• isisisis

Kan du poppa pocorn?

själv? eller köper du micropop?

(det är ju betydligt mer fett i micropop)

• Svar på tråden Kan du poppa pocorn?
  • FruStolpe
    krakel skrev 2008-09-10 13:20:01 följande:
    MEN BERÄTTA då hur ni gör kvinnor!!! sitt inte bara och suktas Va för kastrull stor litensmör eller olja??eller bådalägga i poppcorenen varmt elelr kallt??BERÄTTA ALLT NUUUUUUUU!!! hehe
    Olja, helt vanlig kastrull.. Men det står ju på förpackningen precis hur man ska göra.
  • humma
    Callistrate skrev 2008-09-10 13:21:28 följande:
    Jo, jag kan... Viktigt vilken sort man köper dock. Bonnie Lee tycker jag är bäst!
    Håller helt med!!!
    Poppar i olja, stoooor kastrull, tre provpopcorn och när de poppat är det bara att bottenfylla och sedan skaka med jämna mellanrum.
    Mmmmmmmm!
  • blipblop

Hur stor skilland är det egentligen på micropop och vanliga i fett och sådant?

Alltså, kastrullpop kräver en del, iallafall om jag ska lyckas.

ALUMINIUMKASTRULL är ett måste. Med lock.

Sedan smör eller olja i botten, så det täcker. Hetta upp och i med popcornen. Vid första poppet, sänk värmen eller stäng av helt berende på vilka spisplattor man har.
    Alternativt ta bort kastrullen.

• isisisis

Hihi!

Jag brukar ta en STOR kastrull.

Först värmer jag upp olja en stund,sen tar jag en klick smör.

Sedan häller jag på popcorn så det täcker botten ordentligt med lite råge...

Jag stänger sedan av plattan när det börjat poppa ordentligt och låter det sedan poppa färdigt.

På så vis blir de sällan brända,när jag stängt av plattan så är jag kvar i köket så jag hör när det avtar...så det inte blir bränt i botten.

Hellre några opoppade än att få alla förstörda av bränd smak.

Oljan gör att det blir riktigt hett,då blir de stora,och smöret är för smakens skull.

Saltar gör man ju efter smak

• skånskan76

Japp klarar av att poppa på spisen och micron gör det helst på spisen då jag tycker att det är godare

• krakel

mmmm vill ha NUUUUU kan det bero på att jag är gravid hehe men sitter hemma med sjuk dotter och kommer inte till affären just nu grrr

• Vasen

Oja. Men jag bränner nästan alltid micropopcorn. Lättare på spisen.

• isisisis

Om man poppar själv kan man ju välja en bra olja och ett bra smör.

Det som finns i micropoppåsarna är säkert transfetter,för de är billigast!

Micropop är nästan lika fett som chips medans hemmapoppade ligger ungefär på hälften i fettmängd.

• blipblop

Fan vad sugen jag blev nu. Jag har ingen bra kastrull :(

• Callistrate

Olja på botten av kastrullen, medelstor med tjock botten. I med popcorn så att botten är nästan täckt. (inget berg med popcorn alltså, utan ett tunt lager väl inoljat... brukar skaka runt kastrullen lite) Sätter på spisen på full effekt, sänker lite när det börjar poppa... När "poppen" börjar bli glesna stänger jag av helt, skakar kastrullen och låter den stå på efetrvärmen tills det slutat poppa. Inte för länge, då bränns det!!!

Häll upp i skål och salta. Klart!

• Tezzan

Ja jag kan poppa på spisen. Gör det eftersom det är godare än micro popcoen.

• Frontline

Vart sugen på lite popcorn ikväll ska fasen köra en kastrull...
    Förr brukade jag köra med olja och om man vill kan man ju pressa i lite vitlök ett tag innan så oljan tar smak då får man vitlökspopcorn går även bra att ha i lite andra kryddor jag brukar gilla att ha på salt och vitpeppar...

• fairyfloss

Frontline skrev 2008-09-10 14:15:09 följande:

Vart sugen på lite popcorn ikväll ska fasen köra en kastrull...Förr brukade jag köra med olja och om man vill kan man ju pressa i lite vitlök ett tag innan så oljan tar smak då får man vitlökspopcorn går även bra att ha i lite andra kryddor jag brukar gilla att ha på salt och vitpeppar...
    Åh vad gott det måste jag prova!

Poppar förresten alltid i kastull, micropop är ju äckligt!
  • Liten måne

efter snabb skumläsning så ser jag att jag har en annan teknik. Vet inte hur det blir för er andra men det är sällan mer än 1-3 opoppade och aldrig några brända.

Häller på olja i en medelstor kastrull, tar tre kärnor och lägger i oljan ska täcka ungefär halva kärnan. Lägger på locket och väntar på att dom poppar. Sedan häller jag på 1dl popcorn. skakar så att det kommer olja på alla. låter dom poppa tills det börjar sakta av, då tar jag o vänder kastrullen upp och ned ett par gånger (för att dom inte ska ligga o bränna på botten och för att kärnorna ska ramla ned).

Så måste man ju så klart använda bra kärnor från en vakumförpackad påse. Själv använder jag alltid dom amerikanska dom blir bäst (har tappat namnet nu)

Svar på tråden Kan du poppa pocorn?