• Skylark

Ingen bytesrätt om förpackningen är bruten? (Mobil)

Hej! Har fått lite olika besked av olika telefonsäljare; hps någon vet med större säkerhet hur det ligger till:

Om man köpt en telefon o det visar sig att man tex blir el-allergisk av den (eller inte gillar den bara) och vill utnyttja ångerveckan / öppna köpet inom en vecka: går man inte det om förpackningen är bruten? (Svårt veta om man tycker om en telefon om man inte får öppna förpackningen... men så är det kanske..?)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ingen bytesrätt om förpackningen är bruten? (Mobil)
  • LaFontaine

Oftast är det så att varan ska vara i samma skick somnär den lämnade butiken. Det innefattar också att förpackningen ska vara obruten. Olika butiker har lite olika regler för det där eftersom öppet köp inte är reglerat i lag så som exempelvis reklamationsrätten.

• CrazyFia

Vi köpte en skrivare som vi itne var nöjda med och vi hade använt slut på patronerna som följde med t o m och vi fick byta, men de tog lite pengar för patronerna.

• jummie

Har du köpt den via en butik så har du ingen "ångervecka"!!

Sen så bryta förp..att öppna en kartong är väl knappast att bryta förp, snarare att bryta mer förseglade påsar odyl. Men för att upptäcka att man är elallergisk mot telefonen innebär ju ett visst användande o då har man ju inte rätt att lämna tillbaka den. Att man är allergisk mot varan är ju heller inte en reklamation så man få rnog sälja den vidare.

• CrazyFia

Ja fast vi ahde använt våran skrivare till och med och vi fick byta ..... Det var på elgiganten så det var ju i en butik.

• LaFontaine
    CrazyFia skrev 2008-09-05 23:31:19 följande:
    Ja fast vi ahde använt våran skrivare till och med och vi fick byta ..... Det var på elgiganten så det var ju i en butik.
    Det är som sagt olika från butik till butik. På Claes Ohlsson fick man i alla fall förut byta öppnade förpackningar, medan det inte alls går hos vår lokala elhandlare.
  • jummie
    CrazyFia skrev 2008-09-05 23:31:19 följande:
    MAn har ingen ångervecka enligt LAG alltså kan man inte begöra att få saker o ting utbytta med hänvisning till ångerveckan. Men sen är det ju upp till varje enskild butik att göra upp sina egna villkor o regler!
  • CrazyFia

ja jag .... jag har ingen aning om hur det är men vi fick byta iaf....för försäljaren sa att den var snabb men det hände typ ingenting...och vi krävde inte ens det vi frågade bara....

• LaFontaine
    CrazyFia skrev 2008-09-05 23:36:57 följande:
    ja jag .... jag har ingen aning om hur det är men vi fick byta iaf....för försäljaren sa att den var snabb men det hände typ ingenting...och vi krävde inte ens det vi frågade bara....
    Återigen: Det är OLIKA relger för olika butiker. Bara för att ni fick byta behöver inte TS få byta!
  • CrazyFia

det sa jag inte heller, men har ts ens sagt varifrån den är köpt?? Kanske från elgiganten :P Haha
    skrev 2008-09-05 23:38:42 följande:

Återigen: Det är OLIKA relger för olika butiker. Bara för att ni fick byta behöver inte TS få byta!
  • jummie
    CrazyFia skrev 2008-09-05 23:36:57 följande:
    Ja alltså det är inget konstigt med att ni fick byta. Men man kan inte kräva/fråga det eller ens utgå ifrån att man ska få det ENLIGT LAG. Men ibland har man tur o får det ändå av ren goodwill från företagets sida.
  • jassikan

Generellt så tillämpar de flesta öppet köp, men ett krav brukar vara att förp. ska vara oöppnad. Inte så konstigt, för annars kan de inte sälja den till en annan kund.

Men som flera andra redan skrivit är det upp till butiken.
    Se även: www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=128

Ganska ovanligt att man får byta en vara som man använt. Det gäller att kontrollera varan så mycket som möjligt innan köp.

• sommar2001

På mobiltelefoner brukar det inte vara något öppet köp. Det kan dock skilja från butik till butik. Där jag jobbar har vi inget öppet köp/bytesrätt på mobiler. Däremot kan vi plombera förpackningen om kunden är osäker och då gäller öppet köp/bytesrätt.
    Men har du använt telefonen är det kört sen.

TS, har du tittat på ditt kvitto? Vad står det där?

• Skylark

Tackar för svaren! Kommer sälja den vidare. /TS

Svar på tråden Ingen bytesrätt om förpackningen är bruten? (Mobil)