• lenabolin

Borde förskolepersonal få arbetskläder?

Inom nästan alla kommunala/statliga brancher får arbetarna kläder. Några exempel är

Sjukvåden, Polisen, gatuarbetare, tandläkare, posten, ja finns säkert fler men orkar inte rabbla upp alla.

Borde inte personal inom förskolan få sina kläder också? Det finns ökade krav och önskemål från föräldrar och komunen att barnen ska vistas ute mer men jag ser inte hur detta är möjligt om personalen inte har kläder för att vara ute i regn och rusk?
    Dessutom finns det en inomhusmiljö som kläderna blir väldigt smutsiga av. Man sitter på golvet. Man får mat på sig. Barn som snorar av sig på kläderna. Målarfärg och glitter. Och dessa kläder får tvättas varje dag. Mot inom vården där det finns rena kläder på jobbet varje dag.

Vad tycker ni. Vem ska betala. Kommunen eller förskolepersonalen själva?

• Svar på tråden Borde förskolepersonal få arbetskläder?
  • Leah1

Jag jobbar visserligen mest i köket så där har jag fått arbetskläder, men jo, jag tycker förskolepersonalen borde få arbetskläder, 2par byxor 2 par tröjor och en kofta eller nåt sånt.

• aprillen

Ja självklart!
    Men det har faktiskt hos oss blivit mycket bättre, vi har utekläder både för höst/vår o vinter!
    Nu väntar vi bara på varma stövlar också men det lär nog dröja!

• ElinC

Jag tycker att förskolepersonal borde få arbetskläder, samt personliga assistenter som också är en bortglömd arbetsgrupp. Det behöver ju inte vara så strikt. Antingen enkla lediga kläder som man kan välja mellan. Eller ett bidrag till inköp av egna kläder som man kan köpa för att använda i arbetet. Det skulle ju inte va så kul med "uniform". När man jobbar så.

• Leah1

Och nej, jag tycker inte förskolepersonalen ska betala det själva heller, i många andra yrken får man ju kläder så det borde vara så i förskolan oxå. Sen ska det ju, eller borde ingå, regns/allväderskläder samt vinterkläder och iallfall vinterskor och gummistövlar....
    tycker jag iallfall, men det är väl bara önsketänkande.

Man gör ju så mkt med barn, man är inne men det kan kladas med färger och mat mm, eller man är ute i varierande väder mm.

• Legolina

Har vänner som jobbar på förskola och de får kläder för utomhusbruk - helt i sin ordning.

• lenabolin

man får ju ett bidrag varje år o köpa kläder för men ofta räcker det typ till en sak varje år men man behöver det ju med en gång.

Funderar på att bara vara inne hela hösten/vintern för att jag har ju inga kläder. undra vad chefen/kommunen/föräldrar skulle säga då?
    Givetvis har man ju råd att köpa egna kläder men man är för snäll om man gör det tycker jag. Blir ju minst 4000 om man ska ha bra kläder till hela året. och då pratar jag bara utomhus

• lenabolin

Det är ofta på privata dagis man får kläder men en del dagis har de börjat med att man får något varje år men det räcker ju inte.

• LitenIsa

Tycker att de borde få kläder. Likaså vi i hemtjänsten som cyklar varje dag i ur och skur samt torkar skit och annat mysigt vi borde också få kläder både ute och innekläder samt skor. Finns säkert fler bortglömda som borde få kläder.

Svar på tråden Borde förskolepersonal få arbetskläder?