• Hallon4

Kliar i hårbotten

Just nu kliar det i min hårbotten så att jag håller på att bli galen!
    Jag kollade med luskam och lät min man och en vän kolla med. Men de kan inte hitta nåt.
    Köpte schampo och hårkur på apoteket mot torr hårbotten men det hjälper inte. Möjligtvis en liten aning.
    Jag märker även att min kropp är lite torr men där hjälper det att smörja in sig.
    Men vad ska jag göra? Finns det något bra schampo som fungerar?

• Svar på tråden Kliar i hårbotten
  • smaragden

det finns schampo utam kemikalier..urtekram det märket finns med tee trea oil som är just mo torr o irreterad hårbotten...

• RebeckaL

Jag hade oxå kliande hårbotten, speciellt vid fuktig väder eller om jag hoppat över nån dag att tvätta håret, olidligt! En hudläkare fastslog att det var seborrhea dermatitis (seborre/mjällsvamp). Hon sa även att lång många fler än vad som vet om det själva lider av detta. Det kan lätt misstas för mjäll eller torr hårbotten eller psoriasis osv. Det som hjälpte mej väldigt bra var att börja med organiskt schampoo och göra inpackningar med jojobaolja. Dom här grejjerna hjälpte tyvärr bara medans man höll på med dom, kliandet återvände alltid om man fuskade. (Men efter min minikur på Roaccutan förra året försvann kliandet helt!)

• Neaa

Mjällschampo!!! Jag hade vansinnig klåda i hårbotten under flera års tid men inte en enda lite mjällflinga. När jag började med vanligt mjällschampo så försvann det direkt!

• t h o w e
    RebeckaL skrev 2008-09-10 12:41:48 följande:
    Jag hade oxå kliande hårbotten, speciellt vid fuktig väder eller om jag hoppat över nån dag att tvätta håret, olidligt! En hudläkare fastslog att det var seborrhea dermatitis (seborre/mjällsvamp). Hon sa även att lång många fler än vad som vet om det själva lider av detta. Det kan lätt misstas för mjäll eller torr hårbotten eller psoriasis osv. Det som hjälpte mej väldigt bra var att börja med organiskt schampoo och göra inpackningar med jojobaolja. Dom här grejjerna hjälpte tyvärr bara medans man höll på med dom, kliandet återvände alltid om man fuskade. (Men efter min minikur på Roaccutan förra året försvann kliandet helt!)
    okej. har du även problem med dina öron? Eksem och sånt i hörselgångarna och så?
  • mimmi 1

det finns en liten vit flaska, med röd kork, och röd text, på apoteket, droppar som man gnider in i torr o kliande hårbotten. den är verkligen kanonbra. det syns inte sedan, och torkar lika fort som vanligt vatten. man blir varken fet eller glansig i håret. används efter varje tvätt.

är det inte mjäll man har, så hjälper ju inte mjällschampo.

Jag gick iväg och kollade i badrummet... "återfuktande hårbottengel" heter den.

• Forget Me Not
    t h o w e skrev 2008-09-10 12:53:29 följande:
    okej. har du även problem med dina öron? Eksem och sånt i hörselgångarna och så?
    det har jag! men jag fick medel mot detta igår, örondroppar, och kortisonkräm för ansiktet och fungoral till hårbotten Glad
  • Solskensmor

Jag hade också så tidigare, det var som "flagor" i hårbotten som jag trodde var mjäll. Visade sig att min hårbotten var torr, vilket blev värre av att jag dessutom använde mjällshampo. Min frisör tyckte att jag skulle pröva ett återfuktande och lugnande shampo som heter Neccin, och efter att jag har använt det ett par- tre dagar så var det bra. Nu behöver jag bara underhållsbehandla med det shampot en gång i veckan så håller det sig. Fråga din frisör, de kanske kan ta hem det till dig så du får pröva.

• t h o w e
    Forget Me Not skrev 2008-09-10 14:34:34 följande:
    det har jag! men jag fick medel mot detta igår, örondroppar, och kortisonkräm för ansiktet och fungoral till hårbotten
    okej, jag har fått både droppar, salvor till öronen och sen fungoral till håret, men det hjälper inte för mig. =/
  • Forget Me Not
    t h o w e skrev 2008-09-10 14:43:09 följande:
    okej, jag har fått både droppar, salvor till öronen och sen fungoral till håret, men det hjälper inte för mig. =/
    fastd et skulle ta mååånga veckor innan det blev bra tydligen sen fick jag staaarkt flytande kortison till hårbotten då försvann det direkt.
  • t h o w e
    Forget Me Not skrev 2008-09-10 14:49:01 följande:
    fastd et skulle ta mååånga veckor innan det blev bra tydligen sen fick jag staaarkt flytande kortison till hårbotten då försvann det direkt.
    ja, asså det var säkert 3 månader sedan jag fick det utskrivet.
  • Forget Me Not
    t h o w e skrev 2008-09-10 14:50:28 följande:
    ja, asså det var säkert 3 månader sedan jag fick det utskrivet.
    använder du fungoralen varje dag och låter det sitta  minst 5 minuter=
  • t h o w e
    Forget Me Not skrev 2008-09-10 14:51:17 följande:
    använder du fungoralen varje dag och låter det sitta  minst 5 minuter=
    nu har jag iofs inte använt den på säkert en månad, men jag ska nog börja med den igen redan ikväll!
  • RebeckaL
    Svar på #14
    Ja det hade jag. Fick jämt flager och gult i (och bakom!) öronen som kliade med. Hade även seborre i panna och vid sidan av näsan, bara flager där dock ej kliande. Haft i minst 10 år och testat allt mot det! Roa var för mej en gudagåva, hade ingen aning om hur skönt det var att ha 'normal' hårbotten mm. Tom mitt hå har böjat återhämta sej och bli tjockare nu när inflammationen/seborren(kliet) i hårbotten försvunnit. Och jag som trodde jag blivit tunnhåig pga ålder, så var det seborren som var boven hela tiden.
  • t h o w e
    RebeckaL skrev 2008-09-11 14:09:39 följande:
    Svar på #14Ja det hade jag. Fick jämt flager och gult i (och bakom!) öronen som kliade med. Hade även seborre i panna och vid sidan av näsan, bara flager där dock ej kliande. Haft i minst 10 år och testat allt mot det! Roa var för mej en gudagåva, hade ingen aning om hur skönt det var att ha 'normal' hårbotten mm. Tom mitt hå har böjat återhämta sej och bli tjockare nu när inflammationen/seborren(kliet) i hårbotten försvunnit. Och jag som trodde jag blivit tunnhåig pga ålder, så var det seborren som var boven hela tiden.
    Vart kan man få tag på det där roa då?
  • drea

Använd apotekets hårbottengel, riktigt bra faktiskt! Räcker inte det kan man köpa Fungoral på apoteket och använda (trots att man inte har mjäll).

• Forget Me Not
    drea skrev 2008-09-11 14:48:37 följande:
    Använd apotekets hårbottengel, riktigt bra faktiskt! Räcker inte det kan man köpa Fungoral på apoteket och använda (trots att man inte har mjäll).
    fungoral är mot svamp. Inte mot mjäll.
Svar på tråden Kliar i hårbotten