• VilsenMor

14-år och sova över

Min dotter, som är 14 år snart 15 år, är tillsammans med en kille som är 18 år.
    Killen känner vi eftersom han har umgåtts med hennes äldre bröder under ett antal år.
    Mycket trevlig kille som bor hemma hos sina föräldrar och som vi förstått det är det hans första flickvän. Pga att vi känner honom har vi tillåtit dem att sova över hos varandra vilket
    vi fått mycket kritik för. Oansvariga tycker många, vad tycker ni?

• Svar på tråden 14-år och sova över
  • Sommarbarn 2007

Vilsna mamman - hur tänker du när du läser allas inlägg?

• kolibri

Inte alls fel. Men ha som sagt gärna ett samtal med dem (eller i alla fall dottern om det känns mer bekvämt) om sex och vad det innebär att ha det (lite om att bara göra det man själv vill osv). Att OM de vill ha sex, så måste de ta ansvar för att skydda sig av en mängd skäl. Jag tror inte att man uppmuntrar/uppmanar någon till att ha sex bara för att man tar deras sexualitet på allvar, och ser till att inga dumma saker händer.
    Jag "utnyttjade" för övrigt min första pojkvän som inte hunnit fylla 15 år, då vi hade sex första gången, jag var 16 år.

• MammaTillNeoh

Sommarbarn 2007 skrev 2008-09-09 12:40:50 följande:

Ja fast varför ska man uppmuntra människor som betraktas som barn i lagens mening att leva samboliv som vuxna? Kan de inte få vara barn/tonåringar och få känna magin och spänningen med att få längta efter varandra och tråna på tonåringars vis. Varför måste man som förälder vara så tolerant mot att barnen växer upp fortare och fortare. Det är klart att det är okej någon enstaka gång - jag är inte emot att de sover ihop principiellt. Men när det blir en vana att sova hos varandra i veckorna eller varje helg så tycker jag att man går över en gräns. Som förälder ska man inte behöva försörja sina barns tonåriga partners utan att ungarna hotar med att sticka. Då har man andra problem att ta itu med.
    Bara för att de betraktas som barn behöver inte betyda att de "är" barn i sig.. Inte i den åldern iaf. De är tonåringar och har också saker de behöver och vill ha liksom alla andra.
    Lite närhet av någon man älskar är väl aldrig fel..?
    Så länge det funkar och inte går överstyr tycker jag inte att det är något fel alls i det. Men det är vad jag tycker.
  • adams morsa

som många andra här inne så tycker jag du gör rätt... men som sagt se till att hon får ppiller eller kondomer eller liknande... ett misstag händer så lätt!
    för oss är det viktigt att alla oavsett ålder är en egen person som har en egen vilja och rätten att bestämma över sig själv.

det som verkligen är viktigt är att man både som barn och förälder har ett enormt förtroende till varandra. vi tror inte på förbud!

• Kya
    Sommarbarn 2007 skrev 2008-09-09 12:21:52 följande:
    Tycker inte att det är ok. Om de sen har sex eller inte struntar jag i men är man minderårig och bor hemma så tycker inte jag att man som föräldre ska underlätta för tonåringar att leva i "vuxenliknande" relationer. det går väl alldeles utmärkt för dem att träffas på lediga stunder och vänslas där man brukar vänslas innan man flyttar hemifrån och är vuxen.
    Varför ska tonåringar inte få simulera vuxensituationer? Det som är meningen med barn är ju att de ska få växa upp och lära sig hur det är att vara vuxen. sen innebär det ju allt, med att de lär sig diska, städa, betala räkningar, sova över hos varann, få ha förhållanden, ta ansvar över sitt eget skolarbete. alla de sakerna innebär ju att förbereda sig inför vuxenlivet.

jag tycker att man har misslyckats som förälder ifall ens barn aldrig växer upp.
    081026 - Vårt kärleksbarn är beräknat komma :)
  • VilsenMor

Glömde nämna att många (lärare, andra föräldrar) alltid upplevt min dotter som väldigt mogen för sin ålder. Hon har också väldigt mycket skinn på näsan, skulle aldrig göra något som hon inte vill. Vi har också pratat med henne om sex, skydd och att hon trots allt bara är 14 år. Eftersom hon har pojkvän vill hon inte heller vara ute på helgerna som många av hennes kompisar är. Vad kan hända då? Man kan inte bara förbjuda allting. Vi litar på henne.

• abnocto

Litar ni på henne och har pratat med henne så tycker jag att det är helt okej om de varit tillsammans ett tag. Jag skulle nog inte tillåtet det första veckan dottern kom och sa att hon hade en pojkvän. Men här känns det även tryggt att ni känner killen.

• War

Eh, som sagt läs på själv:

I 6 kapitlet i brottsbalken står följande:
    "4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.

Men som sagt lär verkar ju ingen i detta fallet anmäla.

strawberryicecream skrev 2008-09-09 12:31:25 följande:
    Det är givetvis inte våldtäkt om båda är med på det, läs på War innan du uttalar dig. Killen kan dömas för sexuellt utnyttjande av minderårig om tjejen anmäler men det kommer ju uppenbarligen inte ske i det här fallet!Du gör inte fel och du är inte oansvarig. Tvärtom; när du som förälder kan se och lita på ditt barns mognad och bedöma vad hon eller hon är redo för, DET är ansvar i mina ögon! Att bara kategorisk säga "nej" för att ungdomen inte hunnit fylla 15/18/21/vad du nu anser vara "lämpligt", det är riktigt oansvarigt enligt mig. Att inte låta ungdomar växa upp och lära sig ta ansvar själva är INTE att hjälpa dem enligt min mening.
  • MikaelaEriksson

det dom kan göra på natten kan dom göra på dagen också!

• War
    MikaelaEriksson skrev 2008-09-09 21:57:01 följande:
    det dom kan göra på natten kan dom göra på dagen också!
    Precis, men i mitt tycke räcker det med att ungarna sover hos varann på helgerna.

Man behöver inte sova borta mitt i veckan när man är 14-15.
Svar på tråden 14-år och sova över