Inlägg från: carolinacarolina |Visa alla inlägg
  • carolinacarolina

11-månaders sover endast 9 timmar på natten...

Ja, det kanske inte är jättelite, men han "borde" ju sova 11-12 timmar enligt alla böcker och för vår bekvämlighets skull. Han vaknar dessutom 4-7 ggr per natt. Vi vet inte riktigt var vi ska börja för att försöka lösa problemen. Här är några alternativ vi funderar på.

1. Sova endast en gång per dag istället för som nu 2 ggr á cirka 75 minuter.

2. Lägga sig tidigare på kvällen (somnar nu vid 20:30 och vaknar 5:30)

3. Lägga sig senare på kvällen så att vi åtminstone kanske slipper gå upp 5:30 (min mans förslag).

Vad tycker ni? Andra förslag?

• Svar på tråden 11-månaders sover endast 9 timmar på natten...
  • carolinacarolina

Tack för ditt svar!

Nej, jag ammar inte. Jag slutade med det för ett par månader sedan i hopp om att han skulle vakna mer sällan på nätterna. Men det funkade inte.

Han är jättetrött 2 timmar efter han har vaknat så han sover alltså sin första lur redan vid 8 på morgonen. Tror du att det är vanligt att barn sover bättre och längre på nätterna vid 1-års-ålder då de börjar sova en gång per dag?

• carolinacarolina

Tack för alla svar! Skönt att höra att det KAN bli bättre vid ett-års-ålder eller kanske lite senare... Vi ska nog testa att lägga honom en timme tidigare i en vecka. Om han då vaknar vid 4:30 varje gång så lägger vi ner det.

Svar på tråden 11-månaders sover endast 9 timmar på natten...