• sandra1982

Dra ut en visdomstand imorgon. Hur går det till?

Jag ska dra ut en visdomstand i överkäken imorgon och jag har inte fått någon information av min tandläkare om detta. Och nu börjar jag på att vara ganska nervös inför morgondagen. Så är det någon som kan ge mig svar på dessa frågor:

Hur lång tid tar det att dra ut själva tanden? Gör det ont? Kommer jag att ha ont efteråt? Kan jag äta vanlig mat efteråt?

• Svar på tråden Dra ut en visdomstand imorgon. Hur går det till?
  • Michisen

Hur lång tid det tar beror på hur den sitter.
    Min visdomstand hade en liten krök längst ner, så den ville inte lossna, utan då fick tandläkaren skära upp tandköttet lite mer, så det tog väl kanske 45 minuter från att de började böka innan de var klara.

Efteråt var jag redigt svullen och kunde inte öppna munnen och JA, det gjorde ont som tusan, men man får med sig lite värktabletter från tandläkaren.

Jag kunde inte äta ordentligt de första tre, fyra dagarna alls, eftersom jag som sagt inte kunde öppna munnen ordentligt, men med Knorrsoppor och välkokta makaroner gick det att bli mätt ändå.

Det gör inte ont under själva tiden de drar ut tanden för övrigt, då är du väldigt väl bedövad, eller bör vara, har du minsta smärta då så säger du till så får du mer bedövning

Det kommer att gå galant, lycka till!

• Ester W

För mig gick det bra, jag har dragit ut tre av dem. men jag har inga stora rötter. Det tog kanske högst 2 min och jag blev inte svullen efterråt. Kunde faktiskt äta mat på kvällen efter att bedövningen lagt sig. Men det är ju olika beroende på rötterna, men det kommer säkert att gå bra, inget att oroa sig för!

• sandra1982

Tack för era svar! Det jag oroar mig mest för är att jag är höggravid och har så svårt att ligga på rygg eftersom det känns som om jag inte får någon luft. Och värre lär det väl bli när dom håller på att bökar runt med en massa instrument i munnen

Vad är det för läkemedel som man får med sig från tandläkaren? Tänkte om jag kan ta dem som gravid?!

• lövet2

Du kan be tandläkaren om att få lite starkare värktabletter som du tar innan bedövningen hunnit släppa. Det första dygnet kan det göra riktigt ont, men med tabletter är det ingen större fara. Beroende på hur lätt det gått att få ut tanden, så kanske du kan äta och kanske inte. Går det inte, så kör med flytande och sugrör först. Sedan kan du ta mosad mat (barnmatsburkar från 5 månader är perfekta!) innan du går över till att äta som vanligt.

• Michisen

Är du höggravid så kommer de inte ge dig något läkemedel som du inte kan äta!

• sandra1982

Michisen: Nej, självklart inte Men brukar det behövas något "starkare" än Alvedon?

• CarlHerman

Det brukar för det mesta inte vara några problem att dra visdomständer. Om det tar lång tid så be att få lite pauser, de tvingar inte en höggravid att ligga ner längre stunder. Säg till att de inte ska hissa ner dig helt i horisontalläge om det är f obehagligt. Det blir obekvämt för dem att arbeta kanske men det går.

Tandläkaren vet vad en gravid kan äta för smärtstillande och kommer inte ge dig något du inte bör äta.
    Det är inte alls säkert att du får så ont efteråt att du behöver ta nåt alls. Men om du vill ta nåt smärtstillande så ta det innan bedövningen släpper för då verkar det bättre.
    /tandhygienist

• Micke Geting

När dom tog min sista visdomstand slog dom sönder den med en mejsel och sedan dog och knackade ut bit för bit.
    Körde utan bedövning. Gjorde måttligt ont, men ljudet av tandflisor som krossade och allt knakande i käken var mindre trevligt.

Svar på tråden Dra ut en visdomstand imorgon. Hur går det till?