• Earth Angel

Får inte bort blyerts på tapeten!

Jag och sambon skulle sätta upp en tavla och märkte ut mått med en blyertspenna (en sådan han använder på sina byggen).

Nu går inte blyertsen att få bort!! Jag trodde att det bara skulle vara att använda ett sudd, men icke! Då blir det bara utsmetat. När jag försökt rengöra med rengöringsmedel så förvinner visserligen blyertsen någorlunda efter mycket om och men, men istället blir det som en utsmetad gul fläck kvar på tapeten och det är ju inte bättre!

Hur ska jag få bort det?

Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Får inte bort blyerts på tapeten!
  • Marco och Mathias mamma

Testa med tandkräm, det använde de på rent hus

• mimmi 1

var försiktig med slipmedel som det är i tex. tandkräm på tapeten... prova på ett dolt ställe först, så inte ytan på tapeten far....
    jag skulle nog prova med koncentrerat diskmedel, eller såpa, eller ättika... dutta på och försiktigt se om det löser upp... eller T-röd, som tar det mesta... konstigt att det inte gick att sudda... du kanske hade ett dåligt sudd? ett sånt plastigt??

• Earth Angel

Tack båda två! Nu har jag lite att testa på iaf!

Nej, tror inte det är ngt fel på sudden, har testat alla möjliga olika varianter. Tror mer på att sambons såkallade blyerts från bygget inte är som en vanlig blyerts :-/

• Cakar

Kolla upp en färgaffär i din närhet, det finns en svamp, (som jag just nu inte minns vad den heter) men den tar bort tom tuchfärg.
    Jag har använt det flera gånger. Så nu när jag kommer säger jag bara " En svamp!"

Lycka till!

• Marco och Mathias mamma

De svamparna såg jag på Rusta igår men kommer inte ihåg vad de heter...

Cakar skrev 2008-09-05 15:56:35 följande:
    Kolla upp en färgaffär i din närhet, det finns en svamp, (som jag just nu inte minns vad den heter) men den tar bort tom tuchfärg.Jag har använt det flera gånger. Så nu när jag kommer säger jag bara " En svamp!" Lycka till!
  • Cakar
    bonusmorsa skrev 2008-09-05 16:15:31 följande:
    De svamparna såg jag på Rusta igår men kommer inte ihåg vad de heter...
    Har Rusta dem oxå?
    Vad bra ska passa på att köpa en sen när ajg ska dit. de är bra att ha hemma med en 3 åring och en 5 åring....
  • mimmi 1

nu kom jag på en annan grej, våta blöj-servetter,tvättlappar, de tar ju bort allt i pennväg.... t.om. tusch från parkettgolv.. man kan ju undra hur nyttiga dom är i rumpan på små stackars barn!!!

Det kanske tar bort pennstrecket, om det nu finns nån tapet kvar, efter alla tips ;o)

• vis69

Ja, har också använt en sån svamp, köpte på färgaffären, av märket Scotch. Fick t o m bort bläck från en tapet!

• Cakar
    vis69 skrev 2008-09-05 22:42:56 följande:
    Ja, har också använt en sån svamp, köpte på färgaffären, av märket Scotch. Fick t o m bort bläck från en tapet!
    [/citat]

Ja det är dem jag menade nu kom jag på en annan grej, våta blöj-servetter,tvättlappar, de tar ju bort allt i pennväg.... t.om. tusch från parkettgolv.. man kan ju undra hur nyttiga dom är i rumpan på små stackars barn!!!Det kanske tar bort pennstrecket, om det nu finns nån tapet kvar, efter alla tips ;o)
    Ja våtservetter kan man ha till MASSOR mer än bara tvätta rumpor.
    Om man ska snabbstäda badrummet kan man ta dem på kranarna det blir blankt och fint som om det vore ett reklam inslag
  • Wavva

sådan där vit skumgummikloss som finns att köpa i välsorterade butiker. vet inte vad den heter, typ smutsborttagare eller suddkloss?!

Svar på tråden Får inte bort blyerts på tapeten!