Inlägg från: strawberryicecream |Visa alla inlägg
  • strawberryicecream

14-år och sova över

Det är givetvis inte våldtäkt om båda är med på det, läs på
    War innan du uttalar dig. Killen kan dömas för sexuellt utnyttjande av minderårig om tjejen anmäler men det kommer ju uppenbarligen inte ske i det här fallet!

Du gör inte fel och du är inte oansvarig. Tvärtom; när du som förälder kan se och lita på ditt barns mognad och bedöma vad hon eller hon är redo för, DET är ansvar i mina ögon! Att bara kategorisk säga "nej" för att ungdomen inte hunnit fylla 15/18/21/vad du nu anser vara "lämpligt", det är riktigt oansvarigt enligt mig. Att inte låta ungdomar växa upp och lära sig ta ansvar själva är INTE att hjälpa dem enligt min mening.

• strawberryicecream
    War skrev 2008-09-09 21:56:02 följande:
    Eh, som sagt läs på själv:I 6 kapitlet i brottsbalken står följande:"4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.Men som sagt lär verkar ju ingen i detta fallet anmäla.
    Hade du läst lite längre så hade du även sett:

5 § Är ett brott som avses i 4 § första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre allvarligt, döms för sexuellt utnyttjande av barn till fängelse i högst fyra år. Lag (2005:90).

Vad OT vi blev nu. Han skulle inte dömas för våldtäkt och ingenting räknas som våldtäkt så länge båda parter är med på det. Som sagt.
  • strawberryicecream

Nina CC: Thank you.

Svar på tråden 14-år och sova över