Inlägg från: Marlene B |Visa alla inlägg
  • Marlene B

Tips för att inte få en torr tårta

Jag brukar använda mycket fyllning då bottnen suger åt sig mycket, på med grädden och plasfolien runt om.

Dekorerar precis innan servering

• Marlene B

Om man inte lägger på grädden så torkar ju det på utsidan, grädden mjukar ju upp hela tårtan.

Brukar ha tjocka lager av gräddsylt och marsankräm

• Marlene B
    Themis skrev 2008-09-03 12:46:28 följande:
    Min prinsesstårta:Fixa botten i tre lager (hemlagad eller köpt)Gör snabbmarsankräm på 3 dl mjölk och 7.5 msk pulverVispa 4 dl gräddeKöp hallonsylt, helst björnekulla vildhallon eller Önos prima samt en burk Robertssons lemon curdLägg ihop bottnarna tre timmar innanFörsta lagret: tunt lager marsankräm och sen ett par rejäla matskedar hallonsylt bres ut ovanpå.Andra lagret: Bre försiktigt ut några matskedar lemoncurd över sockerkakan, lägg ett tunt lager grädde ovanpå för att blöta ner lite mer.Lägg på sockerkakslocket.Blanda sedan ner resten av marsanen i nästan all grädde (spara lite till dekor om du vill spritsa) och bygg en kulle av krämen så tårtan blir som den ska vara i formen.Lägg på färdigköpt marsipanlock, grönt eller rosa, eller eget. Låt stå i kyl ett par timmar. Precis innan servering spritsar du grädde eller sätter på övrig dekor, florsockrar etc.--Ingen har klagat på torr tårta hittills i alla fall, men har man en vanlig gräddtårta så händer det att jag häller ananasspad eller mandellikör på bottnarna också.
    Den där lät god.
Svar på tråden Tips för att inte få en torr tårta