• nenababe

Järnvärde, järnsdropp mm

De ger itne drop före vecka 20 för bästa möjliga effekt vad jag hört.

Jag ligger nere på 100 nu i vecka 18+4 och väntar... och väntar... och väntar... och sover.

Orkar typ ingenting. Generad

(¯`°?.¸ ღ Nenababe - mamma till Jonathan, Felicia plus Nr3 med BF 31 jan 09 ღ ¸.?°´¯)
  • nenababe
    Cerulean skrev 2008-09-04 22:45:49 följande:
    Jag har också dåliga järnvärden, gått från 110 vid inskrivning till som lägst 87. Får nu Venofer (järndropp) men har bara hunnit få två gånger hittills så jag vet inte om det blir bättre med det. Jag fick det i o m att min mage inte pallade 2 Duroferon dagligen som jag enligt läkaren på mvc skulle ta, plus att hb-värdet inte ökade nämnvärt av dem heller. Men det är satans dyrt med droppen, 5 ampuller (lika många behandlingar) kostar 850 kronor. Och du måste få injektionerna på sjukhuset, jag åker dit 2 ggr i veckan. Hoppas du mår bättre snart!mlhh: vad hade du om du inte hade järnbrist? är nyfiken eftersom jag dragits med dåliga hb-värden så länge nu.
    Kostar det att få det?
    Va jag menar är: Måste jag betala?
    (¯`°?.¸ ღ Nenababe - mamma till Jonathan, Felicia plus Nr3 med BF 31 jan 09 ღ ¸.?°´¯)
  • nenababe

Nån som bor i umeå kommun och vet hur de ligger till?

• nenababe
    MammaHela skrev 2008-09-04 23:02:03 följande:
    Troligen kostar det, man får inga andra mediciner gratis, så varför få järndropp gratis?
    Men om man får blodtransf, så betalar man väl inte det?
    Morfin osv vid operationer köper man väl inte heller?

För man är sjuk, så därför blev jag som fundersam...

En spiral eller flaska alvedon kan jag fatta kostar, men då det handlar om en sånhär sal tycker man att de borde täckas som vid andra behandlingar.
    Eller betalar man medecin mot cancer själv oxå?

om du fattar varåt jag vill.
  • nenababe
    nenababe skrev 2008-09-04 23:07:35 följande:
    om du fattar varåt jag vill.
    Det lät otrevligt, menade mer "hoppas du förstår vad jag menar med mina dåliga förklaringar".
  • nenababe
    MammaHela skrev 2008-09-04 23:21:49 följande:
    Fast  du får juh betala för järntabletterna, en diabetiker får betala för sitt insulin (som den inte överlever utan), jag får betala för min medicin som jag inte kan leva med =(Mediciner som man får när man är inlagd på sjukhus betalar man inte för, de ingår i sjukhusavgiften.Men om du ska ta medicinen polikliniskt så får du nog betala för medicinen. Kollade på fass.se och 893,50 kr kostar den dyraste och 770kr kostar den billigaste. Men det borde gå på högkostnadskortet så det kommer du fort upp i billigare kostnad.
    Mhm, men rent ekonomiskt finns det inte en möjlighet att lägga ut nästa 1000kr extra just nu. Sambon har varit föräldraledig, jag har bara aktivitetsersättning och FK har idiotiska sätt att betala ut FP så det har varit struligt hela sommaren.

Högkostandskort = samma kort man går gratis till läkare med?
    Eller är det olika?
  • nenababe
    MammaHela skrev 2008-09-04 23:37:53 följande:
    Men så läste jag ett tips om nässeldroppar, testade och på bara 2 veckor hade mitt hb gått från 101 till 119
    Har jag aldrig hört talas om haha... ligger runt 100 (var 2v sen jag va till BM så de har nog sjunkit mer) nu.
  • nenababe
    nenababe skrev 2008-09-05 00:51:54 följande:
    Har jag aldrig hört talas om haha... ligger runt 100 (var 2v sen jag va till BM så de har nog sjunkit mer) nu.
    Men vad duktigt jag är... om jag kunde avsluta hela meningen oxå.

Ligger runt 100 nu, så jag får hålla fingrarna i kors att de hjäälper då.

Var får man tag i dem? De är väl inte farliga på nått sätt?
Svar på tråden Järnvärde, järnsdropp mm