• minimaxi

Varför är allt FARLIGT!!!!!

Fick precis reda på att man inte skulle äta Kiwi när man va gravid.Nån som vet varför?????
    Det känns så trist att allt man stoppar i sig tydligen är farligt.
    Finns det nåt man kan äta utan att få dåligt samvete????

• Svar på tråden Varför är allt FARLIGT!!!!!
  • oOoJOYoOo

Hoppas verkligen den som sa de har fel...hjälp jag som äter så mycket kiwi...*suck*....

• Nyfiken gul

Vill inte låta petig eller så men.. just såna här trådar gör att saker o ting blir farligt att äta eller använda..

Man trissar upp varandra och skäller som F** om någon äter just det som tråden handlar om.. man är misshandlare, barnamördare och annat konstigt...

Det var rena paniken här på sidan runt jul/nyår då massor av såna här trådar härjade.

Följ det som BM och livsmedelsverket har som rekommendation.. använd sedan ditt sunda förnuft till allt annat!

• Atena

Jag har inte hört att man ska avstå från kiwi, men däremot att det är en av de mest besprutade frukterna. Kanske är de det därför ryktet uppstått?

• TUVA77

Hmmm ... Det har jag missat!

Jag får lätt allergireaktioner - när jag var på utredning för något år sedan, så sa läkaren att kiwi ofta kan utlösa allergireaktion.

Kan det bero på det??

Jag har varit sugen på kiwi under graviditeten och säkert ätit 5 st per vecka. Har inte kännt av någon allergi på mig ...

• Indigo

Håller med om att det blir överdrivet på gränsen till neurotiskt det här med mat. Man får skaffa sig lite perspektiv, i Sverige är det inte mycket som egentligen är farligt att äta om man följer Livsmedelsverkets råd. De senare bygger trots allt på forskning så det tar jag på allvar, spekulationer tänker jag däremot inte nojja över.
    Det finns KRAV-märkt kiwi om man oroar sig för besprutning, visserligen är det dyrare men helt klart bättre.

• Fido

Det är väl gamla rön som dyker upp hos äldre barnmorskor ibland. Kiwi, choklad och jordgubbar är väl sådant som man tidigare skulle vara försiktig med för att man trodde att det kunde skapa allergier hos det blivande barnet.

• Ancine68

Jag har problem med trög mage och förstoppning. Min BM har rekommenderat kommenderat bl a kiwi. Andra saker som är bra mot trög mage är grovt bröd, krossat linfrö, morötter, ingefära, vindruvor, päron, katrinplommon, svarta vinbär. Kaffe sätter också fart på magen. Glöm ej att dricka mycket vatten, annars får det motsatt effekt.

Undvik te, mjölk, bananer och blåbär.

Det var de här tipsen som jag fick av min BM.

• minimaxi

Det finns alltså bara en hittills som hört att kiwi inte skulle vara bra!Då kan vi alla äta det med gott samvete i framtiden.BRA!!!!;)

• soraya

Det är därför man ska be den som säger att en sak är farlig att åtminstone hänvisa till vart informationen kommer ifrån - det är så många som "hört" och "läst" saker utan att kunna säga varför det skulle vara på det viset.
    Och ska man tro på allt Aftonbladet skriver skulle det inte födas några friska barn alls...

• enna

Jag har bara hört att man inte ska äta för mkt citrusfrukter, å kiwi ingår väl där? Vet dock inte varför, men att äta någon kiwi då å då har jag aldrig hört ska vara farligt!!

Svar på tråden Varför är allt FARLIGT!!!!!