• Mysse

Stånkar, grymtar och 'kämpar'

Jag har läst lite olika trådar om 'stånkande' spädisar, men nu startar jag en ny tråd eftersom jag har en mer 'tids-precis' fråga. Jag har förstått att det är många spädisar som stånkar och grymtar mycket. Min dotter (2 månader) stånkar och grymtar något helt enormt speciellt mellan kl 4-7 om morgonen. Hon kan stånka och grymta en hel del på dagarna oxå, men mellan 4-7 på morgonen är det helt klart som värst. Hon stånkar, grymtar och sparkar omkring sig. Ser ut som hon sover bra under tiden (men det gör inte jag!!!). Vad är detta? Är det magen? Är det normalt att det kommer så vid samma tid varje morgon?? Jag VET att det inte är kolik, men det ända som slagit mig är att kolik barn ofta har vissa timmar, och kolik av vissa anses ha att göra med matsmältning. Kan det vara så att för min dotter är det tarmarna som spökar och att det på 'kolik-sätt' kommer på samma tid varje dygn? Som sagt så grymtar och stånkar hon en del å dagarna oxå, men det är alltid som mest mellan 4-7 på morgonen... Andra med liknande 'mönster'??

• Svar på tråden Stånkar, grymtar och 'kämpar'
  • Mysse

Tillägg. Det rör sig inte om förstoppning. Jag helammar och dottern är alltid lös i magen. Gör några bajs blöjor varje dag

• Lövstaäng
    Svar på #1
    Hej
    Ammar ingenting pga bröstbölder och ger bara ersättning men Leo grymtar och stånkar under natten/morgonen oxå. Pratade med BVC om detta då vi har svårt att sova, kommer runt halv sex på morgonen och håller på någon timme. Brukar sluta med några ordenliga fisar och sen är det lugnt igen. BVC sa att det är tarmarna som får mycket mer mat nu än tidigare å det var inget att oroa sig för. (vår son är född 20 juli)
  • Cia o krabaten

Vår son är en riktig grymtare och det kan vara när som helst på dygnet. Riktigt svårt att sova bredvid
    Ibland lugnar han sig efter att ha bajsat/pruttat, men ofta beror det inte på det.

• Cia o krabaten

Glömde att han är 5v.

• Dofsing

Vår dotter är exakt likadan. Det är hopplöst att sova brevid henne. Hon sover jätte bra på nätterna mellan kl. 21-04. Men sen ligger hon och grymtar, stånkar och stönar fram tills kl 7-8. Nu har hon även börjat drömma en del så hon fäktar och tjuter till ibland. Hon är 2 månader i morgon. JOBBIGT för hennes föräldrar som också skulle vilja sova på nätterna.
    Dock skönt att höra att vi inte är ensamma...

• Cia o krabaten

Jag har tom funderat på att ge sonen eget rum för att inte vakna förrän han gråter, men det känns inte heller kul

• Mysse

Tack för alla svar! Skönt att höra fler med samma mönster. Ibland kommer det pruttar, men inte nödvändigtvis. Men det ser ju ut som om det här med tidiga morgon stånkare är rätt normalt... Hoppas det blir bättre snart...

• Mysse

Min man använder öron proppar (eftersom han ska upp tidigt och jobba). Han säger att det sorterar bort en del grymtande, men han hör ju såklart direkt när hon skriker. Han hör oxå grymten men inte så mycket som jag såklart. Kanske idé med öronproppar? Jag vill dock inte använda öronproppar eftersom jag ändå är rädd att missa något annat...

• Cia o krabaten

ja kanske ska testa öronproppar först.
    Vad är det du inte vill missa? Nåt jag inte tänker på?

• Mysse

Cia o krabaten: Nej, inget speciellt man kan missa, men jag är förstagångs och lite 'nojjig'

Svar på tråden Stånkar, grymtar och 'kämpar'