• Lurpa
    Guldlock74 skrev 2008-10-04 19:21:38 följande:
    Gud så söt! undra om det är svårt att virka den? JAg har blivit en hejare på mormorsrutorna, min filt börjar ta form och den blir jättefin.
    jag är nybörjare med det här med att virka och hann väl slita av halva peruken innan jag förstog hur man gjorde. men då det väl släppte så är det inge svårt. å snabbt går det. jag har redan gjort klart huvudet, hornen och ena örat.

men om du är sugen på att testa så har dom ju 2 gratis figurer man kan ladda hem å testa med först.
  • Lurpa

jag har nu ääääääntligen virkat klart min mormorsrutor filt. :D

jag hann... men va ska jag göra nu... 6 dagar till bf.

• Lurpa
    eilien skrev 2008-10-17 11:27:24 följande:
    Lurpa: ett par fina vantar o en mössa kanske? Tar ju inte så lång tid
    hihi ja mössor har jag redan stickat så den lille kan byta för varje veckodag å mer... men vantar har jag ju inte gjort så många.
    får se hur mycke jag orkar nu bara fick nå medicin för min klåda som gör mig skit trött.

tack för tipset.
  • Lurpa
    eilien skrev 2008-10-19 12:35:51 följande:
    Kanske var tavegyl du fick mot klådan? Kan trösta dig med att tröttheten brukar gå över efter ett par dagar en vecka när kroppen vant sig vid medicinen.
    ja Tsvegyl var det.

hehe fast jag hoppas jag slipper äta dom en vecka har BF nu på tisdag ;)
    men känns skönt att veta ifall jag kommer gå över tiden.
  • Lurpa
    emindy skrev 2008-10-20 20:30:52 följande:
    eilien:Inga problem!Jag är snart klar med första armen nu Det här går ju som en dans! (Men jag blir lite sliten på fingertopparna när jag får upp sånt här flyt...)
    jag brukar sätta kirurgtape på fingertopparna. då skaver det inte hål i huden vilket det lätt händer annars då man fått upp tempot.
  • Lurpa
    eilien skrev 2008-10-20 20:26:34 följande:
    Nu har jag äntligen kommit igång med overallen! Yes jag har fattat hur man ska göra! Tack Emindy för hjälpen, hade gett upp utan din hjälp =)Lurpa, vad avis ja blir på dig, har två månader kvar...
    hehe ja men du är snart bara några dagar innan BF du oxå. men jag kan lova sista månaden är inte kul.. man går bara å väänta å väntar... å nu känns det som den trivs alldeles för bra där inne.. känns som den aldrig vill komma ut.
  • Lurpa
    emindy skrev 2008-10-21 00:34:00 följande:
    fast tappar man inte känseln lite då?Jag har så lätt att tappa maskor ändå känns det som
    jag sätter bara på pekfingrarna å mig har det inte stört än iaf.
  • Lurpa
    eilien skrev 2008-10-21 08:51:32 följande:
    Ja det blir väl så på slutet antar ja, fast jag tror inte vår bebis trivs så jätte bra den ligger på tvären så den börjar få det trångt, magen står rakt ut på sidorna, huvuet i ena änden o rumpan på andra sidan, ser ganska kul ut =) För hoppningsvis vänder den sig av sig själv snart...
    jo jag vet inte varför igentligen men sista månaden är värst... å nu ser det ut som att jag kommer gå över tiden oxå :(
    såvida den inte kommer innom 32 min å det tror jag ju inte :P

min lilla hade fixerat huvudet redan vid v 35. innan låg den med huvudet uppåt.
    och jag kan lova att det är helhäftigt då den vänder sig... det riktigt syns. så där har du nått att se fram emot.
  • Lurpa
    Loreia skrev 2008-10-24 17:00:44 följande:
    Stämmer det att man alltid "ska" göra ändmaskorna räta om det är i en kant som ska sys ihop med en annan? Gör man sista maskan i varvet rät då och sen första maskan på nästa varv, eller bara sista maskan i varje varv? Det står ingenting om det i den stickbeskrivningen jag har men jag läste det någonstanns.
    Oftast så står det i beskrivningen att man ska börja och sluta med en kantmaska och då är dessa inräknade i maskantalet som är.

jag brukar vara noga då jag gör mönster att antalet stämmer mella alla mönster.

tex denna (se lenk nedan) ska du ha ett antal maskor på sidan +kantmaskan sedan 1 mönster enligt ett diagram, 1 omgång av ett annat diagram. 1 av det första igen och sen samma anlat maskor som du började me å kantmaskan. (det ska altså vara lika många maskor på var sidor om diagramen)här är även kantmaskan inräknad i antalet maskor inget man lägger till.
    hoppas att du förstår.

www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskrivningar_pdf/90407_w.pdf
  • Lurpa
    Loreia skrev 2008-10-29 11:55:01 följande:
    Vad gör man om det inte står? För det gör det inte i denna beskrivningen vad jag kan hitta :/ Varför gör man det egentligen? För att det ska bli snyggare, eller lättare att sy ihop? Kommer det synas hur man stickat sista maskan när koftan är ihopsydd? Oj.. Vet inte om jag förstår :S Men ska försöka sätta mig in i det lite senare när jag har mer tid! :)
    jag gör alltid kantmaskor. men då användr jag mig av den yttersta maskan på arbetets sidor, inget jag lägger till.
  • Lurpa
    Snöengla skrev 2008-11-03 18:03:43 följande:
    Någon som har ett humm om detta, snälla hjälp mig isf.Har stött på ett problem i en beskrivning från Järbo garns hemsida.www.jarbo.se/Jag tänkte göra en åkpåse med påsvante där men i mönstret står det:På nästa v från rätsidan ökas 6,3 m i var sida. Vadå 6,3 m??Och sen igen lite senare i samma stycke: Avmaska ytterligare 1,1 m för nacken. Vadå 1,1 maskor?Varför använder dom kommatecken? Menar dom inte avmaska 1 i varje sida när dom säger 1,1. Men hur blir då öka 6,3. Man kan ju inte öka 6 i början och sen 3 på slutet. Hur ökar man 6 st på en gång liksom. 6 ökningar efter varanda, det blir ju mer som en uppläggning, lägga upp nya maskor.Ja senare på framstycket står det avmaska ytterligare 2,2,1 m för halsen. Hmm förstår inte riktigt hur dom menar. Menar dom avmaska först 2, sen 2 näst nästa varv och sen 1 näst nästa varv kanske. Kan inte komma på något annat.Här är direktlänken till mönstret:www.jarbo.se/i2/sites/jarbo/files/filer/beskr...Hoppas någon är duktig och kan svara :)
    jag har inte läst beskrivningen men min första tanke är att du ska först öka 6 m från rätsidan. sedan sticka avigsidan å på nästa räta öka 1 i var sida. å lika med dom andra talen.

hoppas du förstår hur jag menar.
  • Lurpa

haha inte lätt å skriva med en bebis i famnen, så föregående inlägg vart lite knasigt. ni får ursäkta.

• Lurpa

katten korven skrev 2008-11-11 23:16:08 följande:

eilien grattis till bebisen, garnet räckte gott och väl, dock gjorde jag dem på två stickor, det vart så knöligt att få jämn stickfasthet, sömmen tror jag inte kommer störa så mkt. Det var kul att testa nått nytt så flätor kommer det säkert bli igen nån gång. Nått tips på vad jag ska göra av det garn som är över? ca 11g, en mössa tog 26 gram och ett par vantar 13g. Så det är ett drygt garn, men påminner om drops alpaca i grovlek.
    sticka sockor eller vantar till. det brukar bli fint ihop.
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p