• Linny

Smink smink smink vi fortsätter!

Tullemi skrev 2008-11-19 20:17:07 följande:
    Linny: Kan du rekomendera ett märke? Jag är totalt okunnig .
    Jag använder Laura Mercier och tycker det är helt otroligt. Det har fått bäst i test jämfört med flera ledande märken (bland annat Id osv). MEN, jag tror det kan vara bra att prova sig fram lite för att se om man ens gillar grejen med mineralsmink.

Du kan tex. prova att skicka efter ett testkit från Everydayminerals.com. De har gratis samplekits där du får välja tre färger foundation, en concealer och en rouge. Du betalar bara frakten på ca fyrtio kronor.. De har också de bästa kabukis (borstar du behöver till mineralsmink) på marknaden för en spottstyver!

Om du sedan gillar mineralsminkgrejen så kan jag verkligen rekommendera dig att prova Laura Mercier. Bor du dessutom där du kan gå och prova ut LM så kan du ju börja med det direkt om du vill..
  • Linny
    Tullemi skrev 2008-11-19 20:41:23 följande:
    Linny: Jag bor i GBG. Då kanske det blir NK i så fall? Och det får väl bli en julklapp till mig själv, har sett att det kostar en del . Men det får det ju vara värt om det blir hyggligt resultat (har storporig hy).
    Prova ut där och skicka sedan efter från www.strawberrynet.com. Stor skillnad i pris. Det är fraktfritt och ifall det skulle hamna hos tullen så ersätter de tullens avgift och postens!!
  • Linny
    Fridapida skrev 2008-11-20 16:47:02 följande:
    Deras tainted MV? Heter den inte så? Jag är iofs motståndare till att försöka ge ansiktet färg genom att ha en mörkare bas... Jag tycker att det blir mkt bättre resultat om man använder en bronzer för att få en mer "solbrun" look. Pudret, dvs MVn har man i hela ansiktet och man vill ju vara så ljus som möjligt på vissa ställen som t.ex. på överläppen och under ögonen.
    Håller med. Om man försöker göra sig mycket brunare med smink så kanske det "skavs" av lite under dagen och då ser det riktigt illa ut. Bättre att ha smink i samma färg som man själv har och så borsta på lite bronzer på kinderna för lite mer färg..
  • Linny
    Fridapida skrev 2008-11-20 17:17:16 följande:
    Alltså... det är ju olika vad man tycker är snyggt. Jag tycker att det ser illa ut när man har en foundation eller puder som gör att man får en mörkare ton i ansiktet än vad man egentligen har. Brun utan sol är kanske bättre men jag vet inte... Varför inte vara som du är? Persnligen tycker jag att man är finare om man är ljus i ansiktet om man är (som jag) en blekfis. Det är bättre att ha en ljus bas och lägga bronzer för att få liv i ansiktet. Skulle jag vilja få lite mer färg i ansiktet hade jag faktiskt hellre solat solarium (jag vet... inte bra). Men jag skulle inte sola mig brun utan bara sola väldigt sällan med spf i ansiktet. BUS kan nämligen lägga sig i porerna och det är inte vackert.Jag kanske är helt fel ute men jag tycker att man ska ha den hudtonen man är född med... En naturlig bränna är alltid vacker men jag gillar inte solariebränna eller BUS-bränna. Men det är MIN åsikt. Tycker du annorlunda så ska du naturligtvis gå efter det. Smaken är som baken... Fråga till ALLA: Brun eller blek? Är jag ute och cyklar?
    Jag tycker ju att jag är finare när jag har färg; men bara om det är naturlig färg. Kan enstaka gånger dock prova BUS, men inte i längden. Tycker som sagt det ser väldigt illa ut när någon är väldigt brun i ansiktet men blek på hals/urringning/armar och händer. Händerna har man ju ofta uppe vid ansiktet och då blir det så uppenbart att det inte är ens naturliga färg man har i ansiktet. Makeupartister säger ju också alltid att man ska ha foundation som går ton i ton med ens egna färg..
  • Linny
    Kianas Mami skrev 2008-11-20 17:41:18 följande:
    Oki men jag är överdrivet, blek. Alla komenterar det. Jag har hittat en jätte bra brun utan sol som min hudterapeft rekomenderar som inte lägger sig i porerna...Det är Hyronemus egna märke. Har ID någon bornzer? Hur blir resultatet om man har veil+fondationen + bronzer? och i vilken ordning ska man lägga dom isf?
    Men det kanske är för att du är blek i hela ansiktet? Då kan man ju se glåmigt blek ut. Riktigt ljus hy är vackert, speciellt om man har lite rosiga kinder. Förmodligen skulle Nars Orgasm (rouge) vara fint till din ljusa hy.

Annars kan du förstås lägga veil/foundation/veil och till sist bronzer (eller rouge eller båda..)
  • Linny
    Imperialiss skrev 2008-11-20 17:52:37 följande:
    Förresten, måste fråga er som vet. Jag har precis upptäckt vilken enorm skillnad det blir när man använder kabukis och andra lite dyrare borstar, än de billigare som jag haft förut. Helt otroligt!Har hittat ett prisvärt set med borstar nu som ser helt okej ut, men då står det att det är sobelhår och grävlingshår.Hur står sig såna borstar mot kabukiborstar? Använder enbart mineralsmink och då borstarna liksom är halva grejen så frågar jag er innan jag slår till :)ursäkta min dubbelpostning.
    Till mineralfoundation ska man ju ha kabuki och inga vanliga puderborstar. Så där är ju verkligen kabukin nödvändig. Kvaliteten på borstarna är viktiga, men konstigt nog har vi här i tråden enats om (uppfattar jag i alla fall) att den absoluta vinnaren i kvalitet är Everyday minerals olika kabukis (flat top och long handled kabuki). Dessutom är de löjligt billiga (ca 70 kronor). Slår lätt dyra borstar som Id osv..
  • Linny
    trolltyg skrev 2008-11-20 12:42:26 följande:
    Dagens make ligger i galleriet, det blev mörk blått och rosa idag, känns lite som jag har blåöga men jag är nog mest ovan med blått.
    Fint, kul att du vågar prova lite mer färger också
    Imperialiss skrev 2008-11-20 17:44:44 följande:
    Jag är jätteblek och har alltid avundats dom som ser sådär bruna och fräsha ut, men har insett att det blir sååå mycket finare att använda en foundation i min egen färg och sen svepa en guldig skimrande bronzer (Hittade en perfekt på everydayminerals) över hela ansiktet för att avsluta med ett lätt rosa rouge på kinderna och liiiite lite ovanför ögonbrynen och hakan.Visst, jag ser fortfarande blek ut, men så mycket fräschare än om jag hade använt en mörk foundation. Det ser bara påmålat och flammigt ut. Speciellt efter några timmar.Men det är som sagt bara min erfarenhet :)Och förresten, även om jag nästan aldrig skriver här så är jag inne varje dag och läser. Ni är såå himla duktiga allihopa. Era sminkningar är jättefina verkligen!Ni fick mig att testa rosa ögonskugga, och det blev faktiskt bättre än vad jag trodde. Tack för all inspiration!
    Vad roligt att du börjar skriva också Kul att du inspireras. Det gör jag också! När jag började hänga här använde jag typ fyra nyanser av brunt
  • Linny

Hihi, jag älskar denna sida. Utan den skulle jag spara alldeles för mycket och så kan vi ju inte ha det Skämt åsido, men jag köper mycket mindre kläder och andra prylar nu när jag är gravid så..

• Linny
    Imperialiss skrev 2008-11-21 15:55:20 följande:
    Jag tycker EM´s concealer funkar okej till finnar och utslag, men blir katastrof att täcka mörka ringar med! Spelar ingen roll hur lite jag tar, den lägger sej ändå i linjerna och man ser ut som en skrynkeltant! Dvs, mer än vanligt :PJag tar istället en guldigare och varmare foundation och använder under ögonen, det täcker det blå bra och lägger sig inte som en kaka.
    Ja, mineralconcealer funkar inte alls på mig faktiskt. Ser rynkigare ut. Så jag använder cliniques All about eyes concealer i färg 01. Toppen!
  • Linny
    Tullemi skrev 2008-11-21 16:28:26 följande:
    Idag var jag på Hagabadet och vaxade benen. Tjejen som vaxade var även hudterapeut och visade ID´s foundation på mig. Jag blev helt såld och köpte en burk och kabuki på stört . Fast nu läser jag att vissa i tråden inte rekomenderar deras kabuki...jaja, den får duga till mig. Jag har en amatörfråga: använder man bronzer och rouge på samma sätt? Jag har aldrig använt bronzer men skulle nog behöva det (grymt blek).
    Ah, synd att du köpte kabukin. Den är ju grymt mycket dyrare, och tyvärr lite sämre än tex EM. Men förhoppningsvis blir du ju nöjd ändå.

Jag lägger bronzer på undersidan av kindbenet, som ett v med den breda delen mot hårfästet på kinden och den smala delen mot munnen.. Sedan borstar jag försiktigt in det så det inte syns någon övergång och borstar borstar ur det sista under käklinjen *haha så svårt att förklara* Rouget lägger jag ovanför bronzern, bara på den "köttiga" delen av kinden och så jobbar jag ihop det. Ska inte synas någon övergång..

Äh man fattar ju noll av min förklaring..
Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!