Någon som är gammalmodig nog att sticka bebiskläder? :-p
hehe!
Najs! Undra om det var nystickade kläder... fy rackarns så lång tid det måste ta att sticka herrkläder (för jag gissar att det var pappan som var helt klädd i stickat?
)
hehe!
Najs! Undra om det var nystickade kläder... fy rackarns så lång tid det måste ta att sticka herrkläder (för jag gissar att det var pappan som var helt klädd i stickat?
)
Jag är ute efter ett mönster på en ribbad tröja för bebisar! Någon som har tips och förslag?
jo jag har funderat på att göra på det viset. Jag har nämligen ett garn jag vill ha som jag just nu stickar en liten ribbad halsduk i. Denna lilla halsduk skulle kunna funka som stickprov att mäta och räkna maskor utifrån... Har sett en rätstickad tröja med knappar vid ena axeln som skulle vara fin ribbstickad. Dessutom skulle en sådan tröja bli mycket lik den blivande faderns favorit-ylletröja om jag stickade i svart... hehe... lite sött kanske med far och son i likadana tröjor
Men kanske ovanligt med svart på nyfödda.
ke chara skrev 2008-10-03 10:48:31 följande:
Lurpa: Men WOW! Va duktig du är!!
Ursöt!
Kallokanin: ahaha 15 par, minst?
Så många bebisar har jag inte varit med om att det fötts i min närhet ännu
Men ja, det är skoj! Det går ju så fort!
Nu har jag lagt in lite nya bilder på mina bebisalster... ett par sockar, en liten mössa samt en halsduk man inte behöver knyta. Drops alpacka och möster (utom halsduken som är eget "mönster" och kanske lite väl stor för en nyfödd..)
oh! Tack
Mössan var "lagom klurig" och jag är nybörjare. Det gick ganska fort och var roligt!
Det som var ganska klurigt först innan jag fattade hur det som växte fram skulle bli en mössa...Det såg bara ut som en zick-zack-formad halsduk
Sen läste jag lite till och förstod att det skulle bli en "platt" remsa med spetsar på kanterna så att säga (eller just en zick-zack-remsa) där man syr ihop spetsarna för att få till en rundad hätta. Svårt att beskriva här men inte så svårt att göra när jag väl fattat. Viktigast är nog att verkligen mäta NOGA eftersom kanterna ska sys ihop med varandra och om man mätt halvtokigt eller maskat av för hårt (som jag gjorde först) så blir sidorna som ska sys ihop olika långa och mössan blir bucklig och inte rundad.
Klurigast var nog ändå snoddarna som skulle stickas med "tub-stickning" men för att fixa det hittade jag en jättebra beskrivning på nätet.
Letar reda på mönstret på dops... brb
Här är mönster till mössan
www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=16&lang=se
Och här är länken till den bra beskrivningen på tubstickning:
mammaphandarbetar.blogspot.com/2008/05/tubstickning.html
Smart! Klart man ska ha en sån! Vad stickar du efter för mönster?
tack
Mrs Sara skrev 2008-10-07 17:42:07 följande:
Jag är absolut inte expert men jag tolkar mönstret som att du ska sticka 3 varv likadant och sen förskjuta på det 4e varvet.
Sen måste jag fråga... "pyret/pyrerna"? betyder det att du kanske väntar tvillingar?
Mrs Sara skrev 2008-10-07 19:52:38 följande:
Ohh! Då får du sticka dubbelt i så fall
Så mysigt med tvillingar! Jag håller tummarna för er!
Mrs Sara skrev 2008-10-08 09:26:46 följande: