• Hamnbo

Är det okej att en 20 åring har sex med en 14 åring om båda är med på det?

Är det så att åldern bara är en siffra eller vad tycker ni?

Jag tycker att det kan va okej om man är tillsammans och båda är med på det, det får enligt mig inte heller skilja för mycket i ålder.

Gör det nån skillnad beroende på vilket kön som är äldst?

• Svar på tråden Är det okej att en 20 åring har sex med en 14 åring om båda är med på det?
  • MayaS

Big NO NO... finns en byxmyndighetsåder av en orsak.. den är på 15 år sen spelar könet igen roll.

• Qywez

För mig är det inte ok, kalla mig både det ena och den andra, men skulle min 14 åriga flicka ha sex med en 20 åring, så skulle det flyga fan i detta hus, och han bör hålla sig långt härifrån, helt ointressant om min dotter gick med på det!!!
    När vi pratar ålder och siffror, då har vi passerat myndighetstadiet och anses vuxna, då är åldern bara en siffra!!

• mia1980

Åldern är inte bara en siffra när man är 14. Kvittar vem som är det.
    I den åldern är det mycket stor skillnad på en som är 14 och en som är 20 i mognaden.
    Det är ju dessutom olagligt att vara med en som är 14... Man ska ju vara byxmyndig, alltså 15 år. Men jag hade nog reagerat ändå om en 20 åring vill vara med någon som är 15... Det är så stor skillnad på mognaden i tonåren.

Såra mig hellre med sanningen istället för att göra mig lycklig med en lögn!
  • Joss79 nr 2

Nix, inte ok! Två fjortisar, helt ok!

• frökenpettersson

Är den ena 14 år är det inte lagligt...oavsett om båda är med på det.

• Hamnbo

Tycka vad man vill men faktum är att vi har hur många såna par som helst i sverige, till och med dom som har barn.
    Vilket jag kan tycka är lite väl tidigt men det var inte det den här tråden handlar om.

mia1980 skrev 2008-09-13 16:08:24 följande:
    Åldern är inte bara en siffra när man är 14. Kvittar vem som är det.I den åldern är det mycket stor skillnad på en som är 14 och en som är 20 i mognaden.Det är ju dessutom olagligt att vara med en som är 14... Man ska ju vara byxmyndig, alltså 15 år. Men jag hade nog reagerat ändå om en 20 åring vill vara med någon som är 15... Det är så stor skillnad på mognaden i tonåren.
  • Qywez

Skulle min 20 åriga son ha sex med en 14 åring, så skulle han ligga lika risigt till son den andre killen, det är inte ok!!!

• Bevabus

Nej, med tanke på att 14-åringen inte är byxmyndig ännu.
    Sen om en 15-åring är med en 20-åring så skulle jag inte tänka på åldern. Jag hade tänkt på mognaden och personligheten.
    När jag var 15 så var jag väldigt mogen för min ålder och ville helst umgås med lite äldre killar, vill jag fortfarande.
    Men om jag märkte att 15-åringen inte alls passade ihop med denna kille så hade jag sagt det jag tyckte till henne, men sen så hade hon fått tagit beslutet själv om hon vill vara med honom eller inte. Hon är trots allt i den åldern då amn börjar få ta sina egna beslut. Om dom itne passar ihop så lär hon märka det i framtiden.

• sasssyy

hmmm är väldigt splittrad här.. jag var 14 när jag var ihop med en kille på 19... vi hade sex, men jag inser idag att jag var milsvida mognare och tänkte annorlunda än vad de 14-åringar jg träffar idag gör...

jag skulle bli bedrövad om jag hade en dotter på 14 som gjorde samma.och jag skulle fråga mig vad en 20-årig man (för det är ju faktiskt det) ser i ett barn, som ju en fjortonåring är.. men känner ändå inte att jag är rätt att döma då jag själv varit där...snurrigt..

Jag är inte förvånad, tjejer i den åldern är väldigt olika i mognad och jag som jobbar som lärare träffar ibland tjejer på 14-15 som är svåra att avgöra om de är just 15 eller 20.. inte för att det gör det hela mer rätt...

Det är ett gränsfall.. för det där med byxmyndighet är bara ett begrepp, ett skydd att ta till i övergreppssammanhang, är båda med på det, inget tvång förekommit osv.. så är det svårt att få till en rättssak av det iaf. Om dfet nu var det du var ute efter

Svar på tråden Är det okej att en 20 åring har sex med en 14 åring om båda är med på det?