• carolinacarolina

11-månaders sover endast 9 timmar på natten...

Ja, det kanske inte är jättelite, men han "borde" ju sova 11-12 timmar enligt alla böcker och för vår bekvämlighets skull. Han vaknar dessutom 4-7 ggr per natt. Vi vet inte riktigt var vi ska börja för att försöka lösa problemen. Här är några alternativ vi funderar på.

1. Sova endast en gång per dag istället för som nu 2 ggr á cirka 75 minuter.

2. Lägga sig tidigare på kvällen (somnar nu vid 20:30 och vaknar 5:30)

3. Lägga sig senare på kvällen så att vi åtminstone kanske slipper gå upp 5:30 (min mans förslag).

Vad tycker ni? Andra förslag?

• Svar på tråden 11-månaders sover endast 9 timmar på natten...
  • lövet2

Mitt förslag är att ni först och främst glömmer hur många timmar ett medel-barn sover. Sedan kan ni inrikta er på hur sonen sover. Det jag skulle rekommendera är att ni avvaktar någon månad, så kanske det har löst sig. De flesta barn går över till att sova en gång om dagen vid ca 1 år, så det finns en stor möjlighet att er son också gör det.
    Ammar du? Du skulle kunna ta bort nattamningen i så fall nu när han är så här stor. Det brukar minska på uppvaknandena rejält.
    Vad gäller läggtiden, så beror det förstås på vad som är viktigast för er del - fria kvällar eller sovmorgnar ...

• carolinacarolina

Tack för ditt svar!

Nej, jag ammar inte. Jag slutade med det för ett par månader sedan i hopp om att han skulle vakna mer sällan på nätterna. Men det funkade inte.

Han är jättetrött 2 timmar efter han har vaknat så han sover alltså sin första lur redan vid 8 på morgonen. Tror du att det är vanligt att barn sover bättre och längre på nätterna vid 1-års-ålder då de börjar sova en gång per dag?

• annasbäbis

Jag hade ändå fösökt få i säng barnet lite tidigare mellan kl 19-20. Sedan ska du nog låta ert barn själv vänja sig av vid att sova 1 gång/dag.

Vår tjej är 9 mån och hon sover fortfaraden 3 ggr/dag. Vaknar ca 06 och somnar mellan 19-20. De gånger hon har lagt sig senare så vaknar hon i alla fall kl 06. Det är som att hon har en inbyggd klocka

• MalinEddie

Min dotter (nu 16 månader) sover bättre på nätterna när hon sover enbart en gång per dag, men det är säkert olika. Hon började sova hela natten vid 13 månader i samband med att vi tog bort en vila på dagen. Ska kanske tillägga att hon lägger sig redan 18.00 på kvällen och vaknar sedan vid 6 på morgonen.
    Sedan är det ju så att barn är olika, de där tabellerna gäller ju inte alla barn.

carolinacarolina skrev 2008-09-06 09:38:05 följande:
    Tack för ditt svar!Nej, jag ammar inte. Jag slutade med det för ett par månader sedan i hopp om att han skulle vakna mer sällan på nätterna. Men det funkade inte.Han är jättetrött 2 timmar efter han har vaknat så han sover alltså sin första lur redan vid 8 på morgonen. Tror du att det är vanligt att barn sover bättre och längre på nätterna vid 1-års-ålder då de börjar sova en gång per dag?
  • lövet2
    carolinacarolina skrev 2008-09-06 09:38:05 följande:
    Tror du att det är vanligt att barn sover bättre och längre på nätterna vid 1-års-ålder då de börjar sova en gång per dag?
    Nja, sömnen brukar förändras vid 1 år, men ibland blir det till det sämre. Alla mina barn har dock börjat sova märkbart bättre då. Min yngsta t ex sov 6 timmar på natten och 2x2 timmar på dagen. Vid 1 år hade hon gått över till 8 timmar på natten och 2 timmar på dagen. Det var helt underbart!
  • morsan2007

Här är en till som har problem med en 11 1/2 månaders. Han somnar sent på kvällen, vaknar flera gånger per natt (oftast är han vaken ett långt pass på natten... puh, det är lite påfrestande, och sover 2 gånger per dag (har försökt med en gång, men det går bara inte. Vi har ytterligare ett problem, och det är att han ska börja dagis om 2 veckor. Puh, det kommer bli så jobbigt. Vet inte vad vi ska göra, men som någon säger, det kanske löser sig av sig självt.

• lijepa

jag håller med lövet, försök att inte fundera så mkt på genomssnittet. vår dotter har alltid bara sovit 9 timmar per natt och när hon var kring året ca en timme per dag, men det var tillräckligt för henne (lika mycket som mamman ville sova ). nu däremot, ett år senare, sover hon 10-11 timmar per natt och ofta två timmar per dag.

• carolinacarolina

Tack för alla svar! Skönt att höra att det KAN bli bättre vid ett-års-ålder eller kanske lite senare... Vi ska nog testa att lägga honom en timme tidigare i en vecka. Om han då vaknar vid 4:30 varje gång så lägger vi ner det.

• lia 80

Kan det vara så att det har o göra med med 11- månads utvecklingsfasen som h*n befinner sig i, Jag skulle nog akta mig att förändra mycket under denna kännsliga period. kolla även här;

fakta.teskedsmamma.se/index.php&view=article&id=59&Itemid=67

sen är det väl bara att skaffa rutiner som passar er familj bäst och utgå ifrån det, lättare sagt än gjort kanske men absolut värt at försöka.

Svar på tråden 11-månaders sover endast 9 timmar på natten...