• Ppetra

Jag är hemligt kär i min frus kompis

Alltså, den här kompisen kanske är en lika fantastisk kvinna som din fru, men hon ÄR inte _mer_ fantastisk och hon ÄR inte din fru eller mor till dina barn.
    Det är inte konstigt att känna den här kittlingen, hon är ju din frus väninna så de har säkert många likheter - väninnan är som ytterligare en aspekt av din fru, fast pirrigt oåtkomlig.

Dessutom är jag säker på att hon (väninnan) skickar dig signaler, och hon får dig att sprattla som en nickedocka.

Försök att se mer nyktert på dina reaktioner: du är inte kär, det här handlar inte om kärlek. Var extra öm mot din fru i väninnans närvaro samtidigt som du behandlar henne (väninnan) robust och distanserat vänligt, som om hon vore en gammal moster eller din frus lillebror.
    Ibland får man handla först så kommer känslorna efter.

• Ppetra

Stå på dig och fortsätt håll på din värdighet, mannen! Du är en redig typ och jag önskar dig och din fru ett långt, lyckligt liv tillsammans. Det finns oändligt mycket rikedom att hämta ur ett långt förhållande, om man bara är villig att hantera hindren (vid sidan, över, under, rakt igenom!) som dyker upp på vägen. Tro mig!

• Ppetra

Anonym (råd) skrev 2008-09-04 11:02:06 följande:

Tycker det är trist att det äcklar dig... Som jag föreslog ovan så KAN du se det smo en ren fantasi, som det är och har varit hittills, och som fantasi är det bara en "kul grej" som du kan ta fram lite då och då och roa dig med. Då avväpnar du det hela och tar bort allvaret i situationen. Då blir det en fantasi-lek som inte har någon verklighetsanknytning, och därmed är det inget hot längre, för det är inte på riktigt.
    Håller inte, definitivt inte med. Fantasier är alls inte alltid av godo eller bara "en kul grej". Tvärtom. Och ffa inte den här typen av svekfulla fantasier som ju inte gör ts lycklig på något vis.
  • Ppetra

Visst, det är inget fel med (sexuella) fantasier, det har väl alla, jag med.
    Jag menar bara att vissa fantasier mår man inte bra av att ta för allvarligt eller att riktigt hänge sig åt.
    Vissa fantasier bör man också aktivt försöka ta kål på, och då menar jag inte att man ska förneka dem. Utan anlägga en motstrategi.
    Dit räknar jag t ex fantasier om barnens kompisar (pratar inte småbarn nu), svågrar, svägerskor, svärmödrar OCH partnerns vänner. Dvs det är Ok och mänskligt att de dyker upp, men inte att odla dem.

• Ppetra

Anonym (råd) skrev 2008-09-04 13:11:15 följande:

Att hänge sig för mycket åt fantasier över huvud taget, så att verkliga livet blir det minsta lidande, är givetvis INTE bra. Men i övrigt så är det inga problem tycker jag.
    Är det då t ex ok att sitta tillsammans med sin man och hans bror och samtidigt fantisera om vilt sex med brodern/svågern? Eller att låtsas att ens partner är någon annan under sex?
    Och hur vet du säkert att det verkliga livet inte blir lidande? Att vissa fantasier hindrar ett nära förhållande till de människor som står en nära?
    Dvs var går gränsen?
  • Ppetra

Anonym (råd) skrev 2008-09-04 13:27:19 följande:

om var gränsen går, det vet man om man är ärlig mot sig själv.
    Jo det var just kärnpunkten i det jag menar och skriver om, det. Om man är ärlig mot sig själv. Förnekelse och självbedrägeri är starka bundsförvanter när det gäller att ge sig själv rättigheter.
Svar på tråden Jag är hemligt kär i min frus kompis