• lena ekman

Turkisk Yoghurt!

Har förstått att många fastnat för den Turkiska Yoghurten i hink. Jag har gjort det iaf. Här kommer ett recepttips och jag hoppas ni andra kan bidra med fler.

Potatis sallad!

Kokt, skivad kall potatis
    Gurka i små bitar (jag skalar först)
    salt
    peppar
    vtlökspulver eller pressad vitlök
    Yoghurt så det blir bra konsitens på det hela.

Fräscht och gott!!!!

• Svar på tråden Turkisk Yoghurt!
  • Party of five

Tack för svaren! Måste snarast springa iväg till butiker och kolla! Det låter för smarrigt att låta bli...

• Mollie

Det måste vara dyrare att göra egen yoghurt? För att få samma mängd (1 liter som det är på hink) så måste mna ju minst köpa 2 liter vanlig yoghurt. Den minskar ju i mängd då den rinner av, i värsta fall finner ju hälften bort!
    Fast man kan ju vara lite förutseende och baka på vasslan då!

• ökens blomma

Priset blir samma om man gör yoghurten själv. Man behöver 1,5 liter naturell yoghurt för att få det turskiska yoghurten som vi kallar Labni i mitt hemland. Gör man själv naturell yoghurt blir det ännu billigare.

• jojjsa

Ökens blomma, vad nyfiken jag blev; hur gör man egen naturell yoghurt? Kanske mjölk och någon syrakultur? Men vad?

• ökens blomma

Det är mkt lätt jojjsa

En liter standard mjölk

3dl grädde

En halv kopp naturell yoghurt

Koka mjölken med gräddet i en gryta , låt svallna till 37 grader, häll i yoghurten och rör försiktigt, lägg på locket och lindra med handukar under natten. På morgonen hittar du en naturell yoghurt som smakar godare än det man köper, och med tjockare konsistens.

• jojjsa

Tack ökenblomma, det ska jag prova! Ska jag ställa in grytan i kylen under natten va?

• ökens blomma

Nej, grytan ska vara i rumstemperatur, den ska vara i 37 grader under lång tid, det är därför du lindrar grytan med handukar, eller du kanske kan använda en filt, men på morgonen när yoghurten har stelnat då kan du ställa grytan i kylen.

Hoppas du lyckas med det

• jojjsa

Tack! Detta skall jag prova! Vet du på ett ungefär hur lång hållbarhet en sånhär hemmagjord yoghurt har?

• ökens blomma

7 dagar högst, sen blir den syrlig i smaken.

Jag gör ett turkiskt yoghurt om den naturell yoghurten har vart i kylen i 3 dagar och inte använt den. Eller jag gör en köttgryta av den, mycket gott och svallkande nu när det är varmt ute.

Blir det kvar av den turkiska yoghurten , då kan du rulla den till små bullar och lägga in dem i olivolja , och den varar i flera månader, men den har ett speciellt recept

• djmugg

Mmmm... Åt massor med turkisk yohurt i Turkiet. Synd att den bara finns på 1 l förpackningar. Den möglar ju bort innan jag hinner använda upp all den.

• Jindra

Jag blir nyfiken...vad skiljer turkisk yoghurt från andra produkter??

• Mollie

Jindra, vilka andra produkter menar du då?
    Vanlig naturell yoghurt? Den grekiska/turkiska är mycket fetare, 10% och därmed tjockar i konsistensen. Sen har den en syrlig underbar smak!

• ökens blomma

djmugg

Du kan hälla i olivolja eller vanlig olja i burken så att den täcker yoghurten, och då slipper man att den möglas.

• Party of five

Men... ok, visst är det så man ska göra, men man skulle tycka att den skulle härskna under tiden den är i rumstemperatur...

• ymmmi

hmm tycker inte den smakar som riktigt turkisk youghurt som man köper i turkiet. Den är mycket mycket mycket godare....

Svar på tråden Turkisk Yoghurt!