Inlägg från: adrenalin |Visa alla inlägg
  • adrenalin

Nostalgiska barnprogram

Jag kommer ihåg ika i rutan. Det var fruktansvärt. Det gav mig mardrömmar :( jag är nte ensam om det. Samma med fuckin psyko-Mumin!! Jag grät när jag sett dom på TV!
    Hemska Tove Jansson! HUR kan man komma på nåt så fasansfullt?

Sen kommer jag ihåg Joels bitar också. Fick en hel generation att avsky människor med downs syndrom. Nu har vi lärt oss bättre, men var det verkligen så klokt att ha en förvirrad skrikande unge som barnprogram?

Sen har vi förstås "Lillstrumpan och syster yster".. Säkert en av världens mest billiga barnprogram! Det var en gubbe och två strumpor och därifrån skapade han massor av äventyr.

sen minns jag TÄppas också! Denna mespropp med sin fula plastanka som han en gång råkade spola ner i toaletten av misstag!

• adrenalin

frulan:
    Lillstrumpa och syster yster minns jag att jag gillade! och björnes magasin som är en klassiker... annars var jag nog aldrig så förtjust i tv.

Lilou:
    Joel bitar handlade om en liten pojke med downs syndrom som sprang omkring och, enligt mitt oskyldiga tycke, var helt störd i huvudet. Han vägrade göra det dagismammorna sa och fattade ingenting. Kanske var det meningen att barnprogrammet skulle öka förståelsen.. men det gick som det gick. Jag har inte träffat nån i min ålder vars förståelse programmet ökade

Ja visst är Mumin hemskt? och så dom där hemska grejerna som bodde ute i skogen och lös... nej usch! Hemska, hemska Tuve!

• adrenalin

Lilou:
    vinjetten har du säkert hört .. den går typ

"kommer du ihåg hur det var förra vintern
    kommer du ihåg hur vi bada i havet
    kommer du ihåg alla fiskar som snurrade runt?"

låten i början är helt störd. det är en gubbe som sjunger lite skojfrist och helt plötsligt börjar han sjunga i falsk falsett :/ fruktansvärt.

• adrenalin

Lilou & Kitty Shark:

Jag såg nåt på TV om barnprogrammens utveckling och ni uppväxta på 70-talet måste ha haft det fruktansvärt!! Usch vilka vedervärdiga barnprogram det fanns...

"KRAAAMAS ska ni göra! Finns det inte nån att kraaama.. kraama en kudde! eller rulla ihop en tidning och kraama! mmmmmm !!!" och allt i utsvängda manchesterjeans och stickade koftor och frisyrer som endast en biblotikarie skulle skaffa sig i dagsläget....

Jag och sambon blev förstummade. Snacka om att försöka vara pedagogiska i MYCKET hög grad!

• adrenalin

trasdockorna var okej.

jag kommer ihåg ernie and bert väldigt väl... jag älskade "hupparna" som jag kallade det. men det mest ajag såg hade vi på video.

• adrenalin

frulan:

Jag anser mig också vara okej trots att jag inte växte upp med sånna där psykologiska barnprogram Tror det är mer upp till andra saker i ens omgivning.

Fast barnprogrammen nu suger... En del är rent utav SKITSEXISTISKA! Och det är väl inte bra, direkt...

Trinity78:
    Klart man minns det.. jag hånade honom pga hans gångstil . Han lyfte ju på benen som om han gick i en trappa men han gck på vanlig mark :)

• adrenalin

Ja plus att de är extremt könsgeneraliserande ibland... Typ att killen ska slåss för att få de snygga bimbotjejerna. Den enda tjej "förloraren" får är en tjockis med brun page-frisyr... Verkligen upplyftande för barn att titta på, säkert...

Blir så irriterad när jag ser på barnprogram nu ibland alltså...

Som det där "My Little Pony"-avsnittet när dom skulle göra en "make-over" på en ponny,
    och så sjöng dom "Du ska inte äta mer! du ska bli smal!" samtidigt som dom tog bort hennes mat.

Man bara.. eh? Hörde jag rätt?

• adrenalin

Trinity78:
    Säga vad man vill om Sunset Beach, men det är nog ett bland de lämpligare programmen sm barnen kan råka se... Om jag ska va ärlig. Tycker inte alls det är farligt.

• adrenalin

Trinity:
    Men hallå.. Är det sunset beach fel? Har du sett sunset beach? Får sunset beach ett barn att tänka på självmord så är det något ANNAT som är grovt fel inom det här barnet!

• adrenalin

Trinity78
    Eh.. ja, du får ju tro och tycka vad du vill... Jag anser dock att det är alldeles för grunt att skylla en sån här sak på sunset beach... men jag tycker det var bra att du tog beslutet att inte bli lärare. Det finns betydligt värre saker som påverkar barnet än simpla såpor.

Svar på tråden Nostalgiska barnprogram