• Sencha

Vad är köttfärs enligt dig?

Det jag undrar är alltså: vad menar du med köttfärs? Avser du, om du säger köttfärs, malet kött av bara ett visst slag, eller är köttfärs ett samlingsnamn för alla sorters malet kött?

Son född 2004; son född 2008
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-08 17:55
    Själv använder jag det som ett samlingsnamn. Men jag förstod i en annan tråd att någon annan använde det specifikt om nötfärs.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är köttfärs enligt dig?
  • Im Fabulous

Nötfärs heter nötfärs. Sen finns fläskfärs, blandfärs osv. Köttfärs är precis vad det heter: färs av kött. Ett samlingsnamn.

• Tecken

För mig är köttfärs = malet kött.

• Skarpa

Malet kött oavsett djurslag. Om det sedan behövs, preciserar jag vilken typ av färs det handlar om.

Att ha rätt och att göra rätt är inte samma sak!
  • camas
    Heisan skrev 2008-09-08 17:36:00 följande:
    Jag vet att allt malet kött från djur är köttfärs-men jag använder det bara om nötfärs-allt annat benämner jag med namn:fläsk-, häst-, älg-färs etc...
    håller med...
  • Atamon

Jag skiljer på olika färssorter.  Köttfärs är för mig numer enbart färs av nötdjur. Fram till för ungefär tio år sedan så använde jag enbart älgfärs, och köpte aldrig nötfärs. Då var köttfärs för mig älgfärs ( och när jag var barn visste jag inte ens att man kunde köpa nötfärs på affären...)
    Numera så skiljer jag på sorterna, fläskfärs, lammfärs , blandfärs, älgfärs osv Mycket enklare än att säga färs från gris.

• Justess

Vad det rent språkligt betyder (= malet kött från djur) är något helt annat än hur jag vanligtvis brukar ordet. Här i norr finns nästan bara nötfärs, alltså betyder köttfärs nötfärs för mig. I vardagligt tal säger jag köttfärs, fläskfärs och älgfärs.

Feministmamma och fru
  • W W

Malet kött oavsett vilket djurslag

Don?t assume I?m not in to cheap meaningless sex ;)
  • ludenben

köttfärs är malet kött. Sen finns det olika former av köttfärs. Älgfärs, fläskfärs, blandfärs, nötfärs, lammfärs osv. Men det är inte en form av kött. Det trodde jag faktiskt alla visste. Vad det är för en själv är ju en sak men vad det är i verkligheten är ju nåt annat. Malet kött av valfritt djur!!!

• lövet2

Om jag säger köttfärs så menar jag nötfärs. Annars specificerar jag det som fläskfärs, älgfärs eller renfärs ...

• Freiya

malet kött av alla slag. menar jag tex nötfärs så säger jag nötfärs osv.

Svar på tråden Vad är köttfärs enligt dig?