• Gabbesmamma

Jag har nog världens längsta tarm

Måste bara skriva av mig, jag är så trött på min mage. Jag äter bra(frukt, grönt, fullkorn bla-bla) dricker vatten, dricker aldrig läsk,äter aldrig bullar och vitt bröd och ris, äter linfrö , går 1.5 timmer nästan dagligen, om jag äter onyttigt så är det nån glass 1-2 ggr/v och så lite av barnets godis (t.ex. chokladrussin).
    Men... åker jag t.ex. utomlands, när alla andra får diare så får jag en ordentlig förstoppning, jag går inte på toa på 1 månad om jag inte tar laxeringsmedel.
    Jag var på Sophiahemmet förut, fick en massa pulver men nu hjälper inte det heller.
    Det känns som att min mage ställer in sig på att ha nån slags "morgonrutin"- jag bajar inte på lördag söndag heller för då är det bryggkaffe jag dricker. Det är vad jag tror iaf.
    Är bara så trött och avis på alla som bajsar så fort de äter.
    Går och slickar på min magsjuke sons skedar, men...alla andra blir magsjuka förutom JAG.

Fattar inte var all mat tar vägen och hur mår min kropp av det här egentligen.

• Svar på tråden Jag har nog världens längsta tarm
  • isisisis

Det kan vara genetiskt.
    Endel har hård mage trots motion,grönsaker vatten och fibrer.

Jag är likadan.

Äter Inolaxolfrön varje dag.Gör jag inte det är det en pina att gå på toa.

• stinastar

Här har du en med samma jäv"#¤%a magproblem.. Folk tjatar heela tiden om att äta fibrer, dricka vatten, äta päron osv, men så fort jag råkar missa att tänka på magen så blir jag förstoppad på en minut.. Samma här.. Åker jag utomlands eller iväg över helgen stannar magen direkt.. Är oxå avis på folk som bara kan gå på toa och folk som får diarré när de blir magsjuka..

• Gabbesmamma

Det värsta är att det här blir värre med åren, vågar inte tänka hur det blir om jag blir riktigt gammal.
    Stinastar, tar du också medicin?
    I

isisisis skrev 2008-09-01 19:09:35 följande:
    Det kan vara genetiskt.Endel har hård mage trots motion,grönsaker vatten och fibrer.Jag är likadan.Äter Inolaxolfrön varje dag.Gör jag inte det är det en pina att gå på toa.
    Är det det som ser ut som socker? Kan man ta det hur länge som helst?

Men varför blir det så? Är det så att tarmrörelsen inte fungerar?
  • isisisis
    Gabbesmamma skrev 2008-09-01 19:17:53 följande:
    Det värsta är att det här blir värre med åren, vågar inte tänka hur det blir om jag blir riktigt gammal.Stinastar, tar du också medicin?I
    Är det det som ser ut som socker? Kan man ta det hur länge som helst?Men varför blir det så? Är det så att tarmrörelsen inte fungerar?
    Det finns 2 olika varianter,en som är som strösocker,men den fastnar bara i tänderna eler i glaset,och så finns en grövre som är som pärlsocker fast brunt då...
    Den brukar jag ta.

Det är gjort av gummiextrakt.

Tror inte det är farligt att använda även om man kan behöva den jämt.

Värre är det ju med lexermedel.

Men det skrivs sällan ut,just av den anledningen att det inte är bra att använda länge.
  • stinastar

Jag har haft diverse problem kring detta, spricka som aldrig vill läka och som spricker upp direkt när jag är hård, pina varje gång jag går på toa. Har fått kräm och inolaxol för det, krämen måste dock vara i kylskåp och jag är helt enkelt för slarvig för att äta inolaxol dygnet runt och året runt. Bytte från pärlsockervarianten (som jag lätt fick kväljningar av) till pulvret för jag trodde man bara kunde svälja pulvret, men det är ju hemskt, precis som isisis skrev så blir det som en pulvergegga som fastnar i munnen och är jättesvårt att skölja bort.. Har nu 3 stora flaskor pulver (fick på recept men finns att köpa receptfritt). Inolaxol är helt ofarligt eftersom det enbart "förstorar" volymen på avföringen så att den blir mjuk..

Det är som sagt jäkligt orättvist att vissa dras med såna här magar trots att man försöker äta rätt, medan andra kan äta precis hur som helst och ändå kan gå på toa varje dag..

• Gabbesmamma

Innebär allt detta att man har svårare att gå ner i vikt, eller att lättare gå upp i vikt? Har en kompis som säger att kroppen har "möjlighet" att "spara" all energi?
    Jag har även påsar med Movicol och Laktipex, vet inte hur länge man kan ta dem.

• stinastar
    Gabbesmamma skrev 2008-09-01 20:21:11 följande:
    Innebär allt detta att man har svårare att gå ner i vikt, eller att lättare gå upp i vikt? Har en kompis som säger att kroppen har "möjlighet" att "spara" all energi?Jag har även påsar med Movicol och Laktipex, vet inte hur länge man kan ta dem.
    Jag brukar oxå tänka den tanken . Typ att man lagrar all mat man äter.. Men jag är inte överviktig och tror inte på det din kompis säger. Min mamma (och mormor för den delen) hade samma problem i min ålder och var inte heller överviktig..

När det går för lång tid brukar jag ta en Microlax..
  • stinastar

Gabbes mamma, fy vilken läskig bild du har

• Gabbesmamma
    Svar på #9
    Jag är inte heller överviktig enl. alla tabeller, men jag tycker själv att allt fastnar.
    Hehe, jag vet!
Svar på tråden Jag har nog världens längsta tarm