Inlägg från: v i r r a |Visa alla inlägg
  • v i r r a

Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p

hehe! Najs! Undra om det var nystickade kläder... fy rackarns så lång tid det måste ta att sticka herrkläder (för jag gissar att det var pappan som var helt klädd i stickat? )

MrsQ skrev 2008-10-01 22:56:24 följande:
    Jag måste berätta om ett barn på sonens barnehage. Barnet hämtas av sin far, iklädd stickat från topp till tå...Stickade byxor med matchande tröja. Mönstret var färgglada ränder i alla färger (Såg riktigt 70-80-tal ut)Stickad mössa i annat mönster. Jag blev så glad när jag såg killen
  • v i r r a

Jag är ute efter ett mönster på en ribbad tröja för bebisar! Någon som har tips och förslag?

• v i r r a

jo jag har funderat på att göra på det viset. Jag har nämligen ett garn jag vill ha som jag just nu stickar en liten ribbad halsduk i. Denna lilla halsduk skulle kunna funka som stickprov att mäta och räkna maskor utifrån... Har sett en rätstickad tröja med knappar vid ena axeln som skulle vara fin ribbstickad. Dessutom skulle en sådan tröja bli mycket lik den blivande faderns favorit-ylletröja om jag stickade i svart... hehe... lite sött kanske med far och son i likadana tröjor Men kanske ovanligt med svart på nyfödda.

ke chara skrev 2008-10-03 10:48:31 följande:

virra: inget mönster, tyvärr. men kan du inte göra så att du modifierar ett vanligt? d.v.s. du går efter måtten i ett lagom stort tröjmönster och sedan gör ett stickprov med ribbor, för att få rätt antal maskor på så vis?stickar i princip aldrig sådana mönster själv så... närmaste jag har är ett mönster m bred/lång resår och slät överkropp, från 2 år.
  • v i r r a
    Svar på #223
    Snöengla: Du är ju ett riktigt proffs ju! Jättefina saker!

Själv har jag under helgen påbörjat och avslutat ett par pyttiga tjocksockar i alpacka (förälskad i det garnet!). Det var lagom klurigt att fatta hälavmaskning etc men nu har jag kläm på det och är sugen på att sätta igång med ett helg gäng sockar till mig själv och att ge bort!
  • v i r r a

Lurpa: Men WOW! Va duktig du är!! Ursöt!

Kallokanin: ahaha 15 par, minst? Så många bebisar har jag inte varit med om att det fötts i min närhet ännu Men ja, det är skoj! Det går ju så fort!

• v i r r a

Nu har jag lagt in lite nya bilder på mina bebisalster... ett par sockar, en liten mössa samt en halsduk man inte behöver knyta. Drops alpacka och möster (utom halsduken som är eget "mönster" och kanske lite väl stor för en nyfödd..)

• v i r r a

oh! Tack

Mössan var "lagom klurig" och jag är nybörjare. Det gick ganska fort och var roligt!

Det som var ganska klurigt först innan jag fattade hur det som växte fram skulle bli en mössa...Det såg bara ut som en zick-zack-formad halsduk Sen läste jag lite till och förstod att det skulle bli en "platt" remsa med spetsar på kanterna så att säga (eller just en zick-zack-remsa) där man syr ihop spetsarna för att få till en rundad hätta. Svårt att beskriva här men inte så svårt att göra när jag väl fattat. Viktigast är nog att verkligen mäta NOGA eftersom kanterna ska sys ihop med varandra och om man mätt halvtokigt eller maskat av för hårt (som jag gjorde först) så blir sidorna som ska sys ihop olika långa och mössan blir bucklig och inte rundad.

Klurigast var nog ändå snoddarna som skulle stickas med "tub-stickning" men för att fixa det hittade jag en jättebra beskrivning på nätet.

Letar reda på mönstret på dops... brb

YourSoFine86 skrev 2008-10-07 15:01:36 följande:
    Gud vad fina grejer du har gjort! Gillar mössan jättemycket! var den svår att sticka?
  • v i r r a

Smart! Klart man ska ha en sån! Vad stickar du efter för mönster?

MissMurrig skrev 2008-10-07 16:15:23 följande:
    Jag har börjat på en poncho till mig nu, som jag tänkte ha sen när man ammar ute, slipper man slänga fram tutten inför alla. Men jag vill sticka någon liten kofta med till bebisen. Jag har tidigare stickat en bebismössa til min kusin.
  • v i r r a

tack

Mrs Sara skrev 2008-10-07 17:42:07 följande:

virra: Vilka fina saker som du har gjort till bebisen
  • v i r r a

Jag är absolut inte expert men jag tolkar mönstret som att du ska sticka 3 varv likadant och sen förskjuta på det 4e varvet.

Sen måste jag fråga... "pyret/pyrerna"? betyder det att du kanske väntar tvillingar?

Mrs Sara skrev 2008-10-07 19:52:38 följande:

Jag håller på att sticka de här tubsockarna att pyret/pyrerna i magen, men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra och hoppas att nån av er kan hjälpa mig...garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php... Socka: Lägg upp 44-48-52 (56-60) m fördelat på strumpst 2,5 med Alpaca. Sticka resår i 2 cm. Sedan stickas det 1 v där resåren förskjuts 1 m åt vänster så här: ovanför ?2 rm, 2 am? stickas det ?1 am, 2 rm, 1 am?. * Sticka 3 v med rm över rm och am över am, förskjut resåren 1 m åt vänster *, upprepa *-* tills arb mäter 18-19-20 (22-23) cmJag har nu kommit så här långt: Nu undrar jag om jag ska sticka 3 varv likadant innan jag förskjuter 1 m till vänster, elelr om jag ska förskjuta varje varv? Hoppas att nån förstår vad jag menar , är nybörjare på det här...
  • v i r r a

Ohh! Då får du sticka dubbelt i så fall Så mysigt med tvillingar! Jag håller tummarna för er!

Mrs Sara skrev 2008-10-08 09:26:46 följande:

virra: Vi har gjort provrörsbefruktning och vi fick tillbaka två embryon, så vi vet inte än om det är en eller två i magen. Är bara i vecka 8+1men magen har redan växt så jag tror att båda har klarat sig. Ska i alla fall på vul på måndag *längtar*Tack för eran hjälp, nu ska jag fortsätta att sticka
Svar på tråden Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p