• Nikas

SÖS (Södersjukhuset) = BB eller Patienthotell?

Hej på er alla!

Jag har en fråga, hittar inte den infon jag behöver, på deras hemsida. Finns det bara BB på SÖS eller finns det både BB och Patienthotell om det inte finns platser för både mig OCH sambon att stanna kvar? Enligt Mig så är det inget alternativ för mig att vara utan sambon/pappan till barnet på BB efter förlossningen, förstår inte hur det ens kan vara en möjlighet.

Så nu undrar jag om det även finns ett patienthotell där?

• Svar på tråden SÖS (Södersjukhuset) = BB eller Patienthotell?
  • nova lee

jag har ingen aning tyvärr men du kan väl ringa förlossningen och höra med dem? uppdatera gärna här sen för jag vill inte heller vara utan min man ;/

• arkeologitjejen

Södra BB har bara familjerum och vanliga förlossningen hade väldigt många. Sedan hade de salar också, men man prioriterade förstföderskor och snittade till familjerummen (där pappan får bo kvar) när jag var där.

• Nikas

Tack arkeologitjejen för info. I salarna ligger man flera par eller? Det går fetbort... inte en chans. Då åker jag hellre hem (fy fan). Men då förstår jag, Södra BB är gamla ABC kliniken vad jag förstår. Där ska jag nog inte föda, utan det är nog tänkt vanliga förlossningen på SÖS. Men har de en hel del rum så behöver man kanske inte oroa sig.

Nova Lee: ska absolut ta reda på detta, idag redan då jag går på övertid (BF+5), så återkommer jag här med svar.

• Madolin

Tycker också är sjukt att inte pappan har möjlighet att stanna kvar!? Vi kommer att välja danderyd där dom har bb hotell....verkar rätt schysst!

• arkeologitjejen

Den avdelning jag låg på hade vad jag såg två salar med bäddplats för två-fyra mammor i varje (pappan sov inte kvar) och sedan fanns det ca tio rum för familjer där pappan fick sova kvar. Det fanns sammanlagt tre BB-avdelningar, varav en var lite specialare främst för föräldrar till sjuka barn, för tidigt födda etc. På personalen lät det inte som att man behöver oroa sig nämnvärt som förstagångsföderska för att inte få ett eget rum annat än om det är stort tryck just den dagen. Jag födde ändå i mars som är den månad då flest barn föds och det enda problemet var att jag fick ligga länge på uppvaket (akutsnitt) innan vi fick ett rum just pga att de väntade på att folk skulle åka hem.

• qbtq

Nikas: nyfiken fråga, varför inte föda på södra BB?

• Nikas

Är det bättre på Södra BB? Hinner jag höra av mig dit NU eller? Är på BF+5 nu så...

• Nikas

Har pratat med förl. på SÖS idag, vanliga förlossningen inte Södra BB.

Där berättade dem i princip det någon här har berättat.

Att det finns både familjerum och flerfamiljsrum. De prioriterar försföderskor till de vanliga familjerummen.

Att man ska behöva oroa sig för sådant... nu vill jag nästan föda på Danderyd bara för att de har patienthotell... men jag gillar inte danderyd...

• Fru Indosaurie

patienthotellet hamnar man bara på om det inte har tillstött komplikationer under förlossningen, det räcker med att man får feber så hamnar man på medicinsk avdelning..
    Jag låg på bb i 4 dagar sist och delade rum med 3 förstföderskor vars män fick åka hem på natten, till och med när kvinnan blivit förlöst vid 23.

när jag födde mitt första barn fick jag sova kvar i en förlossningssal tillsammans med en annan kvinna för hela bb var fullt.

Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • Nikas

Fru Indosaurie:

Okej, det visste jag inte, det om patienthotellet.

Det du beskriver låter för mig som en mardröm. Jag vägrar stanna utan min sambo, det ingår inte ens i mitt tänkande. Var födde du? Här går jag och tar för givet att det finns ett familjerum till oss... och så kankse det är skrattretande tänkande :S

• Fru Indosaurie
    Nikas skrev 2008-09-03 23:34:22 följande:
    Fru Indosaurie:Okej, det visste jag inte, det om patienthotellet.Det du beskriver låter för mig som en mardröm. Jag vägrar stanna utan min sambo, det ingår inte ens i mitt tänkande. Var födde du? Här går jag och tar för givet att det finns ett familjerum till oss... och så kankse det är skrattretande tänkande :S
    Jag kände också så, att om inte min sambo får stanna så åker jag hem men nu blev jag snittad så det var inte ett alternativ Cool Men det var rätt okej ändå, jag sov några timmar och våran dotter sov och på morgonen kom han igen och vi fick ett familjerum.

Nu andra gången så blev jag inte prioriterad och hamnade i en sal med andra kvinnor under alla 4 nätter. Men det gjorde inget för min sambo var ändå tvungen att vara hemma med våran dotter.

Karolinska i Solna, jag ville föda på Danderyd första gången men dom hade inte plats.
    Opinions are like assholes. Everybody has one. nakenfis.se
  • Nikas

Okej, tack för info och svar!

Jag har bestämt mig för att inte oroa mig för detta ÄN... hoppas på att det finns ett rum för mig och sambon där vi får vara ifred. Hoppas hoppas.

Svar på tråden SÖS (Södersjukhuset) = BB eller Patienthotell?