet som skulle passa oss. Inget stort behöver göras, förutom golvet som är lika med en smärre katastrof..
    Det är en så kallad vinylmatta..
    Frågor:
    - Är en sådan svår att få bort?
    - Vad kan det tänkas att det finns under den? (den är i köket+hallen). Om det är parkett eller liknande - går det då att få rent och snyggt på ett smidigt sätt?
    - Om det INTE är ett snyggt golv under - kan man lägga in en ny (snyggare..) vinylmatta själv då? Är det jätte svårt?

Här kommer en bild på hur det ser ut...
    www.familjeliv.se/hem/kokoskarlek_med_bubblor/galleri.php

• Svar på tråden Jätteläskig vinylmatta i lägenhet vi funderar på. Vad göra?
    Anna Paulita skrev 2008-09-01 11:34:23 följande:
    Nej, det tror jag inte.Jo, lite lister och sådant till dörrar, men annars så är det ju mest hantverket som tar tid. Förutsatt att man gör det själv. det kostar nog en hel del att få det gjort. Men det är inte speciellt svårt. Man får dock tänka på att ju billigare laminat ju svårare att lägga.I vår lgh har vi tre rum med laminat för typ 70 kr kvadratmetern och enligt min sambo var det jobbigt att lägga. I vårat somvum har vi ett för 105 kr kvadraten, det var väldigt enkelt och smidigt att lägga :) Så det behöver inte bli skitdyrt.
    Runt 2000:- för att slippa den läskiga mattan är väl det vi kan tänka oss (kanske lite mer) och det är ju bara på cirka 20 kvm så det kan nog gå då
    Men kan man verkligen lägga laminat PÅ en vinylmatta?
  • Pallas

kokoskärlek med bubblor skrev 2008-09-01 11:43:08 följande:

Men kan man verkligen lägga laminat PÅ en vinylmatta?
    Japp, inga problem.
    Pallas skrev 2008-09-01 12:10:36 följande:
    kokoskärlek med bubblor skrev 2008-09-01 11:43:08 följande:Japp, inga problem.
    ok
    Pallas skrev 2008-09-01 12:17:12 följande:
    Kolla blocket, där säljs det golv, begagnade eller oanvända, för en billig penning!Tex: www.blocket.se/vi/15882722.htm?ca=6_swww.blocket.se/vi/17507149.htm?ca=6_swww.blocket.se/vi/17216494.htm?ca=6_swww.blocket.se/vi/17102263.htm
    Oj det tänkte jag inte på. Tack
  • mimmi 1

Tänk bara på att de kan vara ordentligt svåra att få ihop... begangnade klickgolv skulle jag inte våga sätta in... de kan vara skadade i sponten, och stört omöjliga att få på plats...

Men man kan ju iof. ha tur åxå :o)

Min man som är i byggbranschen, påstår att billiga klickgolv är ett rnt H-vete att montera, pga. att de inte går att få ihop så bra... lägg på nångra hundringar, och få ett bra golv, med mindre bekymmer vid montering...

mimmi 1 skrev 2008-09-01 13:38:50 följande:

Tänk bara på att de kan vara ordentligt svåra att få ihop... begangnade klickgolv skulle jag inte våga sätta in... de kan vara skadade i sponten, och stört omöjliga att få på plats...Men man kan ju iof. ha tur åxå :o)Min man som är i byggbranschen, påstår att billiga klickgolv är ett rnt H-vete att montera, pga. att de inte går att få ihop så bra... lägg på nångra hundringar, och få ett bra golv, med mindre bekymmer vid montering...
    Jo, ren skit vill vi ju inte köpa
    Vad är billigt då och vad är ok? Eller snarare - vilka butiker är någorlunda billiga men ok och vilka ska man undvika?
  • Anna Paulita
    kokoskärlek med bubblor skrev 2008-09-01 11:43:08 följande:
    Runt 2000:- för att slippa den läskiga mattan är väl det vi kan tänka oss (kanske lite mer) och det är ju bara på cirka 20 kvm så det kan nog gå då Men kan man verkligen lägga laminat PÅ en vinylmatta?
    Jadå, vi lade vårat laminat direkt på linolium matta. Nemas problemas. Knappt 100 kr kvadratmetern är ni alltså villiga att betala, de bör gå att få ett ok golv för det, dvs ett som inte är omöjligt att lägga.
    Anna Paulita skrev 2008-09-01 15:29:48 följande:
    Jadå, vi lade vårat laminat direkt på linolium matta. Nemas problemas. Knappt 100 kr kvadratmetern är ni alltså villiga att betala, de bör gå att få ett ok golv för det, dvs ett som inte är omöjligt att lägga.
    Låter lovande
  • Pallas

Många får ju några kvm över när de köper golv, så det är inte omöjligt att få tag på begade golv som aldrig är lagda, så att säga. Då kan man också gå upp i kvalitet för samma pris som ett nytt budgetgolv.

Svar på #30
    Aha ok
  • SVejsan

Appropå laminatgolv i kök... Det finns olika klassning på laminatgolv, för olika användning. Skall man göra helt rätt så bör man välja ett laminatgolv med högre klassning för köket, det som då skiljer sig är hur skarvarna/klickdelen är utförda, hur tätt det är och hur motståndskraftigt mot fukt det är... Men egentligen är det ju ni som bestämmer. Men "dräller" man mycket så riskerar man att det går ner i underdelen av laminatet och det sväller... (Därför rekommenderas tex inte ymnig våttorkning eller skurning på laminatgolv)

Vi har dock laminatgolv i köket ändå (då med högre klassning-) tror det var ett Paradorgolv från Bauhaus) Har funkat bra...

• Gladhannapanna

Hoppar in utana tt ha läst tråden.

Vi var på något av de stora tyska varuhusen, Hornbach eller Bauhaus och där fanns det en "försegling" för skarvarna som gör att det inte tränger ner vatten i fogarna. Det ska vi satsa på.

Jag köpte ikeas laminat till min bostadsrätt och det var helt ok. Till vårt kök där vi bor nu kommer vi att satsa på klickparkett istället. Man går mycket i köket och det slits en del... Kostar ca 200:-/kvm. Lycka till!

Tack för era svar

Svar på tråden Jätteläskig vinylmatta i lägenhet vi funderar på. Vad göra?