• kladdkakan

Anställningsintervju på tors!! Hjälp :)

Hej! :) Jag har en anställningsintervju på torsdag morgon och jag är så laddad och nervös :) Det är för en herrklädesbutik, vad ska jag tänka på och kan jag förbereda mig på något sätt?
    Jag vill ju även se bra ut, så jag tänkte ha svarta smala jeans, svarta pumps och en vit och grå randig skjortklänning. Vad tror ni om det? Och diskret smink och plattat hår?

• Svar på tråden Anställningsintervju på tors!! Hjälp :)
  • Magda73

Hej kladdkakan! Jag vet ingenting om klädkoder och frisyrer på anställningsintervjuer men jag kan tipsa om annat:

Kom i tid, inte för lång tid före men absolut inte sent.
    Ha papper i ordning, dvs betyg/intyg/referenser (och glöm inte att fråga referenserna först)
    Förbered dig på frågor som: dina bra- och dåliga sidor, hur andra ser på dig, hur du hanterar stress, om du är bra på att arbeta ensam eller i grupp, vad du gör om fem år och varför du skulle vara lämpad för jobbet.
    Ta gärna tid på dig att svara, dvs tänk några sekunder innan så att du inte verkar "pladdrig" och att det blir ogenomtänkt. Inte att du ska sitta i minuter men våga ha en kort "tankepaus" innan du svarar.
    Försök att behålla lugnet och uppträda coolt utan att för den sakens skull vara arrogant.
    Fråga gärna egna frågor; om företaget, arbetsvillkor etc för att visa att du är intresserad.
    Läs gärna på om företaget/klädbutiken på nätet innan så vet du vad du ska fråga.

Lycka till!

• Soul

Själv hade jag aldrig gått på en anställningsintervju i jeans, men jag är inte så insatt i din branch. Antar att du har varit i butiken och kollat in vad de har för stil? Viktigt att du känner dig bekväm samtidigt som det ska passa in.

Sen har vi ju det klassiska. Tänk igenom vad som kan komma för frågor. Det finns massor på webben med exempel. Var lugn och tänk efter innan du svarar. Se intervjuaren i ögonen och prata inte för tyst. Le mycket, men var seriös och inte alltför privat.

Läs på i förväg och tänk ut frågor du ska ställa. Lyssna och visa intresse.

Peppa dig själv i förväg. Du är duktig, du skulle vara en stor tillgång och du skulle passa perfekt för det här jobbet. Lyft fram dina starka sidor och tänk ut i förväg vad du skulle kunna ge den här butiken och varför de ska anställa just dig. Tro på dig själv.

Lycka till!

• Lundby87

Tycker det låter jätte bra.
    Kolla vilka märken dem har så du kan lite av deras sortiment

• Snarkofagen

Ditt klädval låter helt perfekt, tycker jag.

Du har fått en massa bra tips ovan och jag har inget mer att säga än "kör hårt"!

• kladdkakan

Tack för alla tips och för era lyckönskningar :) Jag är så laddad och nervös nu såhär dagen innan! Mina referenser och personligt brev fick dom när jag sökte, och då sa hon att dom inte behövde betyg så jag tänker att jag inte behöver ha med det alls?
    Jag låg inatt och funderade ut saker jag är bra och dålig på, och på den dåliga sidan bär jag nog på ett dåligt självförtroende ibland, men det är något som jag jobbar på. Kan man säga "dåligt självförtroende" som dålig egenskap eller är det dumt?

• Snarkofagen

Jättebra att du är medveten om dina "dåliga" sidor men uttryck dem inte som just dåliga. För det är ju egentligen ganska individuellt vad vi anser vara "dåligt". Och att säga just "dåligt självförtroende" tycker jag blir lite för personligt.

Kan du försöka vinkla det i stället och applicera i en situation? Typ i stället för att säga "Jag vågar inte gå fram till en kund för jag är rädd för att de ska skratta åt mig" kanske du kan säga "Ibland kan jag bli osäker på vad jag ska säga till en kund när jag kommer fram MEN jag arbetar på det" - förstår du hur jag menar? Skitdåligt förslag kanske men hoppas du fattar.

Har du förresten meddelat dina referenser att de kan bli kontaktade av butiken inom en snar framtid? Förbered gärna referenserna på vad det är för företag, då har de lättare att bilda sig en uppfattning om hur du skulle kunna funka där.

Lycka till!!!

• danitra

Läs på om företaget och deras profil. På så sätt kan du på ett bra sätt anpassa dina svar (utan att ljuga eller hitta på såklart) så att dom låter extra positiva.

Tänk gärna ut några frågor till dom också, om hur dom ser på butiken, kunderna och kollegor.

Annars instämmer jag med föregående inlägg. Stressa inte, ta din tid inför svaren, osv.

• kladdkakan

Okej jag förstår hur ni tänker. En annan dålig egenskap jag har är att jag på senaste gått och blivit pedant... haha och lite kontrollbehov har jag också fått. Kanske Pedant är en "Bra" dålig sida att lägga fram? Man vill ju ha fint och snyggt i butiken? :)

• kladdkakan

Jag har försökt läsa på om själva företaget men jag fick inga direkta idéer av det, den medarbetare som dom söker på sidan till butikerna norden runt är redan Jag, jag stämmer in perfekt i den mallen så jag ska nog bara vara mig själv och kan inte lägga fram något av mig själv på ett annorlunda och mer anpassat sätt. :)

• Snarkofagen

Absolut! "Jag trivs när det är fint omkring mig" är väl en jättebra egenskap när man söker jobb i en herrklädesbutik!

kladdkakan skrev 2008-09-10 14:48:41 följande:
    Okej jag förstår hur ni tänker. En annan dålig egenskap jag har är att jag på senaste gått och blivit pedant... haha och lite kontrollbehov har jag också fått. Kanske Pedant är en "Bra" dålig sida att lägga fram? Man vill ju ha fint och snyggt i butiken? :)
Svar på tråden Anställningsintervju på tors!! Hjälp :)