• Knott

Smink smink smink vi fortsätter!

V hjärtar J skrev 2008-11-09 22:28:06 följande:

gillar när det är snabbt och enkelt , inte typ tresteg osv.
    Dr Hauschka förespråkar ett koncept som går ut på fettfri nattvård, vilket gör att man behöver ännu mindre produkter vilket jag gillar skarpt.

Morgon: rengöringsmjölk, ansiktsvatten (sprayas bara på, sjunker in i huden), smörj.
    Kväll: rengöringsmjölk, ansiktsvatten, inget smörj!

Jag var skeptisk till en början eftersom man alltid fått höra att man ska ha kraftigare crème nattetid då huden vilar, men Dr Hauschka menar tvärtom (jämför med kroppen, vi äter på dagen och "fastar" på natten då kroppen själv jobbar). Tanken är att stimulera hudens egna återuppbyggande och renande processer. Eftersom jag själv har torr hy trodde jag att hyn skulle bli stram och så om jag inte "fick" smörja på kvällen, men efter förvånansvärt kort tid hade min hy ställt om sig och mår nu jättebra och är betydligt mer "självåterfuktande".

Dr Hauschka kan du köpa i hälsokosten eller på www.bodystore.com (billigare). Man kan köpa små provförpackningar som räcker 1-2 veckor så att man får känna på hur det känns. Jag har även skrivit en del om det i min blogg:

makeupoholic.blogspot.com
  • Knott

Wiiii! Idag kom min Book of Shadows på posten, SHIT vilken snabb leverans, jag beställde ju i torsdags kväll! Det kliar i fingrarna efter att prova.

Fridapida: Absinth ser sååå snygg ut på dig!

Måla längs vattenlinjen: jag trivs verkligen inte i det!! Jag kan göra det ibland bara för att jag tycker att det t ex passar till en sotning, men jag trivs inte i det alls. Sen blir det ju inte bättre av att allt sitter i inre ögonvrån i en kletig klump efter ett tag. Jag har _extremt_ känsliga ögon som börjar rinna bara jag får minsta smula i ögonen, så jag är inte så pigg på att experimentera med att måla t ex ögonskugga med fuktad pensel eller fixera kajal med vanlig skugga för det är så stor risk att jag måste tvätta bort allt och gå helt rödgråten en heldag istället så jag låter hellre bli helt.

• Knott
    Fridapida skrev 2008-11-10 20:34:44 följande:
    Så blir man glad. Jag beställde måndag kväll och fick min på torsdag. Nu ser jag fram emot att se dina kombinationer. Har du hunnit titta något på skuggorna? Vad tycker du?
    He he, min 3½-åring blev lyrisk när jag öppnade locket och de tredimensionella figurerna poppade fram, så jag fick gömma undan den. Nu sover båda barnen och jag har kikat lite men ännu inte testat. Det känns nästan heligt, jag vill inte förstöra den genom att sätta penslarna i skuggorna Men jag vet inte riktigt vart jag ska börja faktiskt, det är så många fina färger!!
  • Knott
    Charlita skrev 2008-11-10 20:58:45 följande:
    Hej sötisar :) Jätte fina sminkningar ni lägger upp alltid lika kul o inspererande att kika in på era bilder ! Jo jag undrar om det är nån som vet om primer? Asså det man lägger innan fooundationen eller pudret. Nån som vet någon bra sådan och till inte allt för dyrt pris?
    Jag använder själv inte primer till ansiktet men med tanke på hur nöjd jag är med Lumenes ögonmakeubas så skulle jag börja med att testa deras ansiktsprimer, för de har en sådan också.

Efter tips här grundar jag istället med lite finishing powder _innan_ jag lägger foundation (mineralpuderfoundation). Ibland, om jag ska vara extra fin, tar jag mitt "askungenserum" Idealist från Estée Lauder efter fuktkräm, innan foundation, för slät, jämn och porfri hy.
  • Knott
    Charlita skrev 2008-11-10 21:18:56 följande:
    Ja jag använder Loreals True Match Foundation som funkat super duper bra och jag var jätte nöjd. Använt i ca snart 2 månader nu men varför reagerar min hud nu? Sant alla är olika men jag blir så ledsen jag ser hemsk ut. Ska till acsess i mån o kolla vad det kan vara
    Det tar ofta ett tag innan en allergisk reaktion blommar ut ordentligt, det måste hinna bildas tillräckligt med antikroppar för att reaktionen kan uppstå. Gör ett uppehåll från L'Oréals mineralpuderfoundation och se om du märker en tillbakagång efter 1-2 veckor. Använd ingen annan foundation alls under tiden!
  • Knott
    Charlita skrev 2008-11-10 21:26:09 följande:
    Knott Tack! Jag envisades med att sminka mig lite igår ändå men jag vaknade upp som ett svullen tomat ansikte helt prickig haha och läpparna ser ut som jag har sprutat in massa skit i. Men idag har jag inte sminkat mig och kommer inte göra det på några dagar då. Attans! jag var så nöjd med den ju.. Har ni några förslag på andra bra ? Förutom i.ds då som verkar vara jätte bra ( den är alldelles för dyr för mig som är student.. )
    www.everydayminerals.com.

100% ren mineralmakeup (L'Oréal är 95% mineraler). Men det KAN ju faktiskt vara så att du inte tål just mineralmakeup, även om det för det flesta fungerar utmärkt.
  • Knott
    Charlita skrev 2008-11-10 21:35:09 följande:
    Knott Tack för informationen ! Aj då ja jag kanske har anlag till överkänslig hy mina syskon har ju det.
    Ja det är ju inte otroligt. Du får prova dig fram försiktigt. Jag själv har också känslig hy och fick något som heter Perioral Dermatit för ungefär ett år sedan. Jag har skrivit om det i min blogg (makeupoholic.blogspot.com/2008/11/frga-makeupoholic-perioral-dermatit.html) efter att ha fått frågor om det; hudvårdsprodukter och makeup är två viktiga pusselbitar när det gäller hur jag blev av med det.
  • Knott

Charlita: Nivea brukar sällan medföra något bra för huden, tyvärr. Låter hårt, men allvarligt, det är INTE bra grejor att smörja sig med.

• Knott

Är det "reflects glitter..." ni menar, från MAC? Jag har fått med sådana prover några gånger när jag beställt samples från TBN men jag kommer verkligen inte överens med dem!

Idag testar jag Book of Shadows. En läsare önskade en rosa kombo, så det blev det. Fast den känns mer "mauve" på än rosa, men men: makeupoholic.blogspot.com/2008/11/rosa-kombo-frn-book-of-shadows.html

• Knott

Urk, jag håller på att packa inför en konferensresa till Island med jobbet torsdag - söndag. Kläderna börjar jag få koll på, men smink och sånt... usch, jag vill liksom ta med mig allt, vill inte välja ut redan nu vad jag ska använda! Jag tycker alltid att det är skitsvårt att packa just ögonskuggorna! Funderar på om jag ska vara wild & crazy och bara ta med Book of Shadows för att riktigt frossa i den hela helgen, men jag tror inte att jag kommer att klara packningen utan att slänga ner lite annat också, man vet ju aldrig vad man kommer att känna för...

Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!