• Calles matte

Bara att acceptera, eller?

Mín man har två barn sedan ett tidigare äktenskap. De är 12 och 16 år gamla. Enligt min mening är dessa barn otroligt slarviga och det är ständigt tjafs hemma om att man måste hålla ordning hemma efter sig. Troligtvis ganska normalt i ett hem där det bor barn i den åldern men inte mindre irriterande för det.

För att ta ett exempel som det har varit stora problem med det sista så är det hur man beter sig i ett badrum. Jag anser att det tillhör normalt hyffs att t ex skölja ur handfatet efter att man spottat ut tandkrämen då man har borstat tänderna, se till att man inte lämnat spår efter sig i toalettstolen, torka upp efter sig om man dregglat över hela bänkskivan, hänga upp sin handduk efter det att man duschat, skölja sig om munnen efter tandborstning så att inte all tandkräm behöver hamna på handduken, stänga skåpsdörrar och lådor efter sig osv osv. Inget av detta är normalt för barnen i fråga och när jag kommer in i badrummet efter att de varit där så får jag alltid börja med att städa upp efter dem.

Självklart tycker jag detta är jobbigt och jag har därför bett min man att prata med sina barn om detta, vilket han också har gjort. Det blir dock ingen som helst förbättring. Min man anser att han har gjort vad han har kunnat i och med att han har pratat med sina barn och jag anser att så länge ingen förbättring sker så har han inte gjort tillräckligt. Nu har jag bestämt mig för att hädanefter så får min man städa på toaletten efter sina barn varje gång de varit där tills dess att det blir en lösning på problemet. Jag vill inte behöva ta konsekvenserna av att han och hans ex inte klarar att uppfostra sina barn.

Samtidigt undrar jag om jag har allt för höga krav. Det jag egentligen vill är ju att lösa problemen och få en boendemiljö som vi allihopa i familjen kan acceptera. Skulle gärna hjälpa min man att få barnen att förstå att deras beteende inte är acceptabelt också men jag vet inte hur. Jag är inte deras mamma och vill egentligen inte lägga mig i deras uppfostran. (Samtidigt är jag ju i den situationen att jag måste leva med konsekvenserna av bristande uppfostran...)

Kan tillägga att ja, jag är ganska pedantisk men inte orimligt pedantisk. Att jag reagerar extra starkt på alla osmakliga lämningar i badrummet nu beror till stor del på att jag är gravid och mår rätt illa till och från och äckligheter i badrummet är inte direkt nåt som får mig att må bättre.

Kom gärna med kommentarer. Överreagerar jag? Vad kan/bör man kräva av barn i den åldern? Vad gör man när det inte hjälper med bara en tillsägning osv?

• Svar på tråden Bara att acceptera, eller?
  • Calles matte
    anarkokapitalist skrev 2008-09-03 23:13:26 följande:
    Sen får man komma ihåg att det krävs sällan mycket för att bonusbarnen ska börja hata styvföräldern...
    Så kass relation till mina bonusbarn har jag faktist inte så att den inte klarar av att jag säger vad jag tycker om deras beteende i badrummet. Men jag ÄR inte deras förälder och därför tycker jag inte att det ligger på mitt ansvar att se till att de lär sig allmänt hyffs.

Dessutom har jag inga som helst planer på att tassa på tå för bonusbarnen i mitt eget hem bara för att jag inte vill riskera att de skall tycka illa om mig. Gör jag det så kommer det bara att resultera i att JAG tycker illa om mig själv och dessutom om mina bonusbarn som ser till att jag inte kan "leva" i mitt eget hem. I vårt hem får ALLA säga vad de tycker (även "bonusmammor"...), positivt eller negativt och även om vi alla kan bli arga på varandra ibland så är det ingen som hatar någon för det!
  • Calles matte
    abnocto skrev 2008-09-04 07:58:03 följande:
    Min dotter hävdar t.ex att det är fel på handfatet eftersom det blir så smutsigt så fort ;-o
    Låter som något som 16-åringen hemma också skulle kunna kläcka ur sig...
  • Calles matte
    saan78 skrev 2008-09-04 08:59:28 följande:
    tror det där handlar mer om olika toleransnivå än om uppfostran. jag vet vuxna som klagar och tjatar på sina partners om samma saker som du ogillar hos bonusbarnen. den som inte gör sådana där saker låter oftast bli för att de inte "ser" dem och det gör de inte för att det inte är viktigt för dem. det bästa tror jag är att låta var och en vara på sitt sätt och låta dem ha det som de vill i sina rum/badrum, senare egna hem. måste man dela så får man ta ett samtal om ömsesidig respekt, "jag förstår att du inte tycker det här är så viktigt men det är viktigt för mig, i gengäld så respekterar jag att xxxx är viktigt för dig och anpassar mig efter det för det blir trots allt lättare och trevligare att leva tillsammans om alla är nöjda och må bra".
    Tyvärr har vi inte möjlighet att låta alla i familjen ha var sitt badrum utan nu måste vi alla samsas och då handlar det som sagt om ömsesidig respekt. Jag anser inte att jag sätter några skyhöga krav på renlighet men man kan inte lämna vad för spår efter sig som helst och sedan förvänta sig att någon annan skall städa efter en.

Saken är att båda bonusbarnen kan klaga på att det är grisigt hemma till och från, både i badrummet och övriga huset, så det är inte det att de inte SER att det är smutsigt. Det är bara att de anser att det inte är DE som grisar ner och det är ABSOLUT inte deras sak att göra rent efter sig.
  • Mamma till två mirakel

Säg till dem!!!!!!

De har ingen anlednign att bete sig så,bättre att uppfostra dem nu än aldrig!!!!

(¯`°?.¸ ღ♥ Med Bebis i magen v.23 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • kaji
    Calles matte skrev 2008-09-04 10:33:18 följande:
    Tyvärr har vi inte möjlighet att låta alla i familjen ha var sitt badrum utan nu måste vi alla samsas och då handlar det som sagt om ömsesidig respekt. Jag anser inte att jag sätter några skyhöga krav på renlighet men man kan inte lämna vad för spår efter sig som helst och sedan förvänta sig att någon annan skall städa efter en. Saken är att båda bonusbarnen kan klaga på att det är grisigt hemma till och från, både i badrummet och övriga huset, så det är inte det att de inte SER att det är smutsigt. Det är bara att de anser att det inte är DE som grisar ner och det är ABSOLUT inte deras sak att göra rent efter sig.
    det var en annan femma, svårt med andras barn men jag resonerar så med mina att om de inte hjälper mig vill inte jag hjälpa dem...så då kan de ju gå till sina träningar, jobba ihop sina egna fickpengar, tvätta sina egna kläder, köpa en egen dator, ringa sina egna telefonsamtal...det tycker de i regel inte är någon bra lösning utan är öppna för kompromisser...
  • Calles matte
    saan78 skrev 2008-09-04 10:38:01 följande:
    det var en annan femma, svårt med andras barn men jag resonerar så med mina att om de inte hjälper mig vill inte jag hjälpa dem...så då kan de ju gå till sina träningar, jobba ihop sina egna fickpengar, tvätta sina egna kläder, köpa en egen dator, ringa sina egna telefonsamtal...det tycker de i regel inte är någon bra lösning utan är öppna för kompromisser...
    Ja det ÄR svårt med andras barn för man är hela tiden rädd att man ställer för höga krav på dem i och med att de inte är ens egna och man inte ser dem med "föräldraglasögonen" på. Egna barn kan man ställa precis vilka krav man vill (eller snarare orkar) på. Tyvärr har vi en lite svår sits när det gäller att kompromissa för vägrar vi att hjälpa dem med diverse saker så går de istället till sin mamma som gör detta för dem (och sedan öser massa galla över oss som ställt krav på barnen). Detta samarbetsproblem är dock en (eller snarare flera...) tråd i sig så det vill jag inte ta upp här.
  • Calles matte
    Nattfjärilinnan skrev 2008-09-04 10:35:25 följande:
    Säg till dem!!!!!!De har ingen anlednign att bete sig så,bättre att uppfostra dem nu än aldrig!!!!
    Japp, men hur?
  • abnocto

Vi verkar ha fått exakt samma barn stöpta ur samma form fast här är det jag som är mamman och ska ta ansvaret för dem o deras uppfostran. Sambon säger inte så mycket.
    Men vi har också en pytteliten toalett men där har vi fått in ett skåp så använder vi den och barnen får ha stora badrummet. Så vi ser bara eländet när vi går och duschar.
    Men vad jag ska försöka nu är att ha lite utbildning o jag tror man får ta lite i taget för att få dem att förstå
    EN dag ska jag ropa in dem och visa hur enkelt man stänger ett skåp. En annan dag får jag visa hur man enkelt sköljer ur ett handfat. Om jag har tillräcklig låg nivå så hoppas jag de förstår. Sedan är det bara att hoppas att det hjälper ett tag. Tror det är svårt att få dem till att göra saker de inte vill, tyvärr. Finns nog någon gen under tonårstiden som spärrar vett i skallen på dem och den försvinner sedan med tiden

• Fyra Mirakel

Jag har en 13årig dotter som är precis likadan...lämnar tandkräm kvar i handfatet & sminkrester, slänger kläder& bråte på sitt golv. Säger åt henne att röja upp, men icke! Ser likadant ut igen efter en stund Känns som jag bara tjatar & tjatar & så blir man kallad för saker & får höra att man bara gnäller

ღ Elin060420 ღ David940103 ღ Michaela950914 ღ Saga080402 ღ
  • vonnan

Men herrrrre guuuuuuud! Nån som hört talesättet "Hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete" Hur viktigt är det. Har man inte större problem med sina tonåringar än skitiga handfat och stökiga rum så ska man vara glad = )

Svar på tråden Bara att acceptera, eller?