• lenabolin

Borde förskolepersonal få arbetskläder?

Inom nästan alla kommunala/statliga brancher får arbetarna kläder. Några exempel är

Sjukvåden, Polisen, gatuarbetare, tandläkare, posten, ja finns säkert fler men orkar inte rabbla upp alla.

Borde inte personal inom förskolan få sina kläder också? Det finns ökade krav och önskemål från föräldrar och komunen att barnen ska vistas ute mer men jag ser inte hur detta är möjligt om personalen inte har kläder för att vara ute i regn och rusk?
    Dessutom finns det en inomhusmiljö som kläderna blir väldigt smutsiga av. Man sitter på golvet. Man får mat på sig. Barn som snorar av sig på kläderna. Målarfärg och glitter. Och dessa kläder får tvättas varje dag. Mot inom vården där det finns rena kläder på jobbet varje dag.

Vad tycker ni. Vem ska betala. Kommunen eller förskolepersonalen själva?

• Svar på tråden Borde förskolepersonal få arbetskläder?
  • levainuet

Tycker det är solklart att de som jobbar inom förskolan ska få arbetskläder.

Det är ju inte direkt billigt att köpa alla ställ & skor man behöver... Å sen får man ju inte göra avdrag i deklarationen heller.

Nä dax att kommunen slutar snåla!!!

• Mummy

Här i kommunen får personalen utekläder just för att barnen ska vara ute i alla väder. Tycker det är kanon

• Mejokana

På min arbetsplats som jag arbetade på innan, en förskola i Stockholm, sa min förskolechef, visst ni kan få kläder men då tar vi in flera barn.
    Fick inte ens kökskläder då jag arbetade i kök på förskolan.

• Jambosana

Ja, utekläder. Sedan kan de gärna få dra av klädinköp på skatten.

• Mejokana

Har arbetat på förskola i ca 20 år och har nog aldrig hört att någon personal vill ha innekläder, utan att det handlar om utekläder för alla väder.

• never die

Tycker VERKLIGEN att vi skall få kläder! Vi är ju som sagt ute i alla väder och att klä sig då kan bli ganska dyrt. jag skulle gärna ha inne kläder också eftersom det målas och sölas en del. De blir ändå att jag har "jobb" kläder, för det jag har till jobbet använder jag inte hemma. tycker också det är viktigt ur den aspekten att alla som hämtar då lätt ser vem som arbetar och vem som är förälder...

• Requita

Tror att jag bor i en bra kommun på det viset. Förskolepersonalen har fått Skaljacka med tillhörande fleecejacka, en extra fleecejumper, thermobyxor, uteskor, mössa och vantar.
    Jag som jobbar inom vården (både hemtjänst och personlig ass..) har Byxor, T-shirts, fleecejacka och allvädersjacka..
    Men det är inte många år sedan vi var tvugna att köpa arbetskläder själva..

• LHUF
    never die skrev 2008-09-12 20:10:50 följande:
    Tycker VERKLIGEN att vi skall få kläder! Vi är ju som sagt ute i alla väder och att klä sig då kan bli ganska dyrt. jag skulle gärna ha inne kläder också eftersom det målas och sölas en del. De blir ändå att jag har "jobb" kläder, för det jag har till jobbet använder jag inte hemma. tycker också det är viktigt ur den aspekten att alla som hämtar då lätt ser vem som arbetar och vem som är förälder...
    det är därför vi har kläder inne också. typ skjorta med namnbricka eller t-shirts med enhetlig färg så mormor,farmor,eller ngn annan skall hämta barnen ser vem som är personal. Jag tycker det är toppen då man ofta får snor och färg och mat på kläderna. och byter gärna om till fräscha kläder när jag går hem.
    Men det var inte det tråden handlade om  Lite ot.
  • Caffreys

Har man ett yrke som kräver viss klädsel så tycker jag absolut man ska kunna få någon form av bidrag edyl om det nu inte finns uniform som hos polisen ex.

• UllaBella

Arbetskläder och arbetsskor skulle både förskolepersonal och många av de som jobbar i hemtjänst få.
    Åtminstone någon typ av skyddsförkläde som jag vet att de har på vissa servicehus här i stan. Jag tycker inte att det är tillräckligt egentligen, men eftersom det är en kostnadsfråga så kanske man kunde komma en bit framåt.. Självklart borde de som måste vistas ute i sitt arbete även ha varma ytterkläder och rejäla skor. Låglöneyrken både hemtjänst och förskolelärare så är det knapert ändå för många.

Jag jobbar i vården och Landstinget står för arbetskläder men ej skor. Det händer att folk får blod,urin, kräk m.m på skorna så det bara är att kasta och det är inget som ersätts. Lite märkligt egentligen att samma arbetsgivare står för arbetsskor till t.ex ambulansen...

• violis

JA! Man behöver så mycket extra som man inte annars skulle köpt/anv men som man måste ha för att kunna vara ute oavsett väder men vi kanske skulle sluta med det och sätta upp info till föräldrarna om att vi på fsk kommer att sluta vara ute vid kallt/regnigt el annat sk "dåligt" väder pga att vi inte har kläder för det...Tror att det skulle vara en hel del föräldrar som då reagerade...hm det kanske t.o.m skulle kunna leda till att vi fick kläder/klädbidrag och det gäller INTE bara ute kläder,antalte tröjor/byxor som jag fått förstörda på jobbet bara pga färg och mat fläckar är oräkneliga!

Minns förresten ett tillfälle för flera år sedan då vi på fsk "såg rött"..ALL personal på tekniska kontoret fick nya vinterkläder(HELT vinterställ ink skor) vist inte värdens snyggaste utan med stora reflexer så de skulle synas bra.
    Det vi reagerade på var att det var ALL personal på tekniska som fick detta dvs även de som hade sina jobb INNE på kontoret och aldrig var ute och alltså inte hade behov av dessa kläder i sitt arbete!
    I samma veva hade VI bett om att få 3 regnställ/avd
    INTE privata utan som skulle tillhöra fsk och fått "nej" med motivationen att kommunen inte hade råd med det! Den summa de la på vinterkläder till kontorspersonalen på tekninska hade nästa om inte helt täckt summan för de regnställ vi BEHÖVDE!!

• helge74

SJÄLVKLART borde vi få kläder... vi får aldrig något i vår kommun, men vi har köpt ytterkläder för pengar vi fått för att handleda studenter

• La Lola

Så här går diskussionen just nu kring detta i min kommun:

www.op.se/parser.php&level2=713&id=950448

Jag hoppas att alla inom förskolan kan få arbetskläder.
    Dock kommer ju vi vikarier (jag är barnskötare) inte få några (såna förmåner brukar ju endast tillsvidareanställa få ta del av)....
    Så hur det än blir så kommer jag få fortsätta att slita på mina egna kläder....

//3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Elfva

Givetvis borde arbetsgivaren betala, eller att man åtminstone får göra skatteavdrag eller något i den stilen... Det är inte så roligt att betala en tusenlapp för bra vinterkängor som man vet att man måste ha på jobbet och bara kommer använda på jobbet. Det gäller också dyra regnkläder, vinterställ, innekläder osv. Det blir ju fläckar hela tiden och inte alltid går de bort heller, man har ju inte direkt råd att ha hålla sig med två separata garderober, en för jobbet och en privat, utan det blir ju att man använder samma kläder och sen så får man fläckar från alltifrån handsprit, marwin medium och fettfläckar från maten som inte går bort osv... Och även om man inte får fläckar så behöver kläderna tvättas efter en dags användning vilket leder till att man tvättar sönder sina kläder. Det är inte så skoj att lägga så mkt pengar på att handla kläder som man behöver på jobbet eller att varje gång man handlar gå och tänka på ifall man verkligen kan köpa den där tröjan, fungerar den på jobbet också? eller har jag råd med det, jag måste ju köpa nya termobyxor eftersom de andra är utslitna efter förra vintersäsongen...

Svar på tråden Borde förskolepersonal få arbetskläder?