Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

Håller på att gå in i väggen?!

Anonym (Linnéa) skrev 2008-09-04 15:42:57 följande:
    Jag blir i min tur tårögd när jag läser det du skriver, "att du vill gå ut i skogen o gräva ned dig under en sten." Så var det för mig också när jag mådde som sämst men jag sa alltid att jag skulle flytta ut i skogen o bo i en koja.På den tiden gjorde jag allt på lånad tid, satt jag vid datorn var det under stress, på nåder. Hade konstant dåligt samvete över det jag inte hann med. Nu har jag lärt mig att se o uppskatta det jag gör istället. Ingen dör av lite damm i hörnen o ingen är perfekt, glöm inte det. Du måste försöka varva ned och som sagt var sök hjälp, jag tror inte du håller på att gå in i väggen, du har redan gjort det.Ring vc redan imorgon, skriv gärna o berätta hur det går.
    O jag säger alltid att jag ska gå ut i skogen och gräva ner mig

Det är precis så det är för mig också. Att jag sitter här istället för att tvätta, städa, diska, leka med barnen eller gör något annat måste ger mig dåligt samvete. Jag har konstant ont i magen och känner hur panikångest-attacken är nära. "Tack vare" mitt ex som led av panikångest så vet jag hur jag ska hantera den när den kommer smygandes så tack och lov har jag aldig fått en som brutit ut till 100 %.

Ja, jag ska nog ta och ringa dom imorgon. Lika bra antar jag!
  • Anonym (Trött)
    TdF skrev 2008-09-04 16:29:11 följande:
    Du kommer inte att klara av att vända allt själv utan du behöver hjälp nu.När jag läser din tråd förstår jag ju solklart var felet ligger men du måste själv få insikt i det och kunna se det från olika håll för att komma fram till hur du ska kunna lösa det hela.För lösningar finns! Och det är heller inget nederlag att söka hjälp! Hade du även resonerat så om du brutit benet? Varför är det OK att söka hjälp då, men inte om själen är risig?Nej, hoppas att du fått din mentala spark i baken nu och sök hjälp!Kram...

Ja, tyvärr så har jag inte svaret själv utan antar att det krävs endel arbete av mig själv för att komma till insikt med vad allt beror på.

Du har rätt, helt klart skulle man söka hjälp vid benbrott. Dessvärre så är jag rädd att inte bli tagen på allvar. Jag har åkt in till akuten med symptom som likar en hjärtinfarkt, haft magkatarr i 4-5 års tid, ständig huvudvärk, inflammation i käken som berodde på stress, mm. Dessvärre så tycker jag själv kanske att vården borde inse med alla besvär jag har/ har haft, som alla har varit stressrelaterade, att jag inte mår bra. Dom säger bara åt mig att vila lite och så blir allt nog bra. Jag kan inte vila, jag har inte tid att vila, jag orkar inte vila... Så fort jag lägger mig ner för att vila eller sova så kommer alla jobbiga tankar. Vad jag har gjort för fel under dagen, vad som måste inhandlas, lagas, fixas, tvättas, diskas, osv. Listan kan göras lååååång!

• Anonym (Trött)

Hela dagen igår var så otroligt konstig. Som i en dimma...
    Helt plötsligt när jag står och lagar mat så får jag kramp i ryggen. Hur ite kunnat gå med rak rygg sen igår kl 17.
    Fattar inte vad det är som händer med mig. Jag har inte gjort något speciellt, belastat ryggen eller så.
    Hela dagen igår och i natt så har tårarna bränt bakom ögonen på mig. Är på väg att brist i gråt hela tiden men håller emot. Orkar inte gråta!

Vaknade inatt och hade svin ont i armhålan. Tänkte att jag kanske hade fått hårsäcksinflammation men icke. Imorse när jag vaknade så gjorde det ännu ondare.
    Känns som om det är någon knöl i strl med en mandarinskiva som har svulnat upp i min armhåla. Vad kan det vara?

• Anonym (Trött)
    maddesävedalen skrev 2008-09-05 12:13:18 följande:
    Hm.. låter som du har råkat ut för panikångest:Tryck över bröstet,ångest,prestationsångest,galopperande hjärta är dom vanligaste symptomerna!Du måste söka för skulle det vara panikångest så kommer det att fortsätta tills du får hanteringshjälp.En jätte kram från mig till dig,vet hur du har det!!
    Mjo, delvis är det ju det. Men jag kan ju inte lida av panikångest mer eller mindre oavbrutet i 3-4 år. Känns som om det ligger så mycket djupare. Känner mig riktigt deprimerad i mellan åt. O det är tyvärr rätt ofta nu för tiden
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Mamman) skrev 2008-09-05 12:10:06 följande:
    Anonym (Trött) skrev 2008-09-05 11:24:45 följande: Jag prata med en fd kollega om detta med att gå in i väggen i går. han gjorde det för flera år sen och har inte blivit 100% återställd än och i sommras gick han in i väggen igen.Han lärde mig att det börjar med fysiska krämpor och sen går det vidare till skallen och tillslut hittar man kanske inte ens hem längre.Enligt han levde jag farligt och hade gått långt i prosessen och av det lilla jag lärt mig så är du långt gången också så därför tror jag att dina besvär kommer av detta.Jag har flera kroniska sjukdomar och jag funderar ibland på om jag kanske inte hade haft dom om jag var mer rädd om mig själv eller att dom åtminstone skulle ha varit lite lindrigare.Måste ila nu tyvärr.

Vad hade han för symtom?

Jag hittar tack och lov fortfarande hem men jag minns väldigt få saker av det som har hänt eller saker jag har bestämt med folk.

Min dotter fyller om 1 vecka och jag har inte ens skickat ut inbjudningskorten än för jag har GLÖMT. Suck!

Igår satt jag och min sambo och pratade om lite allt möjligt och jag sa massa konstiga skaer som jag inte ens förstod själv. Känns så himal skonstigt. Blir helt matt av allt.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Linnéa) skrev 2008-09-05 15:29:20 följande:
    Om du inte redan har en utmattningsdepression så är den på god väg o du måste ta ditt mående på allvar. Kroppen skriker till dig, att ngt är fel...eller hur?Det är som ngn skrev, kroppen som säger ifrån först. Ont i magen, hjärtklappning, ömma käkar, huvudvärk, ömma muskler, tunga ben osv. Listan kan göras lång.Har du ringt till vårdcentralen idag? Kom ihåg att betona hur dåligt du mår när du pratar med dem. Säg inte att du kanske mår lite dåligt utan du mår jättedåligt osv.Jag har gått fr att må som dig till att kunna leva ett ganska lugnt o harmoniskt liv men det hade aldrig gått utan hjälp o det tar tid.

Nej tyvärr har jag inte ringt idag. Har haft fullt upp hela dagen.

Sonen är hemma från dagis pga. planeringsdag och tiden har inte räckt till för att ring. På måndag ska jag ring! Måste göra det för min egen skull men även för min famlij.

Jag pratade om det med min sambo igår och han sa att jag skulle vänta med att ringa till efter den 15:e. From den 15:e ska nämligen min son börja vara varannan vecka hos sin pappa. Då kommer det bli betydligt lugnare här hemma men det är ju inte bara pga. allt stök med min son som jag mår dåligt. Det ligger så mycket mer bakom.

Mina föräldrar som har bråkat i alla år, dock har det sista året varit det värsta någonsin mellan dom vilket lädde till utredning med socialen hur vidare min lilla syster skulle kunna bo hemma eller inte. Jag och min sambo vill även på börja en utredning om hon skulle kunna bo hos oss då vi ansåg att det vore det bästa för henne. Sen är det massa massa annat som har hänt. Missfall, kompis som fått hjärnblödning, kompis som fått missfall, kompisar som ahr gjort slut, mm och jag får altis vara alla psykolog. Även mina föräldrar när dom har det jobbigt, vilket är OFTA!

• Anonym (Trött)
    Anonym (Linnéa) skrev 2008-09-06 14:18:36 följande:
    Jag tror du tänker rätt, det är ju inte bara pga av din son som du mår dåligt. Nej, du måste nog få hjälp att ändra ditt beteende, omvärdera dina tankar osv. Hjälp finns det ju förhoppningsvis att få.Jag vet inte hur det är för dig men när jag mådde som sämst så var jag en riktig ragata här hemma, sur o grinig. Den hemska mamman o sambon finns inte längre.Hoppas du lyckas ringa på måndag.Lycka till!

Jag är likadan för det mesta. Inte hela tiden men jag blir arg och irrterad väldigt snabbt.

Sen är jag ju på hyfsat humör emellanåt också men den dåliga sidan väger nog över tyvärr. Har man ont och mår dåligt både fysiskt och psykiskt så är det inte så lätt att vara glad och pigg

• Anonym (Trött)
    maddesävedalen skrev 2008-09-08 10:20:18 följande:
    Mitt enda goda råd är att du skall gå och prata med en psykolog,be din man hjälpa dig med att ringa om du inte orkar själv,titta sedan på om ditt försäkringsbolag täcker evenuella kostnader.du måste få hjälp,tänk på din dotter,hon behöver en lycklig mamma.Styrkekramar!!

Ja jag ska göra det.

Har även pratat med min pappa idag som även är min chef förklarat läget.

Jag ska ju börja jobba igen om ca 1,5 månad.

Usch är så trött och slut nu.

Vi ska ha kalas i helgen och jag vil hinna färdigt med dotterns rum eftersom att jag vill att alla ska få se hur fint vi har det.

Höll på sen tigår och direkt efter att jag hade lämnat sonen på dagis idag.

Ska nog försöka ta det lite lugnt rästen av dagen.

• Anonym (Trött)
    maddesävedalen skrev 2008-09-08 14:46:09 följande:
    Hoppas du får någon hjälp av din man,och att han vet läget,det värsta som finns är att behöva gå igenom det här själv!du får gärna skriva till min sida om hur det går för dig och hur kalaset gick
    Jag har sagt att jag mår dåligt och att jag ska ta kontakt med en teraput men han verkar inte riktigt förstå. Han förstår ju självklart att jag har det jobbigt med allt som är och har varit men jag tror inte átt han inser HUR dåligt jag mår. Eller så förnekar han det för sig själv.
  • Anonym (Trött)
    maddesävedalen skrev 2008-09-09 15:44:36 följande:
    Försök att förklara dina känslor med ord,vissa människor kan inte förstå det dom själva inte varit med om och det kan man inte klandra dom för.Han måste förstå att detta inte kommer att försvinna av sig själv,och framför allt det är ingens fel!Hur känns det idag?
    Jo jag vet.
    Jag ska göra det.
    Känns lite jobbigt att ta upp kanske.
    Idag har det väl varit liote så si där.
    Jag har målat massvis i dottern rum så då har jag kunnat tänka lite.
    Är skönt att få lite tid för sig själv faktiskt.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (XXXXXXX) skrev 2008-09-10 08:30:09 följande:
    hej!Åh det låter precis som för mig! Jag har dock bara ett barn, ingen hund och ett nyrenoverat radhus som visserligen inte läcker i badrummet men i alla fall... Har flera stressrelaterade symtom och ångest, möter bara likgiltighet och okunskap på VC och har fått kämpa mig till en tid med deras terapeut. Mitt råd till dig är att söka hjälp! JAg känner EXAKT som du att det är ett misslyckande och även om jag har stor förståelse för att andra mår dåligt och inte alls tycker att det är konstigt så kan jag inte acceptera att JAG ska vara en av dessa människor som inte "pallar trycket"
    Precis så känner jag också. Just det där att jag mår dåligt, att jag inte alltid pallar med saker, att jag inte orkar och mår allmänt konstigt. Det känns inte okej enl. mig själv. Fast jag vet inners inne att jag FÅR må dåligt.
  • Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2008-09-10 17:03:28 följande:
    Ja du är inte ensam. Här är en till som snart har gått in i väggen.
    Har du sökt hjälp och stöd då?
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Mamman) skrev 2008-09-11 01:13:48 följande:
    Ts.Såg frågan du ställde om min fd kollega.Han fick ont lite här och där. Ryggen, foten, magen, huvudet..ja det växlade med andra ord.Kan säga att jag lovat söka hjälp och den tidsfristen har nu passerat med flera veckor. Jag kommer inte till skott, jag orkar inte, jag vill inte, jag drar mig för det. Sen har jag inte för fem öre lust att ringa v-c Funderar ibland var detta ska sluta. Hade varit skönt meden stöttande man såna här ggr men rent ut sagt så tycker jag att han är en stor egoist med låg känsla för empati.Krya på er!

Samma här.

Jag säger att jag ska ringa men sen har jag alltid fullt och massa annat att göra så det blir aldrig av

Min sambo är förståeende det är väl bara det att jag inte riktigt har förklarat för honom hur jag mår.

Känner att det varierar från dag till dag.

Ibland är jag helt nere i flera dagar medans 4:e dagen kan vara rätt okej.

Fattar inte varför det är så här.

På måndag ska jag tillbaka till sjukhuset för att ta fler tester på min livmodertapp.

Hade cellförändringar, rätt grava såna, som dom tog bort i januari och nu ska jag tillbaka igen och låt dr´n skära mer i mig. Jag orkar inte med sånt här!

Sist tog dom bort nästan hela tappen, vad mer finns det att skära?!

• Anonym (Trött)
    Anonym (Linnéa) skrev 2008-09-22 14:47:11 följande:
    Hur går det för dig? Har du varit i kontakt med vården?

Nej jag har ju inte det.

Det har varit så mycket sista tiden.

Dottern har varit sjuk så vi har spenderat mycket tid hos läkare osv med henne och sonen har börjat vara varannan vecka hos sin pappa.

Det har som sagt hänt rätt mycket sista veckan men jag ska ta kontakt med dom i slutet av denna vecka eller början på nästa.

• Anonym (Trött)
    malle 78 skrev 2008-09-22 14:53:59 följande:
    har du inga vänner som du kan vända dig till o prata meddet hjälpte för mig

Jo det har jag men jag hatar att belasta andra med mina problem.

Sen är det alltid så att jag fungerar som andras psykolog så då känns del "fel" om jag helt plötsligt skulle börja prata om mina egna problem:(

Svar på tråden Håller på att gå in i väggen?!