• Tezzzy

Sån jä#la klåda!!

Har som brännässelutslag på brösten, just under brösten, längst ner på hela magen, vid ena armhålan mmmm. Får fullkomlig panik för det kliar så jäkla mycket. Har pratat med både min läkare o bm. Läkarn trodde det va tvättmedlet vilket det inte är. Bm trode det va hormonellt. Har provat dactacort, hydrocortison, aloevera, fet kräm från apoteket och welda olja men INGET hjälper. Va och tog blodprov imåndags för att kålla levern men har ej fått svar än. Det kliar dock inte i händerna o under fötterna som det kan göra vid lever "läkage"

Är i v 31+3 med tvillingar, nån som har nåt tips om vad jag kan göra?

• Svar på tråden Sån jä#la klåda!!
  • LiCaNo

Har haft klåda i ungefär 2 månader nu... såå jäkla tråkigt. Äter också Tavegyl och smörjer med kortison, men det hjälper så där.....
    Det man kan prova, som faktiskt stillat klådan en aning iaf, är att tvätta kroppen i mjällschampo, tvåla in och låt sitta en minut och sen skölja av. Använd ingen duschkräm efteråt, utan bara vatten. Smörj med feeet salva efter dusch och till kvällen när det känns jättejobbigt kan man smörja med tex Xylocain. Det bedövar huden lite och man får sova kanske halva natten utan att riva sönder sig iaf.
    Lycka till!

• Tezzzy

Tack för tipsen. Min bm ringde igår o sa att jag inte hade nåt gallsyra lekage ifrån levern, låg på 5 o gränsen va 10 så det va ju skönt ialla fall.

• Tezzzy

Va hos hud idag och det visande sig att jag har PUPPP. Googla det ni som har problem o se ifall det stämmer in på er. Skall äta tavegyl vid behov max 6tab per dygn sen fick jagemovat att smörja med. Lycka till ni andra kliare(0;

• Goya

kylbalsam på nätterna gör att man får sova...

• Kristin24

då är det vanligare med puppp än de säger då.

stackars er.

Go och glad Kexchoklad
  • crazykitten

Om ni är osäkra på vad det är för klåda så tycker jag ni ringer BM och ber att hon tar ett blodprov för att kolla era levervärden. Så slipper man oroa sig.
    jag tog blodprov idag och ska få svar på tisdag.

• Veronika81

Tezzzy: Fick också Emovat mot klådan men nu är huden supertorr istället och kliar av den anledningen, särskilt på armarna.
    Hoppas det blir bättre för dej!

• Frostizz

Hej hopp.
    Får jag ge er ett litet tips om en kylsalva...?
    Den är på recept o kallas för GUBBSALVA.
    Fick den utskriven under min förra graviditet o jag trodde inte alls på den.
    Men guud vad bra den var. Den kylde i timmar. Så jag fick sova ordentligt på natten. Det är en fet salva så man blir inte torr av den. Funkade jätte bra under fötterna oxå där jag hade mest klåda.
    Den skrivs oftast ut till just gubbar/gummor somk har en klåda som dom inte vet vad den beror på. Sk senilklåda.
    Be läkaren skriva ut den, den görs endast på beställning. Vill ni ha exakt vad den innehåller så ska jag leta fram min gamla tub o skriva det till er om läkaren inte vet vilken det är.

Ska själv ringa till läkaren i veckan o be han skriva ut en till mig då min klåda redan börjat o jag är i v 15 el nått.
    Jag kan inte ta tabletter för jag somnar av allt. Så den salvan var underbar för min del iallafall .

• Malinska

Hej!

Jag drabbades också av världens klåda i förra veckan och bm tog leverprovet (vilket jag fick svar på idag och var bra). Fick på vårdcentralen utskrivet Tavegyl och det funkar för mig. Men varken bm eller vårdcentralen nämnde PUPPP, men efter att ha läst om alla som har det verkar det som det stämmer in på mig!

Läste här dermatology.about.com/cs/pregnancy/a/puppp.htm
    om att 70% som drabbas av PUPPP föder pojkar, stämmer det på er som har fått diagnosen, vet ni vad ni ska få för kön?? Jag vet inte, men hade redan innan en väldigt stark känsla att jag väntar en pojk, skulle vara roligt att höra om de 70% stämmer...

• crazykitten

Jag har inte PUPPP.. har.. Hepatos.. (förhöjt levervärde.. och då även klåda)

Spännande ändå att de flesta som har puppp föder killar.. *ler*

• Tezzzy

Jag väntar tvillingar o det är tydligen vanligare då oxå. Vet könen men vi håller det lite hemligt, har många kompisar som är här inne(0= Min läkare på mvc som är professor i gynekologi visste inte heller vad det va för utslag han verkade helt frågande när jag nämde puppp, han trode inte änns att utslagen hade med graviditeten att göra. Tur jag fick en remis till hud där dom hade kåll.

Svar på tråden Sån jä#la klåda!!