• Bonanza

Hur känner man igen en övergiven katt?

De senaste två dagarna har en katt strukit omkring här omkring. Igår hade den rivit sönder en soppåse vi hade stående utanför dörren, och försökte få lite mat därigenom. Jag gav den då lite mat, och den slukade precis allting.

Samma historia idag, den försökte äta mat från en soppåse, jag gav den vanlig mat och den vräkte i sig allt.

Visst kan det vara en katt som någon äger, men att vara så hungrig att den går och rotar i sopor känns inte så normalt. Två dagar i rad dessutom. Den är väldigt liten, den känns som en ungkatt. Men inte ovårdad eller supermager.

Hur ska jag kunna veta om det är en bortglömd/förrymd katt? Det är alldeles för stort bostadsområde (både villor och så bostadsrättsradhus som den vi bor i)för att kunna gå och knacka dörr.

Samtidigt vågar jag inte ge den för mycket mat, om den har en ägare blir det ju dumt om den vänjer sig vid att få mat av oss?

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hur känner man igen en övergiven katt?
  • Cuthalion

Det kan ju vara en sommarkatt. En kattunge som sedan inte är kul när man skall hem till stan igen . . .

Håll uppsikt ett par dagar och ifall den hela tiden är hos er så kan du kontakta polisen för att höra om det är någon som saknar sin katt.

• Me o Mike

Har den halsband?? Det ska alla utekatter ha. Eller de BÖR ha det..

Vill DU ha en snigel på ögat??
  • Fru U

Kanske sätta upp lappar med en fråga om katten? Inte på varje lyktstolpe precis men kanske en per gata (eller 2 om det är en lång gata)? (om det är möjligt)

(sen hade jag gett den mat, för jag hade inte klarat av att se den vara hungrig)

Svaren bor i hjärtat
  • rutz

De flesta katter har antingen ett tatuerat nummer i örat eller kanske ännu vanligare nu att de har ett chip som man satt in under huden. Du borde kontakta något ställe där de tar hand om upphittade aktter eller ring en veterinär och fråga hur du ska göra, så kan de kolla av chipet och se var katten hör hemma.

• rutz

Tror inte så många katter har halsband nuförtiden - vanligare med chip, eller tatuering i örat.

• Qywez

Ta kontakt med tex vetrinären och kolla om den är chippad, om den fortsätter att komma tillbaka.

• minya

min katt gick ofta iväg och satte sig på en bro/balkong och jamade helt hjärtskärande. Självklart tog folk in honom men han hade halsband däremot med mitt telefonnnummer så de ringde upp. Efter de gett honom god mat då han såg så svulten ut *suck* Den katten var en riktig skådespelare, de ögonen Puss in Boots hade i shrek, där har ni min katt haha

Men ge inte mat i första taget, för många katter blir de en vana

• Sommarkatten

kanske kan knyta ett snöre eller något kring halsen och sätta fast en lapp där du skriver och frågar om katten har någon ägare samt bifogar ditt telefonnummer och ber eventuell ägare höra av sig så du slipper vara orolig. Om den har en ägare så läser den garanterat lappen om katten har den på sig när den kommer hem

I ♥ me
  • Ekorremamman

Jag har inte något halsband på mina katter för att det är stor risk att de fastnar i något med dem. Har haft säkerhetshalsband också men de lossnar för lätt, det blir dyrt med ett nytt varje dag. Märkning i örat eller chip är det säkraste sättet. Sätt inte ett snöre kring halsen på den, om den fastnar någonstans.... Ge inte katten mat få då lär den komma igen. Och det är ju inget vi "snälla" ägare gillar heller, vi vill ju att vår katt ska komma hem istället...

Om det luktar gott ur en soppåse så äter mina katter också ur det, trots att de har fri tillgång på mat hemma. Det finns ju ibland lyx som räkrester eller liknande i soppåsar och det är ju förstås gott:)

• Kattägd

Jag säger som Sommarkatten, sätt på katten ett halsband med en lapp med uppmaning om att ringa dig. Har han fortfarande lappen och halsbandet kvar efter några dagar så tycker jag du kan ta in honom om du har möjlighet. Ring också polisen och anmäl honom upphittad.

• Bonanza

Katten slukade två stora portioner mat direkt, så jag antar att den faktiskt var hungrig. Oavsett om jag fortsätter ge mat eller ej, kan ju ägaren omöjligt bli arg eller irriterad.

Jag kan ju alltid köpa ett halsband som är töjbart, och sätta en lapp i den.

• Sommarkatten

Hmm jag skulle bli väldigt irriterad om nån gav min katt mat utan min tillåtelse. Nu försöker jag visseligen alltid ha halsband på katterna så ingen ska tro att de är hemlösa, annars får man väl skylla sig själv. Men så länge du slutar ge mat sen när du hittat ägaren eller fått den till ett katthem är det ju ingen skada skedd. Tycker iaf att det är jättebra att du engagerar dig

Bonanza skrev 2008-09-06 18:02:43 följande:
    Katten slukade två stora portioner mat direkt, så jag antar att den faktiskt var hungrig. Oavsett om jag fortsätter ge mat eller ej, kan ju ägaren omöjligt bli arg eller irriterad.Jag kan ju alltid köpa ett halsband som är töjbart, och sätta en lapp i den.
    I ♥ me
  • Me o Mike
    rutz skrev 2008-09-06 14:36:13 följande:
    Tror inte så många katter har halsband nuförtiden - vanligare med chip, eller tatuering i örat.
    haha ok.. Det var 15 år sen jag hade katt!
    Vill DU ha en snigel på ögat??
  • Bonanza
    Sommarkatten skrev 2008-09-06 18:17:02 följande:
    Hmm jag skulle bli väldigt irriterad om nån gav min katt mat utan min tillåtelse. Nu försöker jag visseligen alltid ha halsband på katterna så ingen ska tro att de är hemlösa, annars får man väl skylla sig själv. Men så länge du slutar ge mat sen när du hittat ägaren eller fått den till ett katthem är det ju ingen skada skedd. Tycker iaf att det är jättebra att du engagerar dig
    Om de skulle våga ens antyda någon irritation över att jag har gett deras katt mat, då kan de få höra ett och annat om vad jag tycker om att deras katt drar ut sopor över hela vår uteplats.
  • CTMT

Jag tycker att du gör helt rätt i att värna om katten och ge den mat! Glad

Hittar du varken någon id-märkning eller tatuering i örat eller halsband så har ägaren minsann ingen som helst rätt att bli irriterad! Ägaren får isåfall skylla sig själv som är så pass ansvarslös som inte på något vis märker sin älskade utekatt...Skrikandes

Jag tycker du kan ta en bild på katten och skriv en liten text om den (kön, kännetecken, trolig ålder, hur många dagar du sett den osv) Sätt upp lapparna i närbutiker, kiosker, trappuppgångar, tvättstugor ( om finns ) etc etc.
    Under tiden så är det jättesnällt av dig att mata katten och ge den vatten och se till så att den har det så bra som möjligt (om du inte kan ta in den till dig förstås?)
    Du kan även lägga ut en annons på www.kks.nu (mail: [email protected] ) de hjälper dig att lägga ut en annons under "Upphittade katter".

Hade jag varit ägare så hade jag varit djupt tacksam över att du matade och tog hand om min katt... Saknar man sin katt så letar man efter den, på alla djurhemsidor som finns och man kollar även efter lappar överallt Glad

• Jumsan83
    CTMT skrev 2008-09-06 20:16:02 följande:
    Jag tycker att du gör helt rätt i att värna om katten och ge den mat! Hittar du varken någon id-märkning eller tatuering i örat eller halsband så har ägaren minsann ingen som helst rätt att bli irriterad! Ägaren får isåfall skylla sig själv som är så pass ansvarslös som inte på något vis märker sin älskade utekatt...Jag tycker du kan ta en bild på katten och skriv en liten text om den (kön, kännetecken, trolig ålder, hur många dagar du sett den osv) Sätt upp lapparna i närbutiker, kiosker, trappuppgångar, tvättstugor ( om finns ) etc etc.Under tiden så är det jättesnällt av dig att mata katten och ge den vatten och se till så att den har det så bra som möjligt (om du inte kan ta in den till dig förstås?)Du kan även lägga ut en annons på www.kks.nu (mail: alla@kks.nu">alla@kks.nu ) de hjälper dig att lägga ut en annons under "Upphittade katter".Hade jag varit ägare så hade jag varit djupt tacksam över att du matade och tog hand om min katt... Saknar man sin katt så letar man efter den, på alla djurhemsidor som finns och man kollar även efter lappar överallt
    Håller med dig..
  • Mamma till R o A

När vi fick besök av en hemlösa katt så satte jag på katten ett halsband, där jag skrev "Hemlös?" och mitt telefonnummer. Jag såg katten nästan varje dag och han hade halsbandet på sig, efter 2 veckor så hade det försvunnit men ingen ringde. Jag satte även upp lappar på ICA och pratade med grannar men fick inget napp.

Självklart så tittade jag efter tatuering och scannade för chip innan jag misstänkte att han var hemlös.

Ring till polisen också och hör om dom har fått in någon anmäla om försvunnen katt.

Du kanske har något katthem i närheten? där skulle du också kunna höra sig för.

Svar på tråden Hur känner man igen en övergiven katt?