• Himalya

Tips för att inte få en torr tårta

Ska göra en tårta nu på dan för ikväll med färdig tårtbotten, tycker dom lätt blir så torra.
    Läste nånstans att man kunde hälla på lite saft eller nåt?

Göra klart tårtan fast inte lägga på grädden ovanpå och ställa in i kylen så kunde den ligga och dra sig lite, typ. Med plastfolie runt.

Nån som har några bra tips?

• Svar på tråden Tips för att inte få en torr tårta
  • ullis83

jag brukar göra tårtan några timmar innan jag ska ha den..då blötlägger jag med antingen saft eller mjölk,lägger sne på fyllningen och grädden utanpå..mina är aldrig torra

Älskar mina pojkar så mycket
  • Himalya

ungefär hur mycket saft elelr mjölk ska man ha på varje lager då? Bara pensla på lite eller mer?

• Sara Li

Mjölk??? Kan det bli gott? Då hade jag hellre tagit saft i så fall. Fast mina tårtbottnar brukar inte bli torra. Man lägger ju ihop dem med sylt och vaniljskräm emellan, det gör ju att de håller sig fuktiga.

ullis83 skrev 2008-09-03 12:29:49 följande:
    jag brukar göra tårtan några timmar innan jag ska ha den..då blötlägger jag med antingen saft eller mjölk,lägger sne på fyllningen och grädden utanpå..mina är aldrig torra
  • Nenean

Jag har lite sockerdricka på varje del av tårtbotten. Lägger sedan ihop delarna med fyllning emellan. Får sedan stå så några timmar, eller att jag gör det på kvällen innan.

Grädde och garnering gör jag strax innan den ska serveras.

• Marlene B

Jag brukar använda mycket fyllning då bottnen suger åt sig mycket, på med grädden och plasfolien runt om.

Dekorerar precis innan servering

• Nenean

Här brukar det kanske gå åt en halv flaska (33 cl) sockerdricka till en tårta.

• Himalya

vad bra med mycket tips. Ska nog prova med saft idag. Sockerdricka lät lite intressant. Men har redan handlat och orkar inte ta mej ut en gång till.

• MammaBrink

Jag gjorde en gräddtårta en gång som jag penslade med fläderblomsaft, jättegott! Man kan även ha i saft i fyllningen om man typ har marsankräm eller liknande. Fick väldigt mycket beröm! Lycka till!

• Themis

Min prinsesstårta:

Fixa botten i tre lager (hemlagad eller köpt)
    Gör snabbmarsankräm på 3 dl mjölk och 7.5 msk pulver
    Vispa 4 dl grädde
    Köp hallonsylt, helst björnekulla vildhallon eller Önos prima samt en burk Robertssons lemon curd

Lägg ihop bottnarna tre timmar innan

Första lagret: tunt lager marsankräm och sen ett par rejäla matskedar hallonsylt bres ut ovanpå.

Andra lagret: Bre försiktigt ut några matskedar lemoncurd över sockerkakan, lägg ett tunt lager grädde ovanpå för att blöta ner lite mer.

Lägg på sockerkakslocket.

Blanda sedan ner resten av marsanen i nästan all grädde (spara lite till dekor om du vill spritsa) och bygg en kulle av krämen så tårtan blir som den ska vara i formen.

Lägg på färdigköpt marsipanlock, grönt eller rosa, eller eget. Låt stå i kyl ett par timmar. Precis innan servering spritsar du grädde eller sätter på övrig dekor, florsockrar etc.
    --
    Ingen har klagat på torr tårta hittills i alla fall, men har man en vanlig gräddtårta så händer det att jag häller ananasspad eller mandellikör på bottnarna också.

• Marlene B

Om man inte lägger på grädden så torkar ju det på utsidan, grädden mjukar ju upp hela tårtan.

Brukar ha tjocka lager av gräddsylt och marsankräm

• Marlene B
    Themis skrev 2008-09-03 12:46:28 följande:
    Min prinsesstårta:Fixa botten i tre lager (hemlagad eller köpt)Gör snabbmarsankräm på 3 dl mjölk och 7.5 msk pulverVispa 4 dl gräddeKöp hallonsylt, helst björnekulla vildhallon eller Önos prima samt en burk Robertssons lemon curdLägg ihop bottnarna tre timmar innanFörsta lagret: tunt lager marsankräm och sen ett par rejäla matskedar hallonsylt bres ut ovanpå.Andra lagret: Bre försiktigt ut några matskedar lemoncurd över sockerkakan, lägg ett tunt lager grädde ovanpå för att blöta ner lite mer.Lägg på sockerkakslocket.Blanda sedan ner resten av marsanen i nästan all grädde (spara lite till dekor om du vill spritsa) och bygg en kulle av krämen så tårtan blir som den ska vara i formen.Lägg på färdigköpt marsipanlock, grönt eller rosa, eller eget. Låt stå i kyl ett par timmar. Precis innan servering spritsar du grädde eller sätter på övrig dekor, florsockrar etc.--Ingen har klagat på torr tårta hittills i alla fall, men har man en vanlig gräddtårta så händer det att jag häller ananasspad eller mandellikör på bottnarna också.
    Den där lät god.
  • Tingilya

Läg samman tårtan minst en dag innan den ska ätas. Dekorera samma dag

• Venus von Willendorf

ersätt minst halva mängden mjöl med potatismjöl.

Svar på tråden Tips för att inte få en torr tårta