Inlägg från: Stormis |Visa alla inlägg
  • Stormis

Mutsy del 8

gndl skrev 2008-10-15 09:17:54 följande:
    Nu har vi provkört vår Slider i lite drygt en vecka. Tänkte sammanfatta mina första intryck lite kort. Vagnen är fantastiskt smidig att köra, och vår lille kille älskar det lilla gunget som verkar vara lite typiskt även för 4ridern, han somnar direkt. Flera har kommit fram och frågat om vagnen och tycker den är fin så "hippfaktorn" verkar finnas där. Funktionerna att kunna lyfta av liggdelen med handtaget kvar har varit användbar för oss, vi har även haft nytta av att bilstolen passar direkt på chassiet men den funktionen är ju inte så unik. Om jag skall vara kritisk till ngt så är det att vagnen blir ju lite tung, även liggdelen om man vill ta loss den med handtaget kvar blir lite otymplig. Jag tror vagnen är konstruerad med tanke på sittdelen, och för att den skall bli så liten som möjligt när man fäller ihop den skall sittdelen vara vänd framåt, Det är ju inget stort bekymmer eftersom man vänder sittdelen på 2 sekunder. Återkommer med mer efter lite längre tids användning.
    Grattis Danne till bebisen! Det var på tiden, var ju superlängesen vi sågs. Kul att höra att jag inte helt lurat er i fördärvet (även om jag själv sålt min själ till satan (läs Bugaboo...). Jag tror att de flesta vagnar är gjorda med sittdelen i åtanke, det är ju ändå den man har större delen av tiden. De flesta byter ju bort liggdelen inom ett halvår så det är ganska klokt. Tyngden var det som talade emot när den fö verkar vara super tyckte jag med, men men. Man vänjer sig! Grattis!
    Man är snäll först när man inte längre tycker om pepparkakor...
  • Stormis
    Dalkulla74 skrev 2008-11-02 16:49:25 följande:
    Hej!Jag har kikat på Mutsyvagnarna och de verkar uppfylla alla mina önskemål på den vagn jag vill ha .Har försökt skumma i era trådar men tänkte fråga om det stämmer att man inte kan köpa Urban Rider i Sverige numera? För mig står det mellan den och en 4rider med lufthjul.Ge mig gärna för och nackdelar mellan de 2 modellerna Tack på förhand!
    Dte stämmer ett UR inte längre säljs i Sv. Varför minns jag inte just nu. Om du tvekar mellan de 2 skulle jag ta 4R. Har haft båda. 4R är MKT smidigare och känns lika stabil trots att den är smalare mellan framhjulen. Liksom inget att tveka på. Hade först UR, men kompltterade sen med ett 4R-chassi.
  • Stormis
    Dalkulla74 skrev 2008-11-02 17:21:43 följande:
    Stormis: Tack för ditt svar ! OK, men skulle du tänka lika om du mest långpromenerade på grusväg och sällan var i stan/affärer med? Behöver en stabil vagn med bra dämpning men vägrar ha en vagn utan styrning på framhjulen igen (Hade Brio duo 05 sist).
    Japp! Kanske inte singel, men grusväg absolut. Dämpning har Mutsy visserligen ingen direkt att tala om, men fästet av sitt/liggdel gör att det blir ok gung ändå. UR tar visserligen terrängen bättre, men att styra den är klumpigt så om du är ute efter nåt smidigt att svänga så kommer du inte tycka att UR räcker till. Den svänger liksom "konstigt" iom det ledade chassit.
  • Stormis

Alltså, den har ingen "gung" a la Brio etc, men den gungar liksom genom att man fäster sitsen/liggdelen bara på mitten, inte på så många ställen som med de flesta andra vagnar. Skakas absolut inte. Den känns stummare, men det är inget som stör vid användning.

Jag vande mig inte vid UR ledade chassi. Försökte verkligen i 3 månader, men vi kom inte överens.

Liggläget är inte helt plant, men gott sovläge. Inga problem att sova på sida (enligt mig)

• Stormis
    Dalkulla74 skrev 2008-11-02 21:31:07 följande:
    Såg att jag ju kunde få svar på en del frågor utan att vara inloggad på Pingpong, dvs gratis frakt för beställningar över 300Euro men att man betalar svensk moms på 25% istället för det nu tyska givna med 19%.
    Jo, priset ändras lite, men det blir ändå billigare. Tror man får nån extraprocent om man betalar med visa-kort sen också. Jag har inte haft några av Mutsys egna regnskydd utan sånt där svart nylon som passar alla vagnar. Tycker personligen att det är för mkt pengar att bet för deras egna regnskydd. Sen är de genomskinliga sällan särkilt smidiga att ha med sig. Så om jag varit du hade jag hoppat den kostnaden och köpt nåt billigare. Knodd etc är dyrare. Tycker inte att det motiverar närheten. Färgerna kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.
    PS Grattis till tösen!
  • Stormis
    la mouche skrev 2008-11-11 10:32:43 följande:
    Hej alla gamla och nya Mutsy-förare!Har inte hängt med på ett tag då jag varit så fullständigt nöjd med min UR! Nu är det dock dax för syskon och jag försöker få koll på om Duoseaten är något att ha då jag inte för allt i världen vill byta vagn! Hittade inte mycket om den i de gamla trådarna och eftersom det verkar vara mindre populärt med UR idag kanske det inte finns någon som har koll här heller...Men om det gör det skulle jag bli glad för lite info!Dalkulla: Jag är klart för de stora hjulen vid körning överallt utom kanske i just affärer. Tyckte inte det var trixit att lära sig styrningen och har kört i skog, på grusväg, på strand, i stallet, med hundarna, ja, lite överallt. Har även haft Urban Jungle och gillar inte alls den långa rangliga känslan i den, särskilt inte när man kör över rötter på stigar eller dylikt. Så en helt subjektiv åsikt från mig är att det ledade chassit är superfunktionellt i terräng eller på grusväg när man lärt sig det (vilket går snabbt) och jag är helt enkelt skitnöjd. Men smaken är ju som baken!
    Hello! Om jag drar mig till minnes så passar duo-sitsen bara UR (men det passar ju dig!) och tar bara sittande barn... Å andra sidan minns jag att nån lagt en mjuklift i (från nåt galleri från en person som nu sålt sitsen, minns ej heller vem). Vet dock inte om de ändrat modellen eller om nån accepterar nån form av liggande sittläge. Kan ju vara bra att forska vidare på om den öht passar till nyfödd?
    Flowerfairy skrev 2008-11-10 13:37:44 följande:
    Jag funderar också på en Mutsy, men eftersom jag bor några trappor upp utan hiss (det finns dock barnvagnsföråd på gården) vill jag kunna bära med mig liggdelen alt. lift upp. Hur skulle det fungera? Är liggdelen enkel att ta bort? Finns bärrämmar/handtag? Är den tung? Eller är det möjligt att ha en mjuklift i?
    Hårdliftarna är jättelätta att ta av. Bara knäpper upp på båda sidorna. Visserligen är det lite trixigt efersom de skall flippas samtidigt som man lyfter, dvs behov av 3 händer, men man fixar det. Knäpper sen lätt på den när det är dags. Jag tycker dock att den är lite tung, tror att den väger ca 4-5 kg (Joey bär man i handtag i suffletten, de andra har sidohandtag tror jag). Funkar att bära en bit, men det blir tungt om man ska en bit. Sittdelarna är inte gjorda för mjukliftar, men har sett annonser på Blocket av personer som gjort så. Det blir ju inte helt platt när man fäller ryggstödet.
  • Stormis
    Flowerfairy skrev 2008-11-12 16:05:00 följande:
    Hmm.. Jag får kanske lägga Mutsy-tanken på hyllan då... Fast jag trodde att Slidern hade fullt liggläge? I den borde man ju isåfall kunna ha en mjuklift...
    Fast Slidern har ergonomisk sits, dvs skålad så den passar ju inte alls med en mjuklift... Sorry.
  • Stormis
    Infinite Joy skrev 2008-11-19 21:30:48 följande:
    Det är sant. Sambon säger också svart, men vet inte om jag kan släppa den bruna. Vad har du för åkpåse?Tack för all din hjälp... är du less på att svara så behöver du inte....
    Men brun är så snyggt!!!! Team Gold är min favvis, fast jag har aldrig sett den . Tror inte att du ångrar dig med brunt.

Jag hade tidigare en 4R med lufthjulen. Var kanon att köra, men jag bytte den pga att jag ville ha ergonomisk sittdel mot en BB och det är stor skillnad viktmässigt även när man kör, inte bara lyfter. Så de andra hjulen kanske är bättre, men en som hade haft den upplevde dem som plastiga (en som sa när jag bestämde mig för vilken jag skulle ha, men det är ju högst personligt).

Mutsys egna åkpåsar upplever jag är som BB i tjockleken om det är så att du vill ha i samma tyg/färg som vagnen. Lite styvare dock.
  • Stormis
    Infinite Joy skrev 2008-11-19 21:46:11 följande:
    Jag tycker också att plastfälgarna känns just "plastiga". Åh, vad osäker jag blir när du säger att den är tyngre att köra också. Men min cam gillar jag inte alls och hade först tänkt byta tillbaka till UJ.... men Mutsy verkar vara så bra tycker jag. Gillar sittdelen på 4R då den känns ombonad som en Emmaljunga. Upplever inte du att barnet liksom hänger i bb då man har den i hösta sittläget? Hade man int espänt selen hade åtmnstone mina barn åkt ur vagnen.
    Vad är det som gör att du inte gillar BB längre? Att det hänger ut? Dte stör inte oss. Kör i mellanläget för viloläge och högsta när hin är pigg och vill spana ut ordetligt. I Mutsyn gled hon ner som en ostbåge oavsett vilket lägg jag la ryggen i. Var ett himla dragande och lyftande av henne och åkpåsen. Kan också (tyvärr) medd att Mutsyn kändes tung mot UJ ang köregenskaper... Fast samtidigt är den så stabil och gedigen att köra så missförståmig rätt.

Ang andrahandsvärde beror det lite på. Jag köpte min maniskt gravid på Blocket och bet 4500 kr för en UR (med skötväska, adapter, åkpåse). Köpte sedan till 4R-chassi och boothcover och sålde sen allt för 6000 kr till en lika manisk gravid. Så rätt tillfälle till rätt person kan andrahandsvärdet vara ok. Men med köp fr PP så blir det ju bra pris oavsett.
  • Stormis
    Infinite Joy skrev 2008-11-19 22:10:16 följande:
    Jag gillar inte att man måste lyfta vagnen hela tiden för att komma över med de små hjulen (trottoaren, regnvattenrännor, tom ett övergånsställe här i närheten). Sedan får man dra den baklänges över grus och sånt för att fjädrigen på swiwhelhjulen gör att den gräver ner sig. Och sedan är den så svårstyrd, är jättetungt att köra den med en hand. Och så fastnar höstlöven i de små hjulen med. Använder den inte heller i rakaste läget så ofta... men nu när du säger att barnet kasar i 4R blir jag lite tveksam. Förlåt för att jag var OT nu.
    Jo, det är ju nackdelen med BB. 4R tar terränegn mycket bättre. Fast jag tror inte att du kommer att tycka att Mutsyn är mer enhandslättkörd än BB. Ang kasningen kanske ett äldre barn hanterar sitsen bättre?, men min 8-mån satt riktigt dåligt i den tycker jag. Nu har jag inte följt hela diskussionen med Slidern? Det är ju en BB fast med stora famhjul och ett par kilon extra (tror den landar mittelemman de två 4R).
  • Stormis
    Lottie2008 skrev 2008-11-20 10:38:24 följande:
    Är det någon med Mutsy som låter ligg/sittdel sitta på barnvagnschassit när ni lastar in den i bilen? Tycker att den är för stor att lyfta på detta sätt, men det ska ju kunna gå.En del av er skriver att ni har lammskinn i vagnen. Hur gör man i sittdelen med ett lammskinn med alla spännen och selar för att barnet ska kunna sitta på ett lammskinn?
    Det är jättelätt att själv skära hål för selen med en vass kniv i lammskinn.
  • Stormis

Tips:
    Nu har Knodd lagt ut Mutsys på Tradera. Sittvagnar för 4000 kr.
    (inte mina annonser)

• Stormis
    Dalkulla74 skrev 2008-11-22 19:32:46 följande:
    Tack för tipset om tradera Stormis ! Jag vill ju ha en röd vagn så nu vet jag iaf att de har en sådan på Knodd så man kan kolla in färgen. På de flesta bilder jag sett så ser dock färgen så tråkig ut, jag vill ha en klarröd vagn och varken "solblekt variant" eller åt roströda hållet. Hoppas vi får tid snart att åka och titta beställa gör jag nog från Tyskland sen. Blankheten på de två olika tygerna är jag med intresserad av, vill gärna ha en så oblank som möjligt. Dels tycker jag det är snyggare med matt och dels så halkar väl ungen ur vagnen om den är för hal .4st lufthjul vill jag ha och _icke_ ergonimisk sits. Det är bara UR och 4R som har det väl? Har de samma max liggläge på sittdelen eller skiljer de sig åt?Jo en till fråga kom jag på nu..har för mig att ni pratat om UJ-sittdyna passar bra till Mutsy. Jag har en OTH Buggy Mummy åkpåse, då borde väl de hålen i ryggen passa selen i Mutsyn med? Någon som provat?
    3R har samma sits som 4R och UR. Har ju oxå 4 hjul, fast lite special . Sitsarna är likadana, man bara knäpper på dem på olika chassin, liggläget nära platt, men inte helt.

Påsen passar säkert, men jag tror att det kommer bli ett himla dragande och fixande. Jag föredrar påsar som passar BRA, dvs sitter fast på nåt sätt. Mutsys egna har en ficka som man trär på, men det är inte klockrent.
  • Stormis
    Allimac 2004 skrev 2008-11-25 22:45:51 följande:
    Nu har jag bestämt mig att Byta min bugga mot en Mutsy...men jag kan inte riktigt bestämma mig för om det ska bli en UR eller en 4R.Just nu lutar det åt en UR eftersom det kommer mycket snö här under vintern och plogningen inte alltid funkar Ni som har en 4R, hur går den i snö?Kan man sätta en fotsack på Mutsyvagnarna?
    Tycker att de går ganska samma i snö, men UR går väl aningen bättre eftersom det går i samma hjulspår. 4R framhjul sitter ju tätare och då blir det ju fler "spår", men däcken är hyfsat stora så det går ändå. Däremot behöver du låsa hjulen oavsett vagn och det är smidigare med UR eftersom du gör det ungefär som man bromsar. 4R måste du stanna och gå fram och dra en spak vid framhjulen. Finns både åkpåse och booth-cover till Mutsy. Tycker dock att booth-covern täckte dåligt eller så fick jag inte till det. Eller så passar den bättre på större barn än små helt enkelt.
  • Stormis
    Allimac 2004 skrev 2008-11-29 16:57:25 följande:
    Okay, kanske man kan sy sig en egen fotsack som täcker bättre.. Tack för att du svarar på alla frågor
    Man gör vad man kan . Jo, jag hade nog satsat på en annan fotsack, åkpåsen har dock godkänt!
  • Stormis
    Allimac 2004 skrev 2008-12-01 17:52:19 följande:
    Finns det fortfarande olika färger på chassit?Hittar det inte på hemsidan, tycker det är snyggare med svart eller brunt.Och vad är det för skillnad på de olika tygerna (cargo, college, team, joey Silver)
    Det är bara UR som har/haft olika färger på chassit. Joey har en liggdel likt en badbalja, själva tyget vet jag inte hur det skiljer sog från de andra, men det är ganska glatt/blankt, dvs lätt att hålla rent. Upplevde dock att dottern gled i sittdelen.
  • Stormis

Min gamla UR (brunt chassi, inte alls repigt trots ca 1,5 års användning):

Svar på tråden Mutsy del 8