• Lurpa

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

jag har mani på att sticka baby kläder. och min första bebiströja gjorde jag väl som 13:åring. det känns så mycke mera personligt å ge bort något man gjort själv än å köpa något på hm eller dyrligt som alla andras bebisar oxå har.

till min väntade har jag stickat 2 set bestående av tröja mössa och sockor som ligger i bb-väskan.
    ett i rosa och ett i blått.

• Lurpa
    CarlHerman skrev 2008-09-07 09:46:04 följande:
    Önskar jag kunde sticka, än så länge har det bara blivit virkning. Har gjort fyra bebisfiltar (och det blir nog fler för det är så lätt och kul), några mössor och en liten kofta. Koftan är jag väldigt stolt över för den lyckades jag göra enligt beskrivning. Vet inte vad jag ska ha för projekt nu, det blir väl en filt till Tidigare tågpendlade jag långt och då var det perfekt att virka, men visst kunde man känna sig som en gullig liten tant ibland då.
    hehe blev inspererad av dig nu. började igår på en filt i mormors rutor. har gjort 10 rutor nu, hoppas på att hinna me 70 rutor totalt innan bebisen tittar ut.

är det sådanna filtar du har gjort me?
  • Lurpa
    CarlHerman skrev 2008-09-09 16:11:27 följande:
    lurpa: Ja den första filten jag virkade var med mormorsrutor. Bild finns i galleriet tror jag. Gjorde med 90 rutor har jag för mig. Man är ju sådär härligt besatt i början av ett projekt så den tog inte särskilt lång tid att göra. Det tråkigaste är att sy/virka ihop den bara...
    oj länge sen jag tittade in på fl.

vilken fin filt du hade gjort. min blir lite mera simpel. jag fastnade framför min symasin ett tag nu så jag har inte kommit så långt med min filt. vi får se om den blir ett sånt halvfärdigt pojekt som ligger å dammar i nån låda.
  • Lurpa

för lite insperation
    www.jarbo.se finns det massa fina gratis mönster.

var nån som var ute efter en mössa med öron, finns ett mönster bla med en prickig mössa me öron. denna är jätte lätt att göra om man gör den enfärgad. ;)

• Lurpa

jaha ja.. dom har vist gjort om sidan :(

aja om ni söker på baby i rutan det står "sök beskrivningar" så kommer det lite mönster till bebiskläder.

• Lurpa

katten korven skrev 2008-09-14 14:24:22 följande:

Här är en till som stickar i väntan på smått. Iof stickar jag jämt annars också men just nu dominerar babyprylar. Jag söker ett mönster på en enkel babyhjälmmössa som för 0-3 månader. drops har ett mönster men där stämmer inte stickfastheten för det garnet jag ska sticka i. ÄR det nån som vet vart jag kjan hitta mönster som passar stickfasthet 28 m = 10 cm på sticka 3? eller hur jag räknar om dropsmönstert?
    ser att du redan har fått svar.
    men järbo har en hjälmmössa som är iaf en maska närmare än drops. (27m/cm)
    ska se om ag kan länka direkt.
    www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskrivningar_pdf/90407_w.pdf
  • Lurpa
    LadyLee skrev 2008-09-14 15:29:23 följande:
    Åhhh Lurpan - tack för tipset om länken!! Blir helt lyrisk för där hittade jag ÄNTLIGEN ett mönster på stickad babyoverall i stil med Lundmyr Här är en som började sticka när jag fick mitt förra barn, efter att bara stickat i syslöjden och dessutom då tyckte det var tråkigt. Nu har jag svårt att sluta, fast det är inte så många saker som jag eg har använt, men kul är det
    Var så lite :D
    Alltid kul å glädja andra.

Själv har jag stickat sen jag gick i blöja ungefär ;)
    men jag skämdes så förut så jag vågade inte tala om eller visa mina alster förren för kanske 7 år sen.
    Nu mera så plockas stickorna fram både här å där. ;P
  • Lurpa
    v i r r a skrev 2008-09-15 14:58:17 följande:
    Å jösses sån fart det var här inne då! Jätteroligt! Själv har jag kört fast på en ärm till en tröja till mig själv... den var visserligen inte svårstickad och jag har gjort den helt enl mönstret men den ser fördjävlig ut! Alltså bara väldigt ful design *grr* Sitter i valet och kvalet om jag ska repa upp alltihop och sticka om den helt men fasiken så irriterande. Jag gissar att det är sånt här som rutinerade stickare inte råkar ut för, jag gissar att man "ser" sånt här i mönstret och inte när allt är färdigstickat
    haha.. nja tror man aldrig lär sig.
    jag stickade en bebis tröja en gång i melerat garn och då jag stickat klart å sytt ihop alla delas så tycker jag den ser ut som om man låtit bebisen äta kritor å sen spytt ner sig ;P

länk till eländet:
    www.sysidan.se/albums/viewpic.htm&set=lp
  • Lurpa
    Julies skrev 2008-09-26 12:41:21 följande:
    Någon som har tips om mönster till en stickad tröja med stjärna framtill?
    jarbo.se så har du ett mönster på en tröja med en stjärna på. jag kan tyvärr inte öppna mönsterfien utan har bara spara som alternativ :(
    men sök på baby så kommer den upp. en vit tröja med en blå stjärna är det.
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p