• minimaxi

Kiwi

Helt ointressant egentligen,men jag måste bara säga att kiwi måste vara bland det godaste som finns.Kan smälla i mig hur många som helst varje dag och det bästa är att det är sååå nyttigt,det sämsta är att jag får blåsor på tungan,men det är det värt.

• Svar på tråden Kiwi
  • soraya

Kiwi är också väldigt surt, och det kan irritera halsen och munhålan.
    Även de som inte är allergiska mot själva fruktköttet kan reagera på skalet, om de äter det.

• Isolde

JsN, vet ej! Men kiwin är ju väldigt stark... Min mamma tål inte heller kiwi, hennes hals svullnar upp något otroligt av en väldigt liten dos kiwi. Livsfarligt med andra ord. Det har blivit så pass illa att hon inte kan sitta bredvid någon som äter kiwi eftersom slemhinnorna blir direkt irriterade av fruktsaft som stänker omkring.

Der var läkaren som hon var hos efter sin första kiwiattack, för många år sedan, som sa att man kan bli överkänslig mot t.ex. kiwi därför att den har så stark c-vitaminkoncentration. Och har man otur kan man då även bli överkänslig mot andra c-vitaminspäckade frukter... Jag har som sagt inga slags bevis för att det är en korrekt analys.

Men jag hävdar fortfarande att man kan äta kiwi som gravid så länge livsmedelsverket inte säger motsatsen!

• Themis

Det är riktigt att man oftast blir överkänslig, inte allergisk, mot kiwi. Jag reagerar också på kiwi i vanliga fall och en del människor kan få extrema reaktioner. Jag har faktiskt haft en lärare som hade kiwiallergi, han fick allergisk chock om någon delade en kiwi i samma rum som han var, men sådant är naturligtvis grymt ovanligt. Kiwiallergi hör kemiskt ihop med latexallergi eftersom de ämnen man reagerar mot i de båda har liknande form och kroppens antikroppar triggar på båda.

Källa: www.food-allergens.de/symposium-2-1/kiwi/kiwi-fruit-allergens.html

Att reagera på stora mängder askorbinsyra (=c-vitamin) är faktiskt också möjligt, men inte heller så vanligt. Då kan man i så fall inte äta t ex citrus heller.

Att äta kiwiskal hade jag personligen nog låtit bli oavsett hur, det är väldigt irriterande och innehåller säkerligen bekämpningsmedelsrester.

Det vore intressant att veta VARFÖR snuppans BM menar att man ska undvika kiwi eller om det bara är något hon också "har hört". BM är vanligen inte så kunniga som man kunde önska när det gäller kost och allergi och jag hittar vid en hastig sökning inget på hela den engelsktalande webben om att kiwi skulle vara skadligt (bortsett från allergi då), däremot en annan nyhet:

"Dr. Francesco Forastiere, of the Regional Health Authority in Rome, Italy, and colleagues studies the effects of citrus and kiwi fruit consumption on 18,737 children, aged 6 to 7 years. Those youngsters who ate kiwi or citrus fruits 5 to 7 times a week were about 30% less likely than other children who ate fruit less than once a week to suffer from wheezing, chronic coughing or nighttime coughing. Researchers note that, the protective effect was evident even among children whose intake of fruit was only 1 to 2 times per week. Fruit intake also appeared to benefit children who already had asthma. Asthmatics who ate fruit once a week had a 1-year occurrence of wheeze of about 30% compared with 47% for asthmatic children who ate fruit less than once a week."
    --
    Jag följer SLVs rekommendationer om kost, det räcker för mig.

• Josefin

Jag tycker att kiwi är jätte god nu mnär jag är med barn inte innan.Nu äter jag massor varje dag!Och min BM sa att det är bra eftersom det är nyttigt och hjälper mot trögg mage!
    Det stämmer på mig iaf!!!

• Sparvel

Det stämmer att kiwin är överproppad med c-vitamin, men kroppen kan bara ta upp en viss mängd, (ungefär 2 kiwisar) resten kissar man ut. Klart, även jag får kli i munnen om jag äter 5 stycken. Gör man allt med måtta är det nog lugnt.

• Claralex05

När jag äter mina kiwis mwd skal på brukar jag tänka på att det kanske killar under bebisens fötter

(ja jag vet att maten vi äter inte passerar bebisen men det är ändå kul)

• Hushi

Det finns biliga kiwi på vivo just nu...

• minimaxi

Va hos Bm idag och jag berättade att jag åt mycket kiwi och hon tyckte det var bra då det innehåller mycket c-vitaminer.Hon sa att man kunde ta sin/sina järntabletter till eftersom dessa är bäst att ta i samband med just c-vitamin.

• mysmika

He he min man är i affären och köper......KIWI till mig nu. Helt oemotståndligt, dessutom får man en hel korg för futtiga 7.90!!!!
    Som ett extra plus håller det magen igång som blir så trög av järntabletter!
    Leve kiwin! ;)

• Sparvel

Tänk att kiwi kan vara ett samtalsämne i sig här inne! *imponerad*

• minimaxi

Haha!!!Visst är det "lite" roligt???;)

Svar på tråden Kiwi