Var hittar jag lära-gå-hjälm??
"Barn ska ramla och slå sig, annars lär de sig inget" är mycket dåligt argument! Balans är ju inget som man tränar in med förnuftet, utan en motorisk färdighet.
Vissa barn som är tidiga och har mycket vilja kommer att försöka ställa sig upp oavsett om de ramlar eller inte. När min son var sju månader började han ställa sig upp klättra på ALLT han såg. Även om man är med hela tiden så hinner man inte alltid stoppa honom i tid. Han kan inte ta emot sig utan har fått otaliga blåmärken i pannan, och det är ju bara onödigt. Han har bestämt sig för att han ska stå, oavsett balans och blåmärken. Konstigt att folk ska kalla det patetiskt att man i så fall vill skydda sitt barns huvud.
Många som skrivit i denna tråden att hjälmar är onödiga har anfört att "mina barn har minsann lärt sig gå utan ett enda blåmärke". Så bra då, men alla barn är olika och vissa barn som vill mer än de klarar av kan behöva lite extra skydd runt huvudet, om man inte som mamma njuter av att se sitt barn få blåmärken och gallskrika.