• Anonym (mage)

1 cm i veckan!!!

Jag har bestämt mig för att försöka bli av med 1 cm i veckan runt midjan! Detta för att jag är ganska överviktig och det mesta överflödiga hullet sitter just på magen... Därför använder jag hellre midjemått än väger mig! ("Borde" använda båda, men vågen gör mig bara stressad, så jag skiter i det så länge).

Sedan säger midjemått egetnligen mer än våg (ur hälsosynpunkt), därför utgår jag från det. Målet är att bli av med 17 cm på 17 veckor, dvs till julafton. Från 105 cm (som jag hade förra veckan) till 88, mitt slutliga mål. Jag vill inte bli jättesmal, men över en meter i midjan känns alldeles för mycket och efter nyår ämnar jag och sambon börja med bebisverkstaden och då vill jag inte vara tjock!

I onsdags (då jag startade) var det precis 17 veckor till julafton. I morse mätte jag mig (fast jag egentligen borde ha väntat till ons, fy på mig ) och hade 103.5 cm i midjan (över naveln, efter utandning). Jag har alltså redan förlorat 1,5 cm! Så jag tror att detta kommer att gå vägen. (Sedan fattar jag att det inte kommer att gå lika fort hela tiden, och ska inte heller göra det).

Har ni några bra tips för att jag ska lyckas? Jag äter mindre och nyttigare portioner (fast oftare) och rör på mig mer. På bara 5 DAGAR känner jag skillnad och jag har faktiskt även gått ner 1-2 kg. (Fast vågen skiter jag i så länge som sagt).

Någon annan som lyckats bli av med 1 cm runt midjan i veckan? Det låter ju inte som något orimligt mål... 10 cm på 10 veckor, ca 50 cm på ett år? (Fast så mycket behöver jag inte bli av med!)

Alla tips och all peppning är välkomna!

PS: Jag har valt att lägga detta i den anonyma avdelningen för att jag känner flera aktiva på forumet och vill ännu inte "outa" detta...

• Svar på tråden 1 cm i veckan!!!
  • Anonym (mage)

PS: Jag återkommer då och då i den här tråden och berättar hur det går! Andra får gärna skriva om sin viktnedgång också.

• Anonym (mage)

En första fråga: Hjälper magträning, sit ups o dyl? Ibland hör man att det är jättebra för att få plattare mage, ibland att det är värdelöst... Jag vill få bättre kondis (av flera skäl) och har därför främst satsat på lågintensiv träning som bränner fett. (Simning, raska promenader, lättare jogging). Jag gör något av detta 3-4 ggr /vecka och har gjort några veckor, men det var först förra veckan som jag tog tag i mina - minst sagt - bristfälliga kostvanor, dvs skippade större delen av allt godis, all skräpmat mm.

Kan tillägga att jag inte är ute efter att få en jätteplatt mage, bara att bli av med min övervikt i allmänhet, och bukfetman i synnerhet. Visst vill jag ha barn ganska snart Men det är INTE kul att se ut som om man är gravid i femte månaden, när man inte är det Särskilt inte när man som jag är i trettioårsålden och ännu inte har barn. Många tror ju att man går i väntans tider bara för att man är lite rund!

• Anonym (mullig)

Hej jag i samma situation som dig fast jag har hållt på sen i januari...hade då ett midjemått på 90cm och har nu 77cm! Det är jag väldigt stolt över! Jag tror personligen att du siktar lite väl högt med 1cm i veckan.... Mitt tips är träning, träning& åter träning! jag tränar ca 3 ggr / veckan på gymet i form av spinning, bodypump osv. försöker så jag får en så allsidig träning som möjligt. De dagar jag inte tränar på gymet, går jag ca 1 timme/ dag + att träna situps, armhävningar osv. Mat mässigt så äter jag MYCKET grönsaker, dricker vatten och äter normalportion med protein och har minskat ner kolhydraterna. Jag har alltid varit överviktig och har nu kommit ner till en vikt & kroppsform som jag hade i ungdomen... Vill man så kan man....Lycka till

• Anonym (mullig)

Hej jag i samma situation som dig fast jag har hållt på sen i januari...hade då ett midjemått på 90cm och har nu 77cm! Det är jag väldigt stolt över! Jag tror personligen att du siktar lite väl högt med 1cm i veckan.... Mitt tips är träning, träning& åter träning! jag tränar ca 3 ggr / veckan på gymet i form av spinning, bodypump osv. försöker så jag får en så allsidig träning som möjligt. De dagar jag inte tränar på gymet, går jag ca 1 timme/ dag + att träna situps, armhävningar osv. Mat mässigt så äter jag MYCKET grönsaker, dricker vatten och äter normalportion med protein och har minskat ner kolhydraterna. Jag har alltid varit överviktig och har nu kommit ner till en vikt & kroppsform som jag hade i ungdomen... Vill man så kan man....Lycka till

• Anonym (mullig)

Hoppsan sorry blev visst två inlägg.....

• Anonym (mage)

Siktar för högt? Ja, kanske. Den som lever får se

Jag var mest ute efter ett tydligt och konkret mål inom en rimlig tidsperiod. (Vill ju som sagt inte bli trådsmal heller, planerar ändå att försöka bli gravid nästa år. Men detta går förmodligen lättare utan för mycket övervikt.)

Vill bli av med större delen av allt fett på magen och det får väl ta den tid det tar... Sedan vet jag att man inte kan "punktförbränna" fett, men genom att regelbundet mäta midjemåttet och ha ett tydligt mål, tror jag att det kanske går lättare...

Tack för alla tips!

Jag var också slank i ungdomen. I tonåren nästan underviktig. Det är svårt att tro nu

• Anonym (mullig)

Kan tro att vi är samma person....va också nästan underviktig i tonåren......vill också bli gravid, helst NU Har ett barn på snart två år. Jag brukar mäta kroppen 1 gång i veckan.... har minskat 56 cm på kroppen & ca 7 kg på vågen. Kan tillägga att jag mår 10ggr bättre än innan. Och tycker numera om min kropp Upptäckte t ex i somras när jag va & badade att mina kompisar som jag såg som smala helt plötsligt inte va så mycket mindre än mig......Härlig upptäckt! You go girl...

• Haraaz

Situps och magövningar är bra om man vill ha muskler, men kom ihåg att om man har mycket fett på magen och tränar magmusklerna då så kommer magen at puta ut mer eftersom att musklerna sitter under fettet. Om man vill få resultatet platt mage så måste man först få bort fett runt magen och sedan träna magmusklerna Lycka till.

• Anonym (mage)

Haraaz:

Tack!

Låter som om jag ska fortsätta på den inslagna vägen och bränna fett, snarare än bygga muskler. Konditionsträning snarare än muskelträning alltså. Jag vill visserligen bli starkare också, men direkt muskulös har jag inte tänkt mig och det är viktigare att bli av med överflödsfettet (jag är drygt 30 och har diabetes samt hjärt- kärlsjukdomar i släkten).

Mullig:

Grattis till din viktnedgång förresten! Men vad menar du med att du har minskat 56 cm på kroppen? Runt midjan då? Det låter väldigt mycket! Hur rund var du från början?

Mitt höftmått är i alla fall större än mitt midjemått (höftmåttet är ca 115) och det ska det ju vara för kvinnor. Men delar av midjan måste ju bort ändå...

Mätte mig i morse igen (kunde inte låta bli) och landade på 103 cm innan frukost. -2 cm på knappt en vecka! Nu gäller det bara att jag inte börjar mäta mig för ofta så att det inte blir en "besatthet" som vågen höll på att bli. Jag vill göra detta sunt och bra, och har haft lättare ätstörningar tidigare. (Vräkt i mig ibland, inte ätit alls ibland). Därför äter jag nu lite men ofta, så att jag får en "jämn" förbränning och varken svälter eller överäter!

• Haraaz

Det låter väldigt sunt utav dig TS Bara se upp med att mäta/väga för ofta, som du skrev... man fastnar ju lätt i det.
    Jag tänkte på en sak. Om man nyss fött barn så blir ju magen hängig pga att de inre magmusklerna delat sig och inte kan hålla emot lika mycket som förut, plus att huden tänjts ut. Ska man då lita på midjemåttet även där?

• Anonym (mullig)

Intressant fundering "Haraaz",den om man kan lita på midjemåttet efter barnafödsel... Som jag skrev tidigare så har jag en son. Förutom att jag mätt midjan så har jag även provat byxor som jag hade innan...och midjan är lika smal som tidigare men magen är lite säckigare.

TS, ska förklara lite...Jag har mätt midja, överarmar, höfter, och lår + att jag vägt mig 1 gång/ vecka varje onsdag( tog morgonvikt). Jag har minskat 56 cm totalt på kroppen sen januari. Jag startade på 85 kg & är 1.68 lång....

Skönt att man kan skriva om sånt här& va anonym...

Lycka till

• Anonym (mullig)

Hallo hur går det TS?

• Anonym (mullig)

TJO HO!!! Nyfiken....Hur går det?

Själv misstänker jag att jag är GRAVID Väntar bara på +

• Anonym (mullig)

TS!!! Hur går det? Jag va inte gravid men vi kör vidare.... Vågen blir bara snällare& snällare....

Hoppas du kämpar på så du når ditt mål till jul!
    Jag är sååå nyfiken på hur det går för dig! SKRIV....

Va förresten & köpte jeans förra veckan....& blev GLATT överraskad!!!! Jag kom i stl 40!!!! HELT otroligt!

Tänker på dig!

• Anonym (?)

En till som inte gillar sin mage. Hur ska jag göra för att bara få bort magen? Jag gillar min kropp som aldrig förr. Väger 64 kg till 161 cm och det är helt perfekt för mej.
    Jeansen sitter snyggt men så ser man på magen, och jag hatar den! Ser ut som jag är i 4-5:e månade om jag slappnar av.
    Har fött 4 barn men vill inte ha denna mage så hur gör jag?
    Kan tillägga att jag inte pallar med situps, de gör mej illamående?

Svar på tråden 1 cm i veckan!!!