• Mysse

Stånkar, grymtar och 'kämpar'

Jag har läst lite olika trådar om 'stånkande' spädisar, men nu startar jag en ny tråd eftersom jag har en mer 'tids-precis' fråga. Jag har förstått att det är många spädisar som stånkar och grymtar mycket. Min dotter (2 månader) stånkar och grymtar något helt enormt speciellt mellan kl 4-7 om morgonen. Hon kan stånka och grymta en hel del på dagarna oxå, men mellan 4-7 på morgonen är det helt klart som värst. Hon stånkar, grymtar och sparkar omkring sig. Ser ut som hon sover bra under tiden (men det gör inte jag!!!). Vad är detta? Är det magen? Är det normalt att det kommer så vid samma tid varje morgon?? Jag VET att det inte är kolik, men det ända som slagit mig är att kolik barn ofta har vissa timmar, och kolik av vissa anses ha att göra med matsmältning. Kan det vara så att för min dotter är det tarmarna som spökar och att det på 'kolik-sätt' kommer på samma tid varje dygn? Som sagt så grymtar och stånkar hon en del å dagarna oxå, men det är alltid som mest mellan 4-7 på morgonen... Andra med liknande 'mönster'??

• Svar på tråden Stånkar, grymtar och 'kämpar'
  • mary04

Vi hade också så från ca. 4-5-tiden på morgonen. Men det gick över vid ca. 3-månadersålder. Tror inte man kan göra så mycket åt det.

• Mysse

Ok, hoppas det blir bättre här med då inom en månad...

• danan

Hepp, vi har precis samma mönster. Från 4-5 är det någon timmes stånk och stön. Aiden blir tre månader om en vecka...

Några saker som gjort det lite bättre för oss:
    - jag har slutat äta mjölk. Några gånger har jag testat att äta mat med lite mjölk i, och då har han alltid stånkat några timmar extra. :7 Godis är inte heller någon bra idé har jag märkt...
    - när han stånkar som värst tar vi upphonom och håller honom i "bajsa-ställning" över handfatet. Vi spolar honom lite och låter honoom hänga så en stund. Då komemr det ibland en massa bajs i omgångar, och sedan mår han bättre.

Skönt att höra att vi inte är ensamma om det. Jag inbillar mig att det är lite kolik-relaterat. Inte kolik, men kanske en mindre variant av känslig mage etc. Förprecis som du säger stämmer ju en del; vissa tider, går över vid 3 månader ungefär (jag tror det när jag ser det)

Lycka till med era. Hör gärna av er om ni kommer på några bra trick som underlättar...

• danan

Tillägg: Aiden är också alltid lös i magen. Snittar 10 blöjor om dagen.. (!)

• Babybalo

En fråga, stånkar era bara på natten/tidig morgon?
    Min fyramånaders son stånkar och tar i som bara den hela dagarna... Känner mig helt maktlös och tycker så synd om honom!

• danan

Njae, Aiden stånkar på dagarna också... men inte alls lika intensivt. När det är som värst blir han väldigt frustrerad, eftersom han inte kan äta och stånka samtidigt. :/

Fyra månader?! Ajaj, ta inte ur mig hoppet att detta ska ta slut vid 3...! ;) Har det alltid varit så för er?

• Babybalo

Nja, han stånkade mycket i sömnen första månaden men det har gått över. Det här enorma dagtidsstånkandet började för några dagar sedan.

• Mysse

Min tjej stånkar dagtid oxå, men som danan, inte alls lika intensivt. Det är intensivt stånkande på morgonen, och sen småstånkande hit och dit under dagarna. Har du Babybalo, börjat ge annan mat senaste tiden? Tänkte eftersom ert stånkande har börjat nu? Usch... Jag hoppas oxå på ett slut på stånk vid 3 månader... Jag sover så dåligt tidiga morgnar. Inte för min skull bara såklart, skulle säkert vara skönt för tjejen oxå antar jag. Även om hon sover när hon stånkar så måste det ju vara jobbigt för henne oxå...

• Lucky mum

Här stånkas det oxå på mornarna..min dotter blir 2 månader den 16:e och hon stånkar, grymtar och rör på sig hela mornarna. Hon verkar sova medan jag hör varenda ljud...hon verkar inte ha ont i magen..

• Mysse

Kul är fel ord, men det är 'kul' att höra att där är flera som har exakt samma mönster. Jag kan ju lägga till att detta inte var ngt problem första månaden utan har kommit nu den andra månaden. Men det kan ju vara som 'Lövstaäng' säger; att dem får mkt mer mat nu när dem är större. Jag hoppas fortfarnade på mindra stånk när vi når den magiska 3 månaders gränsen...

• danan

Mysse: Jag kan inte heller minnas att det var så den första månaden. Men då var vi å andra sidan på sjukhus, så jag fokuserade på annat än sömn då, så jag har trott att det kanske bara var något jag inte tänkte på då.

Under tiden försöker jag äta rätt... Det märks verkligen skillnad på bra och dåliga dagar. Inatt var en ganska bra natt. Kort stånkande från 04 till 05 ungefär, i övrigt sov han rätt bra. (Förutom sina vanliga småmatningar varannan timme :)

• MKAsson

Jag tror att den första tiden var det alla ljud som lilla tjejen gav ifrån sig som förvånade mig allra mest... *ler*

Hemma hos oss var tjejen så högljudd med sitt stånkande på natten att jag flyttade över hennes korg till extrarummet när hon var runt 6 veckor, och sedan dess har hon sovit i eget rum när vi varit hemma. Funkar alldeles utmärkt, vi stör inte varandra i sömnen och vi hör ju ändå om hon skriker på natten. Hon är nu 11½ månad.

Lycka till!

Svar på tråden Stånkar, grymtar och 'kämpar'