• HappyC

Min bebis blir arg/gnällig vid amning

När jag skall amma min lille son (2,5 månad) så blir han arg. Inte jättearg och jätteskrikig, utan mer gnällig och smågrining och så skruvar han på sig och släpper bröstet.
    Vad tror ni att det kan bero på??
    Kan det vara så att han inte får nog med mat?
    Eller tror ni att det kan vara att han måste rapa? Brukar försöka med det och oftast behöver han det men så fort jag lägger honom vid bröstet igen börjar han skruva på sig igen.
    Tror inte att han har ont i magen heller för han spänner sig inte så som han brukar göra när han har ont...
    Någon annan som varit med om likadant??

• Svar på tråden Min bebis blir arg/gnällig vid amning
  • Legna

Jag!! min är precis likadan, men han är även smågnällig hela dagarna...

• bonaqua

Shit, jag som trodde jag va ensam om detta probemet. Har hittat massa trådar nu om detta..

Min dotter har varit så sen hon kom ut för 2½ månad sen. I princip. Till och från. Jag upplevde det så jobbigt så jag gav flaska då istället. Orkade inte. Nu..såhär efteråt (nu är det bara flaska som gäller) kan jag väl ångra mig. Att jag gav upp. Men just då när allt va så hopplöst så tyckte jag att det va det enda rätta! Nu när jag försöker amma hemme så ligger hon bara o slickar på bröstet..haha.

Jag har ingen aning om vad det beror på. De kanske helt enkelt inte gillar att amma!

Det är inte så att din son inte är hungrig då? Att det är därför han blir grinig?

**Alicia 080727**
  • Fennyxx

Min tjej gör så när hon vill rapa, men det har du ju testat. Han kanske inte tycker det är bekvämt? Prova att amma antingen lite mer upprät eller liggande? Eller är han redan mätt? Svårt att veta med de där små, de uttrycker sig så luddigt. Lycka till :)

• Idjema

Jag har precis samma problem... kan det vara så att han tycker att det rinner för fort/ för sakta?? Svårt att veta...jag har oxå provat rapa... å mätt är han inte eftersom han inte är nöjd om man tar bort honom från bröstet.

• Legna

igår var han så jätteledsen min lille grabb så jag bestämde mig att testa ersättning..har verkligen fått för mig att han inte får tillräckligt med mat. Vill inte sluta amma men efter en veckat ständigt gnäll så orkade jag inte , så idag har han efter ammning från båda brösten fått 50 ml ersättning och han är helnöjd! får prova ett par gångr till fö att se, men det verkar fungrera för oss!

• Legna

...känns så konstigt att trots att det gjorde honom enbart gladare och nöjdare med ersättningen..så får jag dåligt samvete att jag ger honom det...Kanske beror på att jag inte pratat med BVC , utan tog det beslutet själv eftersom det var helgdag. men det går väl över ,det ska ju vara det näst bästa efter bröstmjölk i alla fall, ringer dom i morgon och pratar får vi se.

• uvaluva

man kan kombinera amning o ersättning utan problem om man ger ersättning med en liten kopp från apoteket!!

• Luloo

jag hade samma problem som dig ts, en grej kan vara o testa ersättning, för mig funkade inte det, då han inte tar flaskan tog upp det med min bvc sköterska och hon berättade att han antagligen hade en tillväxt period, tror de var när han var 2,5 månad, och att han var för otålig att maten skulle rinnna till, alltså han fick det inte tillräckligt fort, fick ett nässpray som gjorde att det rinner till fortare och sedan dess har jag inte haft problem med det.

Min älskade Alvin 080616
  • TheMother
    Luloo skrev 2008-10-19 11:17:45 följande:
    jag hade samma problem som dig ts, en grej kan vara o testa ersättning, för mig funkade inte det, då han inte tar flaskan tog upp det med min bvc sköterska och hon berättade att han antagligen hade en tillväxt period, tror de var när han var 2,5 månad, och att han var för otålig att maten skulle rinnna till, alltså han fick det inte tillräckligt fort, fick ett nässpray som gjorde att det rinner till fortare och sedan dess har jag inte haft problem med det.
    Vad är det för nässpray?
  • Luloo
    Ella 84 skrev 2008-10-19 11:44:28 följande:
    Vad är det för nässpray?

syntocinon heter det, man får det utskrivet från BVC, det kostar en del: 73,50 men för mig har det varit en räddning.

detta står på fass och vad det gör för något:

Syntocinon innehåller hormonet oxytocin som stimulerar tömning av bröstkörtlarna och livmodersammandragningar. Det används för igångsättning av amning, för att lindra spända bröst och motverka mjölkstockning samt för att förebygga och bota begynnande bröstkörtelinflammation.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19620228000019&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Min älskade Alvin 080616
  • uvaluva

Amning är fantastiskt- när det funkar! Det var för mig en stor besvikelse o kanske sorg att amningen inte funkade när min dotter var bebis. Att kunna ge sitt barn mat är så grundläggande för en förälder.

Hon var väldigt skrikig. Ofta tog hon inte bröstet när hon skrek så vi tolkade det som om hon inte var hungrig. gick dåligt upp i vikt o när hon var fyra månader så började vi ge ersättning och hon slutade självmant amma helt. Och hon blev mkt gladare.. så hungrig hade hon varit! Hemskt att tänka på såhär i efterhand.

Min son nu 2,5 mån, har gjort likadant! Sin första månad i livet skrek utan att vilja ta bröstet. Vi gav honom då ersättning först, i en liten kopp, och sen ammade han nöjd o glad! Efter ca en månad ökade min mjölkmängd o han slutade m ersättning. Nu får han lite ibland när han verkar missnöjd med utbudet.

Jag önskar att någon berättat att det går att kombinera, att det inte alltid är tillräckligt med amning och att det viktigaste alltid är att barnet får mat- inte hur!!

• Luloo
    uvaluva skrev 2008-10-19 12:05:29 följande:
    Amning är fantastiskt- när det funkar! Det var för mig en stor besvikelse o kanske sorg att amningen inte funkade när min dotter var bebis. Att kunna ge sitt barn mat är så grundläggande för en förälder. Hon var väldigt skrikig. Ofta tog hon inte bröstet när hon skrek så vi tolkade det som om hon inte var hungrig. gick dåligt upp i vikt o när hon var fyra månader så började vi ge ersättning och hon slutade självmant amma helt. Och hon blev mkt gladare.. så hungrig hade hon varit! Hemskt att tänka på såhär i efterhand.Min son nu 2,5 mån, har gjort likadant! Sin första månad i livet skrek utan att vilja ta bröstet. Vi gav honom då ersättning först, i en liten kopp, och sen ammade han nöjd o glad! Efter ca en månad ökade min mjölkmängd o han slutade m ersättning. Nu får han lite ibland när han verkar missnöjd med utbudet. Jag önskar att någon berättat att det går att kombinera, att det inte alltid är tillräckligt med amning och att det viktigaste alltid är att barnet får mat- inte hur!!
    kan du inte testa en flaska som är formad likvärdigt en bröstvårta?
    Min älskade Alvin 080616
  • Idjema

Jag ger då utpumpat i vanlig flaska...funkar bra

• TheMother
    Luloo skrev 2008-10-19 11:49:00 följande:
    syntocinon heter det, man får det utskrivet från BVC, det kostar en del: 73,50 men för mig har det varit en räddning. detta står på fass och vad det gör för något:
    Syntocinon innehåller hormonet oxytocin som stimulerar tömning av bröstkörtlarna och livmodersammandragningar. Det används för igångsättning av amning, för att lindra spända bröst och motverka mjölkstockning samt för att förebygga och bota begynnande bröstkörtelinflammation.
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....
    Okej, tack så mycket, då vet jag :)
  • Skogsbloss

Det jag tänker på är att vid tremånadersåldern blir många bebisar otåliga vid bröstet och mer svårammade. Det beror på att de upptäcker världen runt omkring och liksom inte har ro att ligga vid bröstet timme ut och timme in som förut. Typiskt är att bebisen ammar lugnt och fint på natten men är orolig vid bröstet på dagen.

Det finns flera saker att testa. Dels att skärma av, t.ex. genom en tunn filt som man lägger över sin axel och barnet så att det blir lite lugnare. Man kan också behöva stänga av TVn och radion för att amma. Liggamning brukar också funka bättre. En del barn gillar tvärtom att man går omkring och ammar, då äter de lugnt. Ännu en sak att prova är att amma mer upprätt så att bebisen kan hålla mer koll på omgivningen under amningen.

Som så mycket annat är det en fas som ofta går över efter någon månad eller så när bebisen upptäcker att världen finns kvar även efter amningsstunden.

• Nainen

Min dotter är fem månader och har hållit på och krånglat precis så vid bröstet mellan en och två månader. Jag har inte riktigt kommit underfund med orsaken men kommit fram till några saker som hjälper. Att sätta henne upp, räcker med ett par secunder så hon hinner se sig omkring lite. Blir dock väldigt tröttsamt i längden. Byta bröst brukar hjälpa, men då hinner hon ju aldrig få den sista, feta mjölken i första bröstet. Låta henne sitta grensle över mitt ben och amma sittande funkar, men tar lååång tid efterssom hon kollar på allt runt sig.

Svar på tråden Min bebis blir arg/gnällig vid amning