• Anonym (råd)

Jag är hemligt kär i min frus kompis

Jag känner ju inte någon av er men kan dela med mig av erfarenheterna med en kompis till mig som på pricken stämmer överens med den beskrivning du ger av din frus vän: hon har självförtroende, är snygg, flirtig, har inga som helst problem att få killar, det är ALLTID hon som gör slut... Hon kan gå in i ett rum eller på krogen och män bokstavligen FLOCKAS kring henne. De hon varit tillsammans med DYRKAR marken hon går på, även efter att hon varit otrogen och gjort slut med dem. Hon har onekligen en dragningskraft och stark utstrålning som är svår att beskriva och som jag inte sett hon någon annan människa.

Denna tjejen har varit gift. På bröllopet var flera av gästerna beundrare till henne som trånar efter henne och höll konstiga tal om att hennes man hade sånt ture etc.... Äktenskapet varade i exakt 12 månader innan hon träffade en ny kille och skiljde sig.

Och vad vet jag - denna tjejen och tjejen som du är kär i kanske hittar "den rätta" någon dag. Kanske är det till och med du, det KAN ju hända. Men troligtvis blir även nästa kille (du eller någon annan) ännu en i raden som HON gör slut med. För en person ändrar sig inte så lätt, kom ihåg det.

Sedan är det stor skillnad på att leva ihop med någon på riktigt och att fantisera om någon. Fantasin kommer ALLTID att vinna, för där finns inga problem och ingen vardag.

Och slutligen så är det också stor skillnad på att älska och att vara kär. Kärleken är det som (eventuellt) finns kvar när förälskelsen försvunnit. Att vara kär kärver inget, det är lätt, men går över. Att älska kräver jobb och är svårt, men består. Det som väntar dig i framtiden med den nya kvinnan är alltså i absolut bästa fall det du redan har med din fru - fast med tillägget att du har ett ex och delad vårdnad om era barn, samt alla konflikter som det innebär.

Reality-check!

Så mitt råd är att använd din förälskelse som en fantasi som hottar upp vardagen lite Det är en fantasi som vilken som helst som är din privata och inget fel, så länge du ser det som en ren fantasi och inte agerar efter det.

Lycka till!

• Anonym (råd)

Anonym (Man, 32) skrev 2008-09-04 10:54:26 följande:

Frågan är bara hur man blir av med den här känslan, som ärligt talat äcklar även mig? Ska jag försöka träffa hennes vän ännu oftare, så att man lär känna henne bättre och därmed även ser hennes dåliga sidor?
    Tycker det är trist att det äcklar dig... Som jag föreslog ovan så KAN du se det smo en ren fantasi, som det är och har varit hittills, och som fantasi är det bara en "kul grej" som du kan ta fram lite då och då och roa dig med. Då avväpnar du det hela och tar bort allvaret i situationen. Då blir det en fantasi-lek som inte har någon verklighetsanknytning, och därmed är det inget hot längre, för det är inte på riktigt. Tror det vore det bästa.

Och ang. träffa henne eller ej - tycker du ska vara helt passiv i hur mycket ni ses. Låt din fru behålla sin vän och så träffar du vännen tillsammans med din fru om och när det råkar bli så.
  • Anonym (råd)

TS
    Jag tycker du verkar vara en synnerligen vettig och jordnära person Tror du kommer ta dig ur ditt problem alldeles galant.

Jag har själv inte varit kär i någon annan än min man, men absolut väldigt sexuellt attraherad av andra. Det finns inte i detta universum att jag skulle agera på den känslan och vara otrogen, jag dör hellre först, men jag skäms inte för det heller. Det visar ju bara på att jag är normal och sund, tycker jag i alla fall. Och fantasier kan vara nog så kul, både för mig och min man fastän han inte vet om dem

• Anonym (råd)
    Ppetra skrev 2008-09-04 11:50:48 följande:
    Anonym (råd) skrev 2008-09-04 11:02:06 följande:
    Håller inte, definitivt inte med. Fantasier är alls inte alltid av godo eller bara "en kul grej". Tvärtom. Och ffa inte den här typen av svekfulla fantasier som ju inte gör ts lycklig på något vis.
    Jag tror inte du riktigt förstod vad jag menar?

De tankar och känslor som TS haft hittills tycker jag också är destruktiva. Anledningen till att de är negativa tankar/fantasier är att de är laddade med en komponent av verklighet som givetvis ger en "spänning" och skuld. Och med all rätt: att på riktigt överväga ett sådant svek mot sin fru är fullt av skuld.

Men tar man bort verklighetsanknytningen och accepterar att "detta är en fantasi och inget annat" och liksom lägger det i kategorin "drömmar som är spännande att tänka på men som jag absolut inte vill uppleva i verkligheten", då försvinner all dramatik och det blir just enbart en fantasi. Och den typen av fantasier anser jag inte bara är bra utan att de är helt livsnödvändiga. Som fantasin om att skälla ut chefen eller be svärmor dra åt skogen - inte något man (oftast) kan tänka sig göra i verkligheten, och behovet finns kanske egentligen inte heller och man VET att konsekvenserna av att göra det på riktigt bara skulle bli förödande och destruktiva - men inte desto mindre så mår man bättre efter att ha fantiserat om att göra det. Som en "ventil" och sedan så kan man släppa det hela.

Så fungerar i alla fall jag. Men jag kanske bara har ovanligt livlig fantasi?????
  • Anonym (råd)

Anonym (Man, 32) skrev 2008-09-04 12:39:02 följande:

Jag tror (råd) vill få fram att det handlar om att man inser att fantasi är fantasi och verklighet är verklighet och de behöver inte ha något med varandra att göra.Jag tror många har sexfantasier som de aldrig skulle vilja göra i verkligheten.
    EXAKT!!!!!

Din fru lär också ha fantasier som DU inte vet om, och som du säkert inte skulle må bra av att veta heller, så ta det med ro
  • Anonym (råd)
    Ppetra skrev 2008-09-04 13:03:54 följande:
    Visst, det är inget fel med (sexuella) fantasier, det har väl alla, jag med. Jag menar bara att vissa fantasier mår man inte bra av att ta för allvarligt eller att riktigt hänge sig åt. Vissa fantasier bör man också aktivt försöka ta kål på, och då menar jag inte att man ska förneka dem. Utan anlägga en motstrategi.Dit räknar jag t ex fantasier om barnens kompisar (pratar inte småbarn nu), svågrar, svägerskor, svärmödrar OCH partnerns vänner. Dvs det är Ok och mänskligt att de dyker upp, men inte att odla dem.
    Det beror väl på vad man har för relation till sitt eget "fantasiliv" och hur bra man är på att skilja på fantasi och verklighet. Och det lär ju vara väldigt individuellt.

Att hänge sig för mycket åt fantasier över huvud taget, så att verkliga livet blir det minsta lidande, är givetvis INTE bra. Men i övrigt så är det inga problem tycker jag.
  • Anonym (råd)
    Ppetra skrev 2008-09-04 13:17:28 följande:
    Anonym (råd) skrev 2008-09-04 13:11:15 följande:
    Är det då t ex ok att sitta tillsammans med sin man och hans bror och samtidigt fantisera om vilt sex med brodern/svågern? Eller att låtsas att ens partner är någon annan under sex? Och hur vet du säkert att det verkliga livet inte blir lidande? Att vissa fantasier hindrar ett nära förhållande till de människor som står en nära?Dvs var går gränsen?
    På dina första två frågor är svaret absolut JA; om du trivs med det och du inte samtidigt är så inne i din fantasi att du inte är närvarande i den verkliga situationen. Vilket för övrigt i en socialt aktiv situation antagligen är omöjligt, så då gäller det väl egenerllt att att vara mentalt närvarande och engagerad i sitt sällskap snarare än sitta och drömma sig bort.

Dina sista 3 frågor, om var gränsen går, det vet man om man är ärlig mot sig själv.
  • Anonym (råd)
    Ppetra skrev 2008-09-04 13:31:21 följande:
    Anonym (råd) skrev 2008-09-04 13:27:19 följande:
    Jo det var just kärnpunkten i det jag menar och skriver om, det. Om man är ärlig mot sig själv. Förnekelse och självbedrägeri är starka bundsförvanter när det gäller att ge sig själv rättigheter.
    Helt sant.

Har man tendenser till självbedrägeri och förnekelse så anser jag att man har helt andra problem än vad TS har och i sånt fall lär problemen knappast vara begränsade till bara var gränser för fantasier går, utan lär skapa en hel massa andra problem i ens liv också.
  • Anonym (råd)

Anonym (Man, 32) skrev 2008-09-04 13:43:03 följande:

Ja, usch. jag vill ju inte fantisera om henne när min fru är med. Jag vill ju helst inte fantisera om henne alls, men ibland bara blir det så.
    Men då tycker jag verkligen inte att du har något att oroa dig för! Det betyder ju att dina gränser för dig själv och för vad som är fantasi och verklighet egentligen är helt glasklara.
  • Anonym (råd)
    ploppviola skrev 2008-09-04 15:47:02 följande:
    Jo jag har visst läst tråden..Men de jag menar är att du måste bestämma dig för att sluta tänka på henne om de är din fru då vill behålla...
    Så du tycker inte det är ok att ha privata fantasier? Om sådant som man inte vill göra på riktigt men som ändå kan vara trevligt att fantisera om ibland?
  • Anonym (råd)

jag tycker att du ska berätta för din fru om din förälskelse (om ni har en så stark relation som du säger så kommer ni att klara det!) och i framtiden undvika att träffa vänninan, i alla fall du!

Du säger att hon bor 20 mil bort och att ni bara träffats ett fåtal ggr så då blir ju inte skillnaden så stor mot att inte träffa henne alls och det måste ju bara enda sättet att komma över henne?! Men det viktigaste,berätta för din fru för hon kommer förstå ändå om du plötsligt inte kan träffa hennes bästa vännina längre.

dessutom tror jag på att "när man slår hål på trollen så spricker dom" (?), alltså när man talar om en sak som känns som en stor svart, tabubelagd hemlighet, så släpper magin. Det kanske bara är något du inbillar dig att du är förälskad i henne och att när du ser vad det får för konsekvenser för din och din frus relation så är det plötsligt inte värt det längre och känslan försvinner?

Svar på tråden Jag är hemligt kär i min frus kompis