• Tezzzy

Sån jä#la klåda!!

Har som brännässelutslag på brösten, just under brösten, längst ner på hela magen, vid ena armhålan mmmm. Får fullkomlig panik för det kliar så jäkla mycket. Har pratat med både min läkare o bm. Läkarn trodde det va tvättmedlet vilket det inte är. Bm trode det va hormonellt. Har provat dactacort, hydrocortison, aloevera, fet kräm från apoteket och welda olja men INGET hjälper. Va och tog blodprov imåndags för att kålla levern men har ej fått svar än. Det kliar dock inte i händerna o under fötterna som det kan göra vid lever "läkage"

Är i v 31+3 med tvillingar, nån som har nåt tips om vad jag kan göra?

• Svar på tråden Sån jä#la klåda!!
  • somensyster

Åhh herregud, jag vet hur du känner! har haft den här j*vla klådan i två veckor nu, utslag på armar, ben och jaa..överallt.. tog blodprover men visade inget..bm trodde det var tvättmedel eller något sånt med.. jag håller på att bli tokig!!! är i vecka 34 nu, undr ahur länge det kommer hålla på!!

• Veronika81

Har haft min klåda sedan i maj, då började den på benen. Men nu är det även mage och armar, är i vecka 31 nu. Har tagit blodprov hos BM men klådan har inte med levern att göra, mina värden var bra. Fick då Tavegyl men det hjälpte knappt. Var hos hudläkare i måndags och han konstaterade att jag fått PUPP (Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy), drabbar ca 1/300 gravida. PUPP försvinner först efter barnet är fött om man inte får hjälp tidigare att bli av med det.
    Fick en starkare kortisonsalva som jag smörjer med morgon och kväll och nu börjar det kännas bättre.
    Så gå till en hudläkare om man kan utesluta lever"problem".

• Tezzzy

Aaa tack. Va på vårdcentalen idag fick tavegyl som jag skall prova först fick även bepaten (tror jag d hette) tab som man skall lägga ivatten. Skall se om detta hjälper..

• frozenkina

lider med dig tezzy

styrkekram

• Mju

Hade samma sak i tre-fyra veckor, i början av 3:e trimestern. Var på sjukhuset och de tog alla möjliga prover, men hittade inget. Fick Lergigan(?) och nån svag hydrocortisonsalva som inte hjälpte ett dugg. Jag köpte Eucerin duscholja som jag faktiskt tyckte gjorde saken lite bättre och sedan smorde jag mig med hudcreme mer eller mindre konstant.

En möjlig orsak som de angav till mig var att jag ätit penicillin, som gjorde at jag fick en sån reaktion. Man kunde även få det av en kraftigare förkylning påstod de. Men mina gick som sagt bort efter typ tre vecckor.

• Sötnostim

har haft enorm klåda nu i 2 dagar som visade på dåliga levervärden .. kolla upp det..

• Amela82

Jag hade oxå den där enorma klådan på magen och brösten, det var fruktansvärt. Läkaren sa att det var Nässelfeber och barnmorskan sa att det var PUPP. Jag provade att smörja in med olika kräm men det hjälpte inte. Sökte på google och hitta ett tips där att man kunde smörja in med citron.. det hjälpte mej, sved som f..n men det blev bättre

• rosendal

Jag har också fått värsta klådan på magen, fötterna och i ansiktet i ansiktet har jag även fått röda stora typ utslag...
    Är det nåt man borde kolla upp eller? Låter ju som det...
    Visserligen äter jag pencillin för urinvägsinfektion och sen är jag superförkyld... vilket då kanske kunde vara orsaken.

Mju skrev 2008-09-04 20:25:34 följande:
    Hade samma sak i tre-fyra veckor, i början av 3:e trimestern. Var på sjukhuset och de tog alla möjliga prover, men hittade inget. Fick Lergigan(?) och nån svag hydrocortisonsalva som inte hjälpte ett dugg. Jag köpte Eucerin duscholja som jag faktiskt tyckte gjorde saken lite bättre och sedan smorde jag mig med hudcreme mer eller mindre konstant.En möjlig orsak som de angav till mig var att jag ätit penicillin, som gjorde at jag fick en sån reaktion. Man kunde även få det av en kraftigare förkylning påstod de. Men mina gick som sagt bort efter typ tre vecckor.
  • Nejjah

låg just och kliade mig som en galning på magen i samma stund jag såg tråden... Blev lite orolig då jag läste där uppe nåt om händer och fötter... På mig sitter klådan just under fötterna, magen, buken/underlivet och i händerna...

Borde man kolla upp det?
    Väntar också tvillingar och är i v.32+3. Har precis varit in på sjukhuset (igår) för sammandragningar och väntar på provresltat om jag åkt på uvi eller inte... Suck. Hur mycket ska man stå ut med?

• 3xmamma

haft PUPPP i en månad nu. Receptfria antihistaminer hjälper lite men det är aldrig helt fritt. Smörjer med kortison (elocon, starkt preparat som jag fått utskrivet för andra besvär)och en salva med eucalyptusolja (fungerar faktiskt rätt bra) där det är som värst. Har ändå rivit sönder mig på händer och halsen där det är som värst...

Svar på tråden Sån jä#la klåda!!