Ni som haft moderkaksavlossning men fött syskon efter det
Hej,
Vårt första barn dog i min mage pga en liten ful moderkaka med flera proppar i. Den lossnade till slut delvis (partiell moderkaksavlossning), och då klarade hon sig inte. Hon var även tillväxthämmad.
En mängd prover togs, alla normala. Och jag uppfyllde inget av riskkriterierna för moderkaksavlossning heller. Slumpen eller otur....jag vet inte.
Jag har sedan fått två barn till. Under båda de graviditeterna har jag ätit Trombyl för att försöka förhindra proppar i moderkakan. Jag har även gått på täta tillväxtultraljud på spec.mvc där man kollat flöde i navelsträngen. Båda barnen är födda med planerat kejsarsnitt, 14 resp. 12 dagar före BF. (Jag hade dock fått föda vaginalt om jag hade velat. Kejsarsnitten var min egen önskan.)
Psykiskt sett så var det urjobbigt. Jag var så rädd för att moderkakan skulle lossna, och tolkade varenda liten smärta som katastrof. Men det gick bra, och båda pojkarna hade stora fina moderkakor och var inte tillväxthämmade heller.
Ang. sjukskrivning så var jag sjukskriven stora delar av båda graviditeterna. Under nummer 2 pga svår foglossning, stark oro och högriskgraviditet, och under nummer 3 pga svår foglossning.
Jag fick inga speciella förhållningsregler, förutom att omedelbart ta kontakt med förlossningen vid blödning eller ihållande smärta.
Är ledsen för att du förlorat din dotter och jag önskar dig allt gott i framtiden. Min erfarenhet är att man får bra stöd och hjälp under nästkommande graviditeter.
Kram, Lina