Inlägg från: Bonanza |Visa alla inlägg
  • Bonanza

Hur känner man igen en övergiven katt?

De senaste två dagarna har en katt strukit omkring här omkring. Igår hade den rivit sönder en soppåse vi hade stående utanför dörren, och försökte få lite mat därigenom. Jag gav den då lite mat, och den slukade precis allting.

Samma historia idag, den försökte äta mat från en soppåse, jag gav den vanlig mat och den vräkte i sig allt.

Visst kan det vara en katt som någon äger, men att vara så hungrig att den går och rotar i sopor känns inte så normalt. Två dagar i rad dessutom. Den är väldigt liten, den känns som en ungkatt. Men inte ovårdad eller supermager.

Hur ska jag kunna veta om det är en bortglömd/förrymd katt? Det är alldeles för stort bostadsområde (både villor och så bostadsrättsradhus som den vi bor i)för att kunna gå och knacka dörr.

Samtidigt vågar jag inte ge den för mycket mat, om den har en ägare blir det ju dumt om den vänjer sig vid att få mat av oss?

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hur känner man igen en övergiven katt?
  • Bonanza

Katten slukade två stora portioner mat direkt, så jag antar att den faktiskt var hungrig. Oavsett om jag fortsätter ge mat eller ej, kan ju ägaren omöjligt bli arg eller irriterad.

Jag kan ju alltid köpa ett halsband som är töjbart, och sätta en lapp i den.

• Bonanza
    Sommarkatten skrev 2008-09-06 18:17:02 följande:
    Hmm jag skulle bli väldigt irriterad om nån gav min katt mat utan min tillåtelse. Nu försöker jag visseligen alltid ha halsband på katterna så ingen ska tro att de är hemlösa, annars får man väl skylla sig själv. Men så länge du slutar ge mat sen när du hittat ägaren eller fått den till ett katthem är det ju ingen skada skedd. Tycker iaf att det är jättebra att du engagerar dig
    Om de skulle våga ens antyda någon irritation över att jag har gett deras katt mat, då kan de få höra ett och annat om vad jag tycker om att deras katt drar ut sopor över hela vår uteplats.
Svar på tråden Hur känner man igen en övergiven katt?