Inlägg från: tussilagos |Visa alla inlägg
  • tussilagos

vecka 41

Bf+6 idag...Har bara fått tid för hinnsvepning den 11 September.
    Hoppas de kommer naturligt innan dess...Men visst trött är man, just nu har jag en massa förvärkar och sammandragningar så jag hoppas att det blir på G snart.

• tussilagos
    Svar på #4
    Att svepa hinnor kan dock vara ett bra sätt att starta förlossningen innan man provar andra metoder för igångsättning.

Det utförs av barnmorska eller läkare. Han eller hon gör en inre undersökning på dig och ?sveper? samtidigt med fingret runt livmoderhalsen (cervix). Syftet är att lossa hinnsäcken barnet ligger i från livmoderhalsen. Detta stimulerar frisättningen av prostaglandiner, ett slags hormoner som sätter igång förlossningen.

Genom att svepa hinnor ökar sannolikheten för att förlossningen startar inom 48 timmar. Chansen att det ska fungera ökar om livmoderhalsen redan börjat mjukna och förbereda sig för förlossningen. Det ökar inte risken för infektion vare sig för dig eller för ditt barn.

Det kan dock kännas lite obehagligt eftersom livmoderhalsen ofta är svår att nå innan förlossningen startat, och du kan få lite småblödningar och oregelbundna värkar direkt efteråt.

Om du gått över tiden och man överväger att sätta igång förlossningen, rekommenderar man idag att man först provar med att svepa hinnor. Fråga din barnmorska. De flesta förlossningskliniker har skriftlig information som du kan läsa.

:)
  • tussilagos
    Svar på #6
    Ohh, kan inte hjlpa dig där för att jag har ingen aning. Dom har ju inte gjort något liknande på mig (än) men det låter som det!
    Jag googlade upp det för att förklara rätt om vad det innebär. Men som sagt det lät som det, konstigt bara att dom aldrig sa vad dom gjorde.
    Men med tankte på dagarna du gått över så borde de nog va så,barnmorskan min sa att man gör det här 1½ vecka efter bf (här i stockholm iaf).
  • tussilagos
    Svar på #15
    Wow..blir helt tårögd, vill ha min lilla skrutt här nu!
    Tack för att du skrev.
  • tussilagos

Hur går det?
    Ngn bebis än..???

• tussilagos

Wow,GRATTIS ts!
    Ska försöka sova nu..Blir igångsatt imorn.
    Ni kan ju gissa om jag är pirr i magen!

Svar på tråden vecka 41