• Hamnbo

Är det okej att en 20 åring har sex med en 14 åring om båda är med på det?

Är det så att åldern bara är en siffra eller vad tycker ni?

Jag tycker att det kan va okej om man är tillsammans och båda är med på det, det får enligt mig inte heller skilja för mycket i ålder.

Gör det nån skillnad beroende på vilket kön som är äldst?

• Svar på tråden Är det okej att en 20 åring har sex med en 14 åring om båda är med på det?
  • Hamnbo

Jag vet att det är olagligt, men frågan är om ni tycker det är okej eller inte, det finns många sådana par.

Ska man dömma ut par som älskar varann pågrund av åldern. Jag tycker inte alltid man kan det, en 14 åring och en 20 åring som älskar varann kan man nog inte hindra att vara tillsammans.

• Miss Cee

Enligt lag så är det okej att ha sex med någon som är 14 om det är frivilligt och parterna är på samma nivå ålders och mognadsmässigt. Tex två 14-åringar, eller en 14 och en 15åring.
    Möjligen kan man kanske dra ut på det till en 14åring och en 16-åring, utan vissa förutsättningar.

Men en på 14 och en på 20 är inte ok, asbolut inte lagmässigt. Den ena är en vuxen och den andra är inte ens byxmyndig. Så även om det är frivlligt så är det olagligt.

Min personliga åsikt är nog att mycket handlar om sammanhanget.

• decemberbabe

NEJ det är inte ok. Det är olagligt och rubriceras som våldtäkt mot barn, vilket är ett brott som ger fängelse. Om ålderskillnaden är väldigt liten, tex den ena är 15-16 och den andra är 14, så är det fortfarande ett brott men domstolarna rubricerar det ofta som sexuellt utnyttjande av underårig istället och påföljden brukar bli lindrigare. Inget av brotten är dock något att skryta med i sitt belastningsregister... Vill man starta en tråd om vad som är ok så ta åtminstone ett exempel som är lagligt!!!!!

• Miss Cee

Eftersom jag själv hade pokjvän på 20 när jag var 15 så har jag svårt att se något problem med det, enbart baserat på åldern.

• gutegirl
    Hamnbo skrev 2008-09-13 16:13:40 följande:
    Jag vet att det är olagligt, men frågan är om ni tycker det är okej eller inte, det finns många sådana par.Ska man dömma ut par som älskar varann pågrund av åldern. Jag tycker inte alltid man kan det, en 14 åring och en 20 åring som älskar varann kan man nog inte hindra att vara tillsammans.
    Om de älskar varandra kanske de kan vänta?
    (¯`°?.¸ ღ♥ (¯`°?.¸ ღ♥ gutegirl.blogspot.com/♥ღ¸.?°¯) ♥ღ¸.?°¯)
  • Hamnbo

När jag var 15 fyllda var jag tillsammans med en 26 årig kille, ingen sa nå, visserligen hade jag då blivit byxmyndig men ingen tyckte det var fel. Tyvärr slutade det väldigt illa men man kan ju inte dömma ut alla för det.

• susannah dean

Nej det är olagligt, och det är inte okej.

• mia1980
    Hamnbo skrev 2008-09-13 16:13:40 följande:
    Jag vet att det är olagligt, men frågan är om ni tycker det är okej eller inte, det finns många sådana par.Ska man dömma ut par som älskar varann pågrund av åldern. Jag tycker inte alltid man kan det, en 14 åring och en 20 åring som älskar varann kan man nog inte hindra att vara tillsammans.
    Jag kan inte se vad en vuxen person ser i ett barn. För en 14 åring, kille eller tjej, är fortfarande ett barn.
    Ålderskillnad är en mognadsfråga och kommer alltid att vara det. 5 år i tonåren är mycket, 5 år när man är i 30 årsåldern är inget...
    Jag hade inte tyckt att det var okej för min son att bli tillsammans med en tjej på 20 om han var 14. Ej heller hade jag tyckt att det var okej för honom när han blir 20 att vara med en 14 åring.
    Såra mig hellre med sanningen istället för att göra mig lycklig med en lögn!
  • Tygtiiger

Nej av två skäl:

Dels är det olagligt.

Dels är en 14-åring ett barn och har inte den personliga mognaden som krävs för att kunna ha ett någorlunda jämställt förhållande med en 20-åring. 14-åringen är alltså utlämnad till att bli manipulerad av 20-åringen.

• Hamnbo

Jag vet att det inte är lagligt men lagen följs ändå inte...eftersom det finns många sådana par varav flera har barn till och med.

Självklart är det bra för att skydda personer under 15 från övergrepp men nu pratar jag om när båda är med på det, när det är ett par som älskar varann. För mig är det inte i närheten av samma sak.

Svar på tråden Är det okej att en 20 åring har sex med en 14 åring om båda är med på det?