• VilsenMor

14-år och sova över

Min dotter, som är 14 år snart 15 år, är tillsammans med en kille som är 18 år.
    Killen känner vi eftersom han har umgåtts med hennes äldre bröder under ett antal år.
    Mycket trevlig kille som bor hemma hos sina föräldrar och som vi förstått det är det hans första flickvän. Pga att vi känner honom har vi tillåtit dem att sova över hos varandra vilket
    vi fått mycket kritik för. Oansvariga tycker många, vad tycker ni?

• Svar på tråden 14-år och sova över
  • Längtar efter tredje

Och det räknas inte alls som våldtäkt för att hon är fjorton som nån i tråden klumpigt sade.

• lightfish

Jag anser att det är bra att ni tillåter det, allt som är förbjudet blir ju lite extra spännande. Sex kan man ju ha vid andra tillfällen än just sova över. Men som flera andra påpekat, du har diskuterat skydd vid sex med henne? Även om skolan tar upp det tycker jag att det är viktigt att man som förälder för en dialog med sitt barn om säker sex.

• War

Längtar efter tredje skrev 2008-09-09 12:23:14 följande:

Och det räknas inte alls som våldtäkt för att hon är fjorton som nån i tråden klumpigt sade.
    Jo, ligger man med nån som är under 15 så gör det faktiskt det.... titta i lagboken du.

Sen är det väl kanske inte så intressant att dra upp när pojkvännen bara är marginellt äldre.
  • Jesslan

och framför allt låt henne veta att ni finns för henne OM nåt skulle hända.

jag nickar och håller med, vågar inget annat längre
  • MammaTillNeoh

Längtar efter tredje skrev 2008-09-09 12:23:14 följande:

Det beror nog lite på hur gammal den äldre är.. Har jag hört iallafall. En bekant's kille var nära på att åka dit för våldtäckt för hon var 14 och han äldre.
  • Reyngirl

Om ni känner att ni kan lita på er dotter och att killen är en bra kille för henne så är det väl jättebra att ni ger henne chansen att visa er att ni faktiskt kan lita på henne.
    Sex kan dom ju ha oavsett om hon sover över där eller inte. Men om så är fallet så är din dotter (och henne pojkvän) förhoppningsvis välinformerad i ämnet och kommer annvända sig av skydd. Är det dessutom en kompis till hennes bröder lär han ju inte våga behandla henne hur som helst
    Har du inte pratat med henne om skydd så kanske det är läge nu!

Men oansvariga skulle jag inte kalla er. Dom som kallar er det kan ju inte kunna lita på sina barn för fem öre om det är det första dom tänker!

• strawberryicecream

Det är givetvis inte våldtäkt om båda är med på det, läs på
    War innan du uttalar dig. Killen kan dömas för sexuellt utnyttjande av minderårig om tjejen anmäler men det kommer ju uppenbarligen inte ske i det här fallet!

Du gör inte fel och du är inte oansvarig. Tvärtom; när du som förälder kan se och lita på ditt barns mognad och bedöma vad hon eller hon är redo för, DET är ansvar i mina ögon! Att bara kategorisk säga "nej" för att ungdomen inte hunnit fylla 15/18/21/vad du nu anser vara "lämpligt", det är riktigt oansvarigt enligt mig. Att inte låta ungdomar växa upp och lära sig ta ansvar själva är INTE att hjälpa dem enligt min mening.

• MammaTillNeoh
    strawberryicecream skrev 2008-09-09 12:31:25 följande:
    Det är givetvis inte våldtäkt om båda är med på det, läs på War innan du uttalar dig. Killen kan dömas för sexuellt utnyttjande av minderårig om tjejen anmäler men det kommer ju uppenbarligen inte ske i det här fallet!Du gör inte fel och du är inte oansvarig. Tvärtom; när du som förälder kan se och lita på ditt barns mognad och bedöma vad hon eller hon är redo för, DET är ansvar i mina ögon! Att bara kategorisk säga "nej" för att ungdomen inte hunnit fylla 15/18/21/vad du nu anser vara "lämpligt", det är riktigt oansvarigt enligt mig. Att inte låta ungdomar växa upp och lära sig ta ansvar själva är INTE att hjälpa dem enligt min mening.
    Åh vad bra skrivet!
    Jag håller med dig till fullo!
  • MammaTillNeoh

Man måste låta sina barn visa deras mognad och ansvar och låta dom göra misstag, annars lär dom sig aldrig!
    Uj, nu låter jag som om jag vore flerbarnsmamma med en massa tonåringa, jag som bara är 17, snart 18. Men, man har ju själv varit i den där åldern och vet själv vad som behövs för att man ska växa upp. Man måste få göra sina egna misstag och fatta sina egna beslut ibland, även fast dom inte är så kloka så lär man sig av dom! :)

• Sommarbarn 2007
    MammaTillNeoh skrev 2008-09-09 12:36:19 följande:
    Åh vad bra skrivet!Jag håller med dig till fullo!
    Ja fast varför ska man uppmuntra människor som betraktas som barn i lagens mening att leva samboliv som vuxna? Kan de inte få vara barn/tonåringar och få känna magin och spänningen med att få längta efter varandra och tråna på tonåringars vis. Varför måste man som förälder vara så tolerant mot att barnen växer upp fortare och fortare. Det är klart att det är okej någon enstaka gång - jag är inte emot att de sover ihop principiellt. Men när det blir en vana att sova hos varandra i veckorna eller varje helg så tycker jag att man går över en gräns. Som förälder ska man inte behöva försörja sina barns tonåriga partners utan att ungarna hotar med att sticka. Då har man andra problem att ta itu med.
Svar på tråden 14-år och sova över