• fam kaos

Det här med fördommar kring olika klädmärken, är dyrast alltid bäst?

Av ren nyfikenhet kan det vara intressant att höra lite hur ni ser på det här med olika märken på barnkläder, det finns ju så många att välja mellan.
    Köper du alltid/oftast från lite dyrare märken som Molo, PoP, Katvig om du har råd eller köper du det du tycker om, oavsett märke? Handen på hjärtat, hur gör du egentligen?
    Ser du ner på de föräldrar vars barn har de lite mer vanliga märkena, eller tänker du inte så mycket på vad andras barn har för kläder på sig?
    Har DU fördommar kring något särskilt klädmärke, vilket och vad isåfall? Har ett plagg från ett dyrare märke alltid bättre kvalite?

Försök hålla tonen i tråden saklig även om det är ett laddad ämne.

• Svar på tråden Det här med fördommar kring olika klädmärken, är dyrast alltid bäst?
  • danitra

Jag köper nästan aldrig kläder till sonen, det var nog över ett halvår sedan sist. När jag gör det så köper jag det jag stöter på som jag tycker är snyggt och i rimlig prisklass. H&M och Lindex är vanligast om jag köper nytt. Ibland köper jag på Tradera och då brukar det bli Po.P.

• danitra

Oj, postade för fort.

Jag ser kanske inte direkt ner på föräldrar som köper dyra kläder men jag tycker det är underligt hur man kan välja att lägga så mycket pengar på något så trivialt som barnkläder. Barnen bryr sig inte och hade jag haft bättre ekonomi så skulle jag spara mer och inte lägga pengarna på dyra kläder. Det skulle kännas så onödigt.

• Sandrine

Jag köper det jag tycker är snyggt, oavsett märke, både billigtoch dyrt.
    Jag försöker blanda kläder så att min dotter ska slippa se ut som alla andra ungar på dagis. Gillar att hon har en egen stil även om det egentligen är min stil och inte hennes....

Lägger mycket pengar på kläder till mig själv och det känns därför naturligt att lägga pengar på dotterns garderob också.

Tycker det är tråkigt med föräldrar som bara plockar ihop en "uniform" från vilken affär det än är, bara för att barnet ska ha kläder på kroppen. Jag tittar mycket på hur andras barn är klädda. Ser inte ner på nån men tycker som sagt att det känns tråkigt ibland.

• Flickan Gud Glömde

Köper aldrig märkeskläder varken till barnen eller ngn annan.
    Här handlar vi på hm, lindex, kappahl.
    Tycker det är utslängda pengar när barnen är yngre och växer så fort.
    När kläderna börjar bli slitna, tappa formen, gå sönder har ungarna ändå vuxit ur och dax för ny- billiga kläder.
    Känner att vi kan ha roligare för mellanskillnaden.

Jag tycker att andra föräldrar får göra som de vill, köpa märken om de vill. Helt upp till var och en.

• gbgumman

Köper ofta märkeskläder om du nu räknar pop dit. Det gör inte jag. Men jag älskar deras kläder och ungarna får nästan altid deras utekläder för de har så bra passform och håller många gånger det de lovar.(kan bli reima också när det handlar om vinteroverall) Köper även ecco vinter stövlar till stor pojken för de är såååå bra. Köper även andra "bra" dyra skor till honom. Dottern ska också få dessa märken när hon blir lite äldra när det gäller skor. Andra kläder köper jag det som är snyggt. kan bli fix eller hm, eller något annat som jag ser. Men ofta blir det nog pop där också just för passformen till mina smala barn.

• gbgumman

Vad andra väljer för kläder skiter jag om det inte är något som jag tycket är så fint så jag bara måste köpa en lika dan. Brukat kika på lappen lite diskret.

• Amanda us

Är verklige Pop ett dyrt märke? För mig känns det väldigt mainstream och de verkar ha rätt normala priser faktiskt.

Däremot så är ofta märkeskläder av bättre kvalitet, köper du ett plagg från dior så är färgen ofta av en annan sort och de håller längre.

• Amanda us

Kan ju säga att jag aldrig ser ner på folk som har billigare märken, själv gillar jag att blanda både till mig och min son så blir allt ifrån H&M o Kappahl till Diane Von Furstenberg och Prada.

• Tess the mess

Jag blandar märken då jag köper kläder till barnen. Har dock aldrig köpt ngt "riktigt" märkesplagg,typ Burberry eller så till ngn av tjejerna. Handlar po.p, molo,småfolk etc och en hel del på Lindex. Jag har en ide om vad jag tycker om för slags barnkläder och handlar dem Eftersom det alltid kommer kommentarer om hur kort tid barnen kan ha plaggen och att man måste få smutsa ned sig så ska jag nog bara förtydliga ett par saker. Jag säljer kläderna på Tradera efteråt och brukar få igen stora delar av köpesumman. Och barnen får smutsa ned sig bäst de vill, de flesta fläckar går bort.

Ang kvaliten så är jag kluven. Dyrast behöver absolut inte vara bäst. T ex Katvig blir tvättnoppriga sjukt fort och jag tycker absolut att polarns kvalite har försämrats avsevärt de senaste 4 åren. Då jag fick mitt första barn -03 höll kläderna sig fina i evigheter, nu är det sneda sömmar m m.
    Samtidigt så kan barnen inte ha på sig ett par strumpbyxor från H&M mer än typ 4 ggr innan de är tvättnoppriga och fula.

• Tess the mess

Tillägg: Jag själv bryr mig inte om vad andra har för kläder på sina barn. Känns totalt oviktigt faktiskt

Svar på tråden Det här med fördommar kring olika klädmärken, är dyrast alltid bäst?