• fam kaos

Det här med fördommar kring olika klädmärken, är dyrast alltid bäst?

Av ren nyfikenhet kan det vara intressant att höra lite hur ni ser på det här med olika märken på barnkläder, det finns ju så många att välja mellan.
    Köper du alltid/oftast från lite dyrare märken som Molo, PoP, Katvig om du har råd eller köper du det du tycker om, oavsett märke? Handen på hjärtat, hur gör du egentligen?
    Ser du ner på de föräldrar vars barn har de lite mer vanliga märkena, eller tänker du inte så mycket på vad andras barn har för kläder på sig?
    Har DU fördommar kring något särskilt klädmärke, vilket och vad isåfall? Har ett plagg från ett dyrare märke alltid bättre kvalite?

Försök hålla tonen i tråden saklig även om det är ett laddad ämne.

• Svar på tråden Det här med fördommar kring olika klädmärken, är dyrast alltid bäst?
  • logg81

Nja.... nu köper jag knappt några kläder alls till min dotter. Jag får mängder med kläder efter min kompis döttrar och från grannens barn. Men visst har jag märkt en viss skillnad på de kläder jag fått beroende på märken.

Min kompis döttrar har haft mycket mexxkläder och det syns knappt att något annat barn har haft dom på sig. De ser nya ut fortfarande. Medans de andra kläderna från tex Lindex/H&M/Kappahl är lite tråkiga i färgerna och passform. Men de duger minst lika bra de oxå!

Jag är verkligen ingen märkerfjolla utan är mer noga med att mitt barn har hela och rena kläder på sig. Vilken affär kläderna sen inhandlats i är oväsentligt. Bara man är nöjd med det man har på barnet...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Ari Gold

Ang. fördomar så har jag ibland fått äta upp mina fördomar om en del märkeskläder...

Molo, Katvig, Meandi osv. tycke rjag inte håller generellt bättre kvalitet än storkedjemärkena.

Däremot finns det märken som har överraskat mig kvalitetsmässigt, bland annat Peak som verkar tålas att tvätta hur många gånger som helst. Har en luvtröja som min äldste son ha rhaft i två år (var lite för stor när vi köpte den) och den ser ut som ny efter typ hundra tvättar. Även t-shirtsen har hållt superbra.

Där hade jag verkligen fördomen att det var ett märke där man bara betalade för loggan.

Samma sak med Burberry som jag avfärdat som något av ett snobbmärke, men 17 alltså¨vad välsydda de kläderna är. Jag köpte ganska mycket burberry i babystorlekar för när man ser de babyplaggen så inser man liskom hur babykläder kan se ut. Deras jackor har lika mycket detaljer och lika fina sömmar som en vuxenjacka fast i miniatyrformat. Det är liksom välgjort på ett sätt som en stor fabrikssymaskin aldrig kan göra på ett så litet plagg. 

Allra bäst kvalitet på barnkläder någonsin tycker jag dock att Lingon & Blåbär har... det är synd att de gör så tråkiga designer och inte hänger med i modet nmu för tiden. jag hoppas de moppsar upp sig och börjar göra lite coolare kläder för deras plagg har ju verkligen evigt liv...

• Ari Gold

Mexx hör till de där märkena som gör lite halvtråkiga designer men som håller suveränt bra också... riktigt bra kvalitet!

• milizza

Har läst heeela tråden nu. Och tycker att vissa inlägg är otroligt korkade.

Jag köper märkeskläder till min dotter för att JAG vill det ...för att JAG tycker att det är fint, och för att det är MIN hobby.

Tror knappt några föräldrar är så dumma att dom köper märkeskläder till tex sina 1-åringar för att barnen vill det.

Så att skriva att barnen mår lika bra och är lika fina i "billiga" kläder är ju bara korkat att skriva, självklart är det så.

När man handlar åt mindre barn är det ju föräldrarnas smak som styr.

Har hört frågan massvis av gånger "Tror du din flicka blir gladare/mår bättre för att hon är tex mlo?"

Eh, låt mej tänka.. hmmm nää--men JAG blir.

För mej är det en stor hobby..blir glad åt att kolla vad det kommit för nyheter..gladare av att sen beställa det...och gladast när det kommer i brevlådan

• Andaloal
    milizza skrev 2008-09-12 11:52:42 följande:
    Har läst heeela tråden nu. Och tycker att vissa inlägg är otroligt korkade.Jag köper märkeskläder till min dotter för att JAG vill det ...för att JAG tycker att det är fint, och för att det är MIN hobby.Tror knappt några föräldrar är så dumma att dom köper märkeskläder till tex sina 1-åringar för att barnen vill det.Så att skriva att barnen mår lika bra och är lika fina i "billiga" kläder är ju bara korkat att skriva, självklart är det så.När man handlar åt mindre barn är det ju föräldrarnas smak som styr.Har hört frågan massvis av gånger "Tror du din flicka blir gladare/mår bättre för att hon är tex mlo?" Eh, låt mej tänka.. hmmm nää--men JAG blir.För mej är det en stor hobby..blir glad åt att kolla vad det kommit för nyheter..gladare av att sen beställa det...och gladast när det kommer i brevlådan

Så tycker jag med.

Kläder är en hobby för mig det är klä att klä barnen.
    Fynda, kolla nyheter och allt sånt där....

En vän är en person som kommer när andra försvinner. / Walter Winchell
  • Mosen08
    Har läst heeela tråden nu. Och tycker att vissa inlägg är otroligt korkade.Jag köper märkeskläder till min dotter för att JAG vill det ...för att JAG tycker att det är fint, och för att det är MIN hobby.Tror knappt några föräldrar är så dumma att dom köper märkeskläder till tex sina 1-åringar för att barnen vill det.Så att skriva att barnen mår lika bra och är lika fina i "billiga" kläder är ju bara korkat att skriva, självklart är det så.När man handlar åt mindre barn är det ju föräldrarnas smak som styr.Har hört frågan massvis av gånger "Tror du din flicka blir gladare/mår bättre för att hon är tex mlo?" Eh, låt mej tänka.. hmmm nää--men JAG blir.För mej är det en stor hobby..blir glad åt att kolla vad det kommit för nyheter..gladare av att sen beställa det...och gladast när det kommer i brevlådan
    Håller med dig fullständigt!!
    Neo -06 & Moa -08
  • Suskiv

Jag delar upp kläder i två kategorier.

Innekläder
    Jag köper det jag gillar, klara färger och mjuka material. Här blandas det vilt mellan lindex, pop, meandi och andra liknade märken. Jag är inte så noga med priset men däremot vill jag ha bra passform och fina kläder. Mycket kommer i arv från andra och jag fyndar på loppis och tradera.

Ytterkläder
    Det är här jag lägger pengarna.
    Jag är beredd att lägga pengar på ytterkläderna, för mig är det viktigt att barnen ytterkläder är bra. Har själv minnen om hur dåliga ytterkläder jag hade som barn och jag vill gärna inte att mina barn ska ha det så.

Och ja jag har fördomar mot kläder. Eller snarare mot föräldrarna. Jag kan inte förstå hur man kan köpa billigast möjliga ytterkläder och skor till sina barn. jag behöver bara ta en titt på hur mina barn kompisar är klädda. De är skor som sitter illa. Kläder som inte håller barnen varma och torra. Jag kan inte förstå hur man som förälder tänker när man tycker att en collegetröja med dragkedja är en bra höstjacka. När man ser mina barn bredvid deras så ser man skillnaden i ytterkläderna. När mina kommer in efter att ha varit ute så kan ytterkläderna vara täckta i lera och gyttja och barnen har badat i pölar men innerkläderna är torra. Kompisen får återigen ta av sig innekläder och låna torra av oss för att slippa leka i våta kläder.

• Mosen08
    Suskiv skrev 2008-09-12 12:19:35 följande:
    Jag delar upp kläder i två kategorier. InnekläderJag köper det jag gillar, klara färger och mjuka material. Här blandas det vilt mellan lindex, pop, meandi och andra liknade märken. Jag är inte så noga med priset men däremot vill jag ha bra passform och fina kläder. Mycket kommer i arv från andra och jag fyndar på loppis och tradera.YtterkläderDet är här jag lägger pengarna. Jag är beredd att lägga pengar på ytterkläderna, för mig är det viktigt att barnen ytterkläder är bra. Har själv minnen om hur dåliga ytterkläder jag hade som barn och jag vill gärna inte att mina barn ska ha det så. Och ja jag har fördomar mot kläder. Eller snarare mot föräldrarna. Jag kan inte förstå hur man kan köpa billigast möjliga ytterkläder och skor till sina barn. jag behöver bara ta en titt på hur mina barn kompisar är klädda. De är skor som sitter illa. Kläder som inte håller barnen varma och torra. Jag kan inte förstå hur man som förälder tänker när man tycker att en collegetröja med dragkedja är en bra höstjacka. När man ser mina barn bredvid deras så ser man skillnaden i ytterkläderna. När mina kommer in efter att ha varit ute så kan ytterkläderna vara täckta i lera och gyttja och barnen har badat i pölar men innerkläderna är torra. Kompisen får återigen ta av sig innekläder och låna torra av oss för att slippa leka i våta kläder.
    Bra ytterkläder är verkligen a och o!! Håller med dig helt och hållet
    Neo -06 & Moa -08
  • fam kaos

De inläggen är väldigt viktiga i tråden för de tillför en annan sida än tex den dina inlägg speglar. Visst, du och jag anser att barnen mår lika bra och är lika fina i billiga kläder men alla gör inte det. Det finns också de som anser att föräldrar vars barn har plagg från de billigare märkena inte prioriterar sina barn. Därför är dessa inlägg som du kallar korkade (trevligt ord) väldigt viktiga, de lyfter fram att det påståendet inte stämmer på minsta vis.

• gbgumman
    Svar på #59
    Men det finns också fördommar att de som köper dyrare kläder inte bryr sig om sina barn utan har dem som skyltdockor. Också helt fel.
Svar på tråden Det här med fördommar kring olika klädmärken, är dyrast alltid bäst?