• Sencha

Vad är köttfärs enligt dig?

Det jag undrar är alltså: vad menar du med köttfärs? Avser du, om du säger köttfärs, malet kött av bara ett visst slag, eller är köttfärs ett samlingsnamn för alla sorters malet kött?

Son född 2004; son född 2008
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-08 17:55
    Själv använder jag det som ett samlingsnamn. Men jag förstod i en annan tråd att någon annan använde det specifikt om nötfärs.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är köttfärs enligt dig?
  • Majsan70

Köttfärs är ju just malet kött. Men hemma där vi enbart använder nötfärs så säger vi ju ta fram köttfärsen. Annars betonar jag just den färs jag pratar om.

• Lundby87

Tänkte fel. Gris är köttfärs. annars heter det nötfärs tycker jag

• Heisan

Jag vet att allt malet kött från djur är köttfärs-men jag använder det bara om nötfärs-allt annat benämner jag med namn:fläsk-, häst-, älg-färs etc...

Dec-07: 107-88,8
  • taksi

Jag säger köttfärs om nöt eller älg (för det är dom jag är vana vid) men nu säger jag det nästan bara om nöt.

• Sarapa

Köttfärs är av nötkött!

(¯`°?.¸ ღ Mamma till Elias -04, Leah -07 & bf 5/1 -09ღ ¸.?°´¯)
  • gormisen

Nöt. Annars säger jag tex älgfärs.

• lia76
    Emmmi skrev 2008-09-08 17:31:44 följande:
    Tänkte fel. Gris är köttfärs. annars heter det nötfärs tycker jag
    Fläskfärs heter det då
    Ida 080901, Stella 060923
  • Micke

köttfärs är ett samlingsnamn.

Vill man specificera så är det nötfärs, fläskfärs, blandfärs, älgfärs etc.

• Grenna

Köttfärs är malet kött för mig oavsett om det är lamm, nöt, gris eller nåt annat.

• Kazeer
    Heisan skrev 2008-09-08 17:36:00 följande:
    Jag vet att allt malet kött från djur är köttfärs-men jag använder det bara om nötfärs-allt annat benämner jag med namn:fläsk-, häst-, älg-färs etc...
    Så bra sammanfattat . Precis så resonerar jag också. Även om jag vet att lammfärs är köttfärs så skulle jag aldrig kalla lammfärs för köttfärs. Av gammal vana är köttfärs liktydigt med nötfärs.
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
Svar på tråden Vad är köttfärs enligt dig?